Параграф22 Weekly

§22 Анализи

ДЕЛАТА КРАСЯТ ЧОВЕКА! | ИМИДЖМЕЙКЪРИТЕ САМО ХАРЧАТ И ПРЕЧАТ

В средата на юни в светските хроники най-неочаквано жлътна и силовият министър Румен Петков. Този път не като набеден поклонник на белия цвят, а в ролята на лирическия герой от песента Канят ме, мамо, на тежка сватба.
Популярната от светските клюки дама Нина Никол стана повод името на вътрешният министър да излезе от омагьосания кръг на борбата с организираната престъпност, корупцията, наркотрафика и всички останали всекидневни главоболни въпроси. Според информацията, русата дама изпратила на министъра трогателно известие, с което го поканила на предстоящата си сватба. Министър Петков бил учуден и развеселен от поканата, както уточнява един национален всекидневник.
Дали, както сочи традицията в този жанр, баш юнакът три деня пил, ял и се веселил, или само е пратил букет и тънки дарове с пожелания за щастие на младата двойка, жълтите хроникьори не споменават и дума.
Въпросът, който обаче вече със сигурност терзае много девойки, на които им предстои да умножат основните клетки на обществото, е какво да направят, за да имат сред гостите си един такъв гарант за сигурността и реда, а и истински купонджия, какъвто безспорно е вътрешният министър.
Горепосочената информация от светската вестникарска хроника подсказва, че с най-големи шансове да сбъдне последните си момински мечти е типът девойка, занимаваща се с писане на сценарии. Ето и още един жокер - не на какво да е, а на предаване като Акция по БНТ, което е посветено изцяло на трудното всекидневие на служителите на МВР. Тогава шансовете скачат до 90 на сто.
За беда тази ниша вече е заета. Всъщност естрадният псевдоним Никол принадлежи на Нина Николова, която, както сочат жълтите хроники, се изявява като списовател в светското предаване на БНТ - Елит, с продуцент Георги Тонев. Русата сценаристка, изглежда, се разкъсва между клюките за родния елит и борбата с престъпността, защото перото й реди и сюжетите на полицейското предаване Акция. А освен това младоженката, която скоро мина под венчило с известния фитнес инструктор Митьо Крика, намира време и за една неизвестна широко продуцентска къща, която подготвя и благотворителните кампании на МВР. Както сочат древните книги, малцина са избраните...
Предаването Акция е известно с това, че представя борбата между добрите полицаи и лошите бандити със средствата на художествената възстановка. Разликата е, че ако в истинската игра на стражари и апаши лошите могат и да спечелят, то в предаването случка с подобен развой е почти изключено да видим. Така че освен пресцентър, който гради имиджа на министъра и ведомството му, в изпълнението на тази задача е впрегнат и още един екип, разполагащ с половинчасова телевизионна трибуна четири пъти в месеца.
За медийния му комфорт, освен близо 50-членния екип от пресаташета към МВР се грижат и още толкова известни и неизвестни телевизионни труженици, както и външни продуценти. С подобна структура не би могло да се похвали и известното киностудио Боливуд, чиито творчески внушения според традицията на добрия PR венцехвалят традиционните индийски ценности. Без да си кривим душата, можем да кажем, че вътрешният министър Румен Петков е истински глезеник на съдбата.
Подобно на източните си побратими, и сплотеният около министъра авторски колектив често тиражира продукции, които трябва да докоснат най-съкровените струни в душата на драгия читател и зрител. Да си припомним само случката с похитената и после намерена крава монтафонка, за която електронната МВР-страница се оказа тясна и за радост на участниците в нея оживя и на телевизионния екран. В тази връзка Параграф 22 щедро предложи творческия си потенциал и в два от броевете си също разви високохудожествени сюжети, разработени по бисери от информационната съкровищница на сайта на МВР.
Предаването се настани трайно в националния телевизионен ефир, след като на 17 август 2005-а Румен Петков влезе в кабинета на вътрешния министър на ул. Гурко. Най-любопитното е, че телевизионната сага за добрите полицаи и лошите бандити тръгна скандално - с дребна наглед интелектуална кражба. Неизвестните му и до днес автори бръкнали тогава във фонда на БНТ и просто заели името на старото полицейско предаване В акция.
Дали заради желанието да се разграничат от мрачното Богомил-Бонево време, или защото толкова са можели, но новите концептуалисти на телевизионния полицейски PR са се ограничили само в малка редакция на вече регистрираното като марка наименование. Така вместо В акция на бял свят се появява Акция.
Запознати твърдят, че кончината на старото предаване се дължи на намесата на бившата шефка на пресцентъра на МВР Маруся Тошкова. Тя пое дирекцията през 2001 г., с идването на министър Георги Петканов. Казват, че по нейно настояване в края на 2001 г. ръководството на БНТ решило да свали В акция от ефира, след като е просъществувало като външна продукция цели пет години - от 1997 до 2002 година.
Неговото място обаче не остана дълго време празно. Някогашната сътрудничка на милиционерското предаване Лъч на свой ред предложила на националната телевизия седмична рубрика със запомнящото се заглавие Ало, 166, може би вдъхновено от известния френски комедиен сериал Ало, Ало. Без капка смущение тогавашната PR-шефка запазва тематиката и структурата на сваленото от ефир предаване и новото й творение огрява синия екран.
Истинската цел на акцията обаче не е била да се смени стилът, нито дори и съдържанието на досегашното предаване, колкото - да се подмени продуцентската фирма, която осъществява проекта. Не е тайна, че покрай подобни предавания се разиграват истински битки, свързани с постъпленията от реклами и спонсори.
