Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Електронни очи бройкат на Летище София

Аерогара София стана с една идея по-сигурна, след като МВР въведе в експлоатация първите у нас електронни гишета за граничен контрол. Системата беше представена от вътрешния министър Цветан Цветанов във вторник (28 август) на Терминал 2 на летището.


Четирите електронни врати са програмирани да проверяват само паспорти с биометрични данни на пристигащите граждани от Европейския съюз, от Европейската икономическа зона и от Швейцария. Гишетата осигуряват най-висок контрол и сигурност на граничната проверка чрез сканиране на документа за самоличност. При сканирането системата извършва и проверка в информационните масиви на МВР. С помощта на високотехнологични камери се прави моментна снимка на преминаващия и апаратурата я сравнява с тази в документа.


Тези устройства дават възможност да бъдат проверявани личните данни, паспортът, да бъде заснемано лицето и същевременно в реално време да се направи проверка във всичките информационни системи - както в националните база данни на България, така също и в Шенгенската информационна система, уточни на официалното откриване вицепремиерът Цветан Цветанов


Според експерти от Гранична полиция системата констатира всяка манипулация върху документа за самоличност. Сравняването на моментната снимка на пътника при влизането с тази от документа му за самоличност се извършва с високотехнологична система от камери. Те са толкова съвършени, че могат да разпознават лицата на пътниците дори ако са с тъмни очила.


Преминаването през електронните гишета отнема около 25 секунди. Хората от Гранична полиция се надяват, че с пускането на системата ще се намали значително времето за проверка на пътниците и ще се увеличи пропускателният капацитет на ГКПП Аерогара София. А ще се осигури високо ниво на защита на външните граници. Системата подпомага събирането и обработката на статистически данни за пътникопотока, с което се повишава ефективността и анализът на риска.


Умните кутии, покрай които ще минават пътниците, съдържат повече от 30 датчика, които вземат решението дали вратите да се отворят. Електронните гишета четат документи с имена, изписани на родния език на пътника, което улеснява максимално протичащата едновременно проверка в Автоматизираната информационна система за граничен контрол (АИСГК). Тя проверява и пръстовите отпечатъци на преминаващите, като се сравняват данните с тези от чипа с биометрични данни, вграден в документите им за пътуване.


МВР уточни, че стойността на проекта е 572 000 лв. и че средствата са осигурени от Фонд Външни граници на Европейския съюз. Вицепремиерът и вътрешен министър Цветанов се зарече, че кабинетът има сериозни намерения, за да продължи да ползва фондовете на ЕС и така външната граница на общността да стане още по-сигурна. МВР-шефът разкри, че в момента тече процедура за отпускане не 38 млн. лв. за довършването на интегрирана система за сигурност и контрол Зелена граница. Тя ще обхване 100 км от българо-турската граница, която е най-проблемната. Представителите на МВР увериха, че системата вече се изгражда и даже на 4 септември тази година ще бъдат официално открити първите 58 км от нея.


По данни на Гранична полиция и на компанията Атос, която изпълнява проекта, през пробния период на системата са били обслужени над 8 хил. души и са задържани 13 лица, обявени за международно издирване.


Щеше ли електронното гише да спре неизвестния все още атентатор от летище Сарафово, сред чиито останки след взрива беше открита шофьорска книжка на името на Жак Фелипе Мартин от Мичигън, роден на 12 май 1987 година? Ако вярваме на МВР, което след атентата обяви, че взривилият се терорист е притежавал неистински документ - шофьорска книжка, отговорът е - да.


Фантомът Жак Фелипе Мартин обаче едва ли е използвал този документ, за да влезе в страната ни. Същото се отнася и до предполагаемия му съучастник Ралф Уилям Рико, роден на 19 юни 1987 г., също притежател на шофьорска книжка от Мичигън, който със сигурност е влязъл в страната с друг документ.


При това положение електронното гише за граничен контрол ще си остане една проста камера за моментни снимки, регистратор на пътникопотока през ГКПП- Аерогара София. Проверката на гишето, за която МВР твърди, че значително ще повиши сигурността на летището, няма да има никакъв ефект за предотвратяване на каквито и да е престъпни замисли, ако данните за лицето не присъстват в базата данни на МВР и на Шенгенската информационна система (ШИС).


Любопитен детайл от историята на атентата от 18 юли е поведението на МВР непосредствено след трагедията. Единственото категорично твърдение, разпространено официално от министерството, бе, че камикадзето не е Мехди Мохамед Гезли: Във връзка с тиражираната от повечето медии информация в България, и в чужбина, че мъжът, самовзривил се на летището в Бургас, е Мехди Мохамед Гезли, уточняваме, че това категорично не отговаря на истината.


Кой е Мехди Гезли?


Mehdi Muhammad Ghеzali е роден през 1979 година в Стокхолм, Швеция. Баща му е алжирец, а майка му е финландка. Той е израснал в шведския град Йоребру. Преди 11 септември 2001 г. Гезли е бил в Пакистан, за да учи ислямско право. Бил е арестуван на 1 декември 2001 г. в Пакистан. След престой в Гуантанамо е освободен. Според щатските информационни агенции Мехди е бил един от 156-мата бойци на Ал-Кайда, воюващи в афганистанските планини Тора Бора. Гезали е бил освободен под попечителство на правителството на Швеция на 8 юли 2004 г., тъй като се считало, че той не е заплаха за САЩ. Сред мотивите за освобождаването му е тезата, че не е имал информация, която е от интерес за американското разузнаване, и не е извършил престъпление, което може да се докаже във военен съд. Гезали е транспортиран от шведските военновъздушни сили за сметка на правителството на Швеция.


Информацията за Мехди беше тиражирана на 19 юли, ден след взрива на летището, когато МВР все още нямаше никаква информация кой кой е сред загиналите. Категоричността на уточнението може да означава, че данните на Мехди са били проверени в ШИС, било е установено, че не е преминал през нашенските ГКПП и неговото местонахождение е било установено. Макар че още на пръв поглед се забелязва смущаваща прилика между неговата снимка и фоторобота, направен по останките на т.нар. Жак Фелипе Мартин.


Атентатът от Бургас продължава да бъде обект на коментари, най-вече заради очевидното безсилие на разследващите. Наблюдаващият прокурор по делото Калина Чапкънова от Бургас съобщи през уикенда, че следствието напредва, но не се ангажира със срок за приключването на досъдебното производство. Според нея разследването е изключително трудно и се налага криминалистите да работят извънредно. Изяснени са все пак някои факти, предшестващи взрива. Установено е например къде са отседнали т.нар. Мартин и Рико, как са се придвижили до летището. Но мистерията кой все пак се крие зад тези имена си остава. В същото време откъм израелските спецслужби все по-често се чуват твърдения, че там са наясно както със самоличностите на двамата атентатори, така и с това коя групировка стои зад покушението. България не е получила от Израел покана за сътрудничество при разследването на инцидента, призна прокурор Чапкънова.


nbsp;


nbsp;


През 2011 г. ръководството на Летище