Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Цветанов с незаконна охрана

Наскоро главният секретар на МВР Калин Георгиев обяви категорично, че сигурността на ВИП лицата в България не подлежи на коментар. Ако ведомството, на чийто професионален връх стои той, имаше отношение към опазването на здравето и живота на т.нар. ВИП-ове, действително нямаше да има нужда от коментар. По традиция обаче това е вменено като задължение на Национална служба за охрана - единствената силова структура, чието ръководство остана под ръководството на президента Росен Плевнелиев. Иначе вътрешното ведомство има отношение към опазване на сигурността, но на обикновените хора.


Думите на професионалист №1 в МВР дойдоха в отговор на въпрос защо бившият вицепремиер и вътрешен министър Цветан Цветанов е в списъка на охраняваните високопоставени персони, след като вече не е министър. Макар по закон въпросът да не бе отправен към коректния адресат, Георгиев даде подробен отговор. Има над 20 заплахи за живота на бившия вътрешен министър Цветан Цветанов. Някои от сигналите са от международни служби. Сигналите са за период от около година. Степента им на сериозност е висока и поради тази причина НСО е предприела съответните действия, след като той вече не е министър разкри в интервю Георгиев.


Охраняването на Цветан Цветанов в битието му на бивш министър и настоящ шеф на предизборния щаб на ГЕРБ обаче предполага не само коментар, но и протест заради очевидната незаконосъобразност на решението. На 20 март вече бе оповестена позиция на НСО, в която се пояснява, че правителството в оставка взело на 4 март решение Цветанов да остане с охрана от службата и след напускането му на заеманите допреди месец държавни постове. Позицията на НСО се появи след изумлението, което на 19 март Цветанов предизвика, явявайки се в ЦИК с държавен автомобил и държавни бодигардове. НСО осигурява специализиран транспорт и охрана на лица с повишена степен на застрашеност извън посочения в правилника за дейността на службата списък, ако има решение на Министерски съвет, се разбра от съобщението.


Прегледът на дневния ред на заседанията на Министерския съвет от началото до края на март обаче посочва, че служебният кабинет в оставка е провел две заседания в този период - на 1 (петък) и на 6 март (сряда), ръководени от премиера в оставка Бойко Борисов. В дневния ред и на двете съвещания липсва точка за разглеждане и гласуване на решение, с което МС иска охраната на ексвицето Цветанов. Такава точка не е била разглеждана, е видно и от публикуваните в сайта на правителството стенограми.


Остава предположението, че в този ден хвърлилото оставка правителство на Бойко Борисов е преминало и в нелегалност, като в тайна квартира е заседавало по различни въпроси, включително и за охраната на ценния бивш вътрешен министър. Според действащия Устройствен правилник на Министерския съвет и неговата администрация (УПМСНА ) подобно решение би могло да се вземе в отсъствието на министрите, или както сочи чл.7, ал.3 и чл.9 ал.2 от правилника неприсъствено. Това обаче става по изключение и по предложение на министър-председателя, бил той и в оставка.


Въпросното заседание от 4 март, на което се позовава НСО в позицията си от 20 март, наистина ще да се е случило в дълбока нелегалност и изключително конспиративност от страна на кабинета Борисов. Иначе няма как да си обясним липсата на какъвто и да е документ, който да упоменава за подобно обсъждане. А такъв - според цитирания правилник - задължително трябва да съществува. Както сочи УПМСНА, неприсъственото решение изисква спазване на всички останали изисквания за изготвяне на такъв акт на Министерския съвет. Според правилника МС провежда редовни заседания въз основа на утвърден от министър-председателя дневен ред. Членовете на кабинета задължително съгласуват с всички министри въпросите, на които те са вносители. От своя страна въпросите за обсъждане се внасят от придружително писмо, подписано от съответния главен секретар. Изисква се и писмен доклад на вносителя; проект на акта, парафиран от главния секретар; всички получени становища ведно със справка за отразяването им; финансова обосновка на вносителя, одобрена от министъра на финансите; съобщение за средствата за масово осведомяване. В писмения доклад на вносителя се посочва правното основание, на което темата се внася за решаване от МС. След това разгледаните на заседанието на кабинета въпроси и приетите актове се отразяват в протокол, подписан от председателстващия заседанието и от главния секретар на МС.


Очерталата се пълна мистерия със заседанието от 4 март, подкрепена от липсата на дневен ред, стенограма, протокол и т.н. поставя под съмнение обстоятелствата, при които е било взето решението за охраната на Цветан Цветанов от НСО. И не е зле президентът Росен Плевнелиев, под чието ръководство е службата, да отмени решението, за да покаже, че е президент на всички българи. А не само на добре охраняваните...

Facebook logo
Бъдете с нас и във