Досегашният опит при осъществяването на външни телевизионни продукции сочи, че правилата за договориране са простички и много изкусителни: приема се, че разходите по производството, да речем, в размер на 10 000 лв. за всеки брой на предаването, се покриват от спонсор. Тук сумите могат да играят свободно поради простата причина, че продуцентът може да формира бюджет за епично киноплатно вместо за скромно 30-минутно документално филмче. Колкото до спонсорите, такива винаги се намират, при определени условия.
След това телевизията изкупува всеки реализиран брой на цена примерно от 6400 лв., в която се включва и продуцентската печалба. Самият продуцент може да се е бръкнал и за далеч по-малка сума, но е важно да има справедливост. От своя страна телевизията излъчва програмата, като се задължава навреме да подава на продуцента постъпилите в телевизията реклами за монтаж. След като се покрият разходите на телевизията за излъчването и за предавателната мрежа, както и тези на външния продуцент по производството на всеки брой от предаването, остатъкът от приходите от реклами и спонсори се дели поравно. Чисто и просто!
Практиката сочи също, че обикновено такива рубрики не минават през цедката на конкурсите, особено ако зад проекта застане съответното министерство. Това става с едно обикновено писмо със съгласие за оказване на съдействие, с подпис и печат на ведомството. И мечтите стават реалност.
Според вътрешна информация предаването Ало, 166 се е появило в ефира по същата схема. Телевизионният му дебют е резултат на дружеската връзка на Тошкова, тогава директор на пресцентъра на МВР, с бившия изпълнителен директор на БНТ Нидал Алгафари, чиято сянка и до ден днешен се мярка в коридорите на националната телевизия. А външен продуцент на предаването е Юнижи ООД, свързано с вездесъщия Алгафари..
От справка в Държавен вестник от 22 декември 1998 г. разбираме, че дружеството с ограничена отговорност Юнижи - ООД, със седалище и адрес на управление София, район Младост, ж.к. Младост 2, бл.215, ет.15, ап.114, се занимава с рекламна, импресарска, продуцентска, вътрешно- и външнотърговска дейност, както и с всякаква незабранена със закон дейност. Съдружници в дружеството са Юлияна Дончева Петкова и Георги Тонев Георгиев.
За чест на красивото лице на Новото време, в началото на политическата си кариера Дончева се отписа от дружеството. Това, както сочи отново справка в Държавен вестник, е станало на 2 юни 2000 г. , като бъдещата тогава депутатка е била заличена като съдружник и управител в Юнижи ООД, а на нейно място е вписана Мария Тонева Георгиева. Управител на ООД-то продължава да е Георги Тонев Георгиев.
Ало, 166 танцува в синия ефир твърде кратко. Тогавашният вътрешен министър Георги Петканов изхвърли през лятото на 2003 г. Маруся Тошкова от пресцентъра и я натири чак в Академията на МВР. Същата съдба сполетя и предаването й, което бе свалено от програмната схема заради ниското качество на продукцията.
Две години по-късно начело на МВР застана Румен Петков, а из коридорите на МВР започна все по-често да се мярка не някой друг, а... бившият изпълнителен директор на БНТ Нидал Алгафари. Който, както е добре известно, от средата на 90-те години на миналия век е личен имиджмейкър на Румен Петков, а от 2001 г. дърпа конците на почти всички PR-кампании на БСП, независимо от конкретния повод за тях.
В резултат на новата любов на бившия тв кадър към МВР и най-вече на загрижеността му за публичния образ на вътрешния министър логично се появява Акция. Всъщност официално бившият изпълнителен директор на БНТ няма нищо общо с МВР, въпреки че почти всяка седмица той може да бъде забелязан как влиза като у дома си в централата на вътрешното ведомство. PR-мозъкът на Петков по документи няма нищо общо и с предаването, както сочат официалната уеб страница на БНТ и справка в информационна система Дакси. Въпреки това и в телевизията, и в МВР се шушука, че Акция е негово отроче и там думата му се слуша. Това обяснява и защо винаги когато министър Петков лети за поредната си важна визита някъде в Европа, в самолета му има място за екипа на предаването.
Както подобава на човек в сянка, Алгафари си е подбрал и фронтмен, който да движи организационно нещата около предаването. Това е продуцентът Боян Томов, който също не е чужд сред своите във вътрешното министерство. Артистичният младеж, който иначе няма нищо общо с МВР, също толкова свободно, както и патронът му Алгафари, влиза и излиза от непристъпната цитадела на МВР.
Крушката обаче си има опашка - поне от три години Томов организира всички благотворителни кампании на МВР, посветени на децата на загиналите и пострадалите служители. А всеки PR е наясно какъв ефект върху институцията, а и върху титуляра й има една подобна кампания.
По всичко личи, че тандемът Алгафари - Томов се справя чудесно със задачата да помпат имиджа на министър Петков. По тази причина Томов започна да прави и ведомственото предаване, като за целта бе облечен с правомощия, за каквито директорът на ведомствения пресцентър, макар да е член на политическия кабинет на министъра, може само да си мечтае.
Казано на по-обикновен език, ако Боян Томов реши, че е хубаво предаването да покаже как ченгета с извадени пистолети настигат пеша лека кола след цели пет километра бяг, съответните полицаи вадят пищовите и... хукват, докато той не им каже да спрат. Десет, трийсет или сто дубъла - няма значение. Важното е всичко в телевизионната Акция да е като истинско... според представите на сценаристите, режисьора и продуцента. И най-вече според това, дали се харесва на онзи, който поръчва музиката и заради когото желаещите да станат спонсори на предаването са готови да се изпозастрелят помежду си (образно казано), само и само техният фирмен знак да бъде изписан след финалните надписи.
Е, и накрая - що полицията ловяла само дребните риби...?!

Facebook logo
Бъдете с нас и във