Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Държавата - адвокат на пътното варварство

Софийската градска прокуратура - една от най-големите и ключови структури на държавното обвинение - не можа да излъчи дори един прокурор, който да води разследването за тежката катастрофа на столичния булевард България. Както е известно, тя отне живота на двама пешеходци миналата седмица. Дали става дума за изричен отказ от всеки от прокурорите, или решението е наложено отгоре, е важно за самата прокуратура, но не и за обществото. То се пита що за колегиалност е в състояние да освободи тези хора от изпълнение на конституционно и законово определените им правомощия.
Броени дни след трагичния инцидент, във вторник (9 август), стана ясно, че досъдебното производство по случая ще бъде поверено на обвинител от Софийската окръжна прокуратурата. Това се налагало, защото единият от авторите на катастрофата е 21-годишния Бисер Андреев, който шофирал едната от състезаващите се коли. Усложняващото обстоятелство е, че младокът е син на прокурора от Софийската градска прокуратура Венцислав Андреев. И нежеланието на неговите колеги да водят делото беше обяснено с опасения да не влязат в конфликт на интереси.
С изключение на двамата убити на място, всичко в действията на син и баща Андрееви досега изглежда безупречно. Прокурорът заяви, че съжалява за станалото, поднесе искрени съболезнования на опечалените роднини и обяви, че синът му ще понесе своята отговорност. Полицията пък обясни, че двамата шофьори не са задържани, защото не са избягали от местопроизшествието, оказали са съдействие и не са употребили алкохол. И докато чакат техническата експертиза - дали двата автомобила са превишавали допустимата скорост в момента на удара, разследващите вече са приели други две смекчаващи отговорността заключения - че настилката е била хлъзгава и че младите водачи са неопитни. Срокът за приключване на разследването е два месеца и въпреки че се очаква всички експертизи да са готови до месец, отсега се подхвърля, че при нужда разследването може да бъде удължено с още четири месеца.
Междувременно началникът на сектор Тежки произшествия в столичната дирекция на полицията Иван Златанов направи едно твърде показателно изказване пред медиите. Златанов коментира вероятността двамата водачи да получат условни присъди плюс незначителни глоби с думите, че такова наказание ще има едва когато се докаже, че и двамата имат вина за тежкото произшествие. Като знаем големия обществен отзвук, почти сигурно е, че ще има съвина. Иначе казано, полицейският началник смята, че такова наказание е твърде тежко и вярва, че ако бъде наложено, то ще е не заради умъртвяването на двама души, а единствено заради потушаване на медийния шум. И като реакция срещу заканата на опечалените да протестират, ако прокуратурата не повдигне скоро обвинения срещу двамата шофьори.
Тежката катастрофа за пореден път показа пълната неспособност на държавата и обществото да спечелят войната по пътищата. В съда шофьорите, причинили смърт, могат да разчитат на щедрите и скандални в нашите условия съкратени процедури - споразумението и съкратеното съдебно следствие. И в двата случая наказанията са несъизмерими с причинената смърт, със страданията и с щетите за близките, защото слизат под минимума, предвиден в Наказателния кодекс. В първия случай това става в досъдебното производство, във втория - на първата съдебна инстанция.
Последните промени в тази законова материя ограничиха частично прилагането на съкратеното съдебно следствие, но само при умишлено причиняване на смърт или на тежка телесна повреда, както и когато деецът е бил пиян. Съдебната практика у нас обаче отдавна е изоставила търсенето на умисъл в подобни случаи и е приела на вересия, че жертвите винаги са убити или осакатени по непредпазливост. Ако шофьорите имат късмета да не са пили и се стигне до осъдителна присъда по тази процедура, наказанието им е под най-ниската му граница. Но това не е всичко в полза на виновните шофьори - причиняването на смърт по непредпазливост по чл.343, ал.1, б. в от НК има горна (до 6 години лишаване от свобода), но не и долна граница. Това означава, че то бива заменяно с пробация - наказание, от което на никого не му пука.
Няма съмнение, че зад лежерното наказателно законодателство стои лобиуважителният български законодател. Вече две десетилетия той не взема мерки срещу своеволната съдебна практика масово да се раздават условни присъди. Остава глух и за настояването при пътни инциденти, довели до смърт или до тежка телесна повреда, наказанието винаги да е ефективно лишаване от свобода, придружено и с отнемане на документа за правоуправление завинаги. Абсолютно безобразна е и съдебната практика при определяне на обезщетенията при признати граждански искове - докато наследниците на убития чакат изхода на наказателния процес и водят гражданско дело, виновният може да се окаже последен сиромах, от когото няма какво да се вземе.
Но споразумението и съкратеното съдебно следствие не изчерпват възможностите за измъкване от сериозно наказание. Юристи отдавна коментират, че и без тях положението няма да е никак розово. При липсата на надеждни свидетели и при безнаказаната корупция при изготвянето на експертизи немалко адвокати съветват обвиняемите да приемат общата процедура. В хипотезата на чл.343а, ако причинителят на катастрофата окаже помощ на пострадалия, предвиденото там наказание е до четири години лишаване от свобода. Това означава, че престъплението се определя като леко и наказанието се вмества в срока по чл.78а, което означава замяна на лишаването от свобода с глоба до 5 хил. лева. А механизмите за избягването на затвора се възпроизвеждат при всяка промяна в наказателното законодателство, въпреки че размерите на глобите за нарушения по Закона за движение по пътищата растат главоломно.
В крайна сметка поредната Национална стратегия за подобряване на безопасността на движението по пътищата на Република България през периода 2011-2020-а, обсъдена в края на юли от комисия, оглавявана от вицепремиера и вътрешен министър Цветан Цветанов, следва да отчете, че с лозунги, телевизионни клипове и качени на постаменти смачкани коли край изходните пунктове на големите градове няма да премахнем убийствата по пътищата. Докато законът гледа благосклонно безумците на пътя, не е ясно какво изобщо търсят пътните убийства и сакатлъци в Наказателния кодекс. Щом у нас на тях не се гледа като на престъпления, нека бъдат извадени от текстовете му и да се наказват като обикновени административни нарушения. Може пък така държавата ще събира по опростена процедура по някой лев повече на... мъртвец от населението!

