Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Държавата експертно мотае вещите лица

От едно Министерство на правосъдието навсякъде по света се очаква най-вече едно: познаване, зачитане и спазване на закона. У нас обаче никой не се изненадва, когато се окаже, че нашето правосъдно ведомство е сгазило и лука, и закона. А че това се случва, и то постоянно - е факт.


На 18 февруари (вторник) състав на Върховния административен съд отмени цялата наредба, с която се уреждаха изискванията, редът за вписване и възнагражденията на съдебните вещи лица. Бе обяснено, че споменатата Наредба 3/2012 година, подписана от бившия министър на правосъдието Диана Ковачева, е издадена в разрез с основополагащи норми в закона и при напълно опорочена процедура.


Очевидно в министерството твърдо са вярвали в своята непогрешимост, а и недосегаемост - няма друго обяснение защо не са изчакали задължителният 14-дневен срок за обществено обсъждане на проекта за наредба, от която зависи не само работата на вещите лица, но и нормалното функциониране на цялата правосъдна система. В резултат сега съдът установява "категорична липса на намерение за съобразяване с евентуално постъпили предложения и становища за проекта за наредбата". Съдебният състав изброява още множество допуснати нарушения на изискванията в закона, които просто и ясно водят до извода, че Ковачева не е трябвало да подписва нормативния акт. Но въпреки това го е направила. И едва ли - случайно.


Логично наредбата веднага е била атакувана от две сдружения: "Сефита" и "Евроцентър за повишаване на квалификацията на експерти и оценители", както и от няколко вещи лица към Софийския градски съд в личното си качество. Именно те са спечелили пред ВАС делото, бламиращо наредбата.


Със сигурност наредбата ще бъде обжалвана и пред петчленка на ВАС, въпреки че в това няма много здрав смисъл - тя не решава нито един от тежките проблеми на съдебната експертиза у нас. И вместо да се хабят още време и пари на държавата по ненужни дела, ще е по-разумно така дълго предъвкваният закон за съдебната експертиза най-сетне да излезе от нечие чиновническо чекмедже и да бъде подложен на обсъждане.


Топката сега е в полето на новия министър Зинаида Златанова. Необходимост от нова уредба наистина има. В момента у нас се констатира истински глад за качествени съдебни експерти. Добрите специалисти бягат от това поприще заради омерзителното ниско заплащане - по 5 лв. на час. А "тарифата" е такава от 2008 г. насам - независимо от инфлацията и поскъпването на живота. На всичко отгоре е ставката еднаква за всички експерти, независимо дали ще газят сред кал и сняг, сред кървави мъртви тела при катастрофа, или ще цъкат с елката на бюро под климатик. Разлика няма. За капак държавата услужливо е пропуснала да си запише задължението и какъвто и да било срок за заплащането на техния труд от органите, които ги наемат. Затова и заплащането на труда на вещите лица из цялата страна се бави с месеци.


Вещите лица реагираха на тази "разсеяност" на държавата и в последните години няколко пъти предупредиха, че ще спрат с "услугите" и ще блокират дела заради финансов колапс. Всичко опира до парите и до това кой да ги плаща. Напрежението в съдебната система беше отчетено още от предишния състав на Висшия съдебен съвет (ВСС), който беше утвърдил предходната наредба за вещите лица. Съветът констатира, че магистрати от страната не могат да назначават съдебномедицински експертизи. Причината - вещите лица отказват да ги извършат, тъй като не са им платени много други, вече изготвени. Особено драматично беше поставен въпросът за съдебномедицинските експертизи по наказателни дела, които, за разлика от експертизите по граждански и административни дела, се плащат от държавата. Направени бяха прогнози, че до няколко години у нас няма да остане нито един съдебен медик.


Стигна се до куриозната ситуация ВСС и МВР да се надцакват кой да плаща тези експертизи. С промяна в Закона за лечебните заведения беше предвидено разходите на болниците за извършване на съдебномедицински експертизи да се заплащат със средства от съдебния бюджет. ВСС обаче нямаше намерение да го прави, МВР също спря парите на експертите. Стигна се до екзотични идеи те да бъдат отпускани от здравната каса по клинична пътека. Естествено, и касата, и здравното министерство бяха твърдо против.


Предложени бяха няколко възможни схеми за финансиране. Един вариант е да бъде създадена единна структура по съдебна медицина към Министерството на здравеопазването, чиято дейност да се финансира целево от отделните министерства. Друга възможност е парите да идват само от едно министерство. Или дейността на съдебните лекари да бъде регламентирана от здравното министерство, но да се плаща основно от бюджета на МВР и на съдебната власт.


Постигнато бе уж съгласие по основния въпрос - за създаване на Закон за експертизите и вещите лица, който да уреди разпиляната в различни закони и наредби материя, до ден днешен нищо не е последвало. Последно през ноември миналата година правосъдният министър Зинаида Златанова обяви, че работна група във ведомството работи по създаването на нормативната уредба, регулираща дейността на вещите лица. Не стана ясно обаче закон ли се пише, или както обикновено, се умуват промени на парче. Златанова наблегна единствено на липсата на етичен кодекс на експертите, свързвайки го със скандални откази на вещи лица да поемат възложени им експертизи. Ще рече - пак се гледа следствието, не причината...


Липсата на такъв закон, и то вече две десетилетия, си има причини. Едната е видима - спори се кой да осигурява средствата. Принципът е, че плаща този, който поръчва експертизата. Проблемът е, че МВР с право поставя въпроса редно ли е да отделя толкова средства за експертизи по досъдебни производства, водени от разследващи полицаи. Възложеното на вътрешното министерство полицейско производство по наказателни дела обхваща над 90% от съставите в Наказателния кодекс, съответно полицаите, водещи тези производства, назначават най-много експертизи. Тези полицаи са служители на МВР, но като разследващи се явяват органи на досъдебното производство. Двойствената им роля означава, че са на пряко служебно и дисциплинарно подчинение на директора на съответната областна дирекция на МВР, но по отношение на водените от тях разследвания са процесуално отговорни изцяло пред прокуратурата. Тя пък е част от съдебната власт и не желае да излиза от нея. А погледнато по-генерално, този спор е доста глупав, защото тези пари, най-общо казано, идват от едно място - държавния бюджет.


В юридическите среди се говори обаче, че закон за експертизите и вещите лица не се приема заради нежеланието да се сложи повече ред в дейността им. Става въпрос за по-прецизен подбор и за засилена отговорност, скрепени със съответните санкции. Недобросъвестното вещо лице може буквално да обърне наопаки делото с експертизата. Самите вещи лица са наясно какво вършат някои техни колеги и също отдавна настояват за приемане на закон и за налагане на държавен стандарт за съответните специалности. Държавата обаче вещо се помайва и експертно мълчи.

Facebook logo
Бъдете с нас и във