Двойно по-големи финансови санкции за нарушенията на пътя предложиха тази седмица Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата (АЕБТРИ) и Съюза на организациите в автомобилния транспорт (СОАТ). Двете професионални сдружения обединяват усилията си за по-висока безопасност по пътищата и са изготвили редица предложения, които ще внесат до 20 август в транспортното министерство. В основата им е публичната тайна, че българските водачи са завидно кротки, когато шофират в Европа.
Според Георги Петров, председател на УС на АЕБТРИ, ниските заплати не може да са оправдание за занижени санкции, но те все пак трябва да се съобразят с работната заплата. Транспортните организации настояват за увеличаване на броя на мобилните камери, които следят за спазването на закона по пътищата, а гражданите да бъдат стимулирани да подават сигнали, когато станат свидетели на нарушения. Настоява се за обезопасяването на крайпътните билбордове и рекламни съоръжения, много от които разсейват водачите с предизвикателни снимки на разголени тела. Между Пазарджик и Пловдив в обхвата на АМ Тракия имало цели 1092 билборда, а по данни на МВР за миналата година 11 души са загинали след сблъсък с крайпътно съоръжение, защото много от билбордовете са поставени върху стълбове, в които и танк да се удари, няма да оцелее.
Организациите искат засилване на контрола върху образованието и обучението на кандидат водачите, завишаване на часовете за обучение и квалификация, както и да се следи здравословното състояние на шофиращите в обществения транспорт. Друго предложение предвижда на младите водачи да се дава временна шофьорска книжка и да им се издава постоянно свидетелство за управление на МПС, ако три години не извършат нито едно нарушение.

Facebook logo
Бъдете с нас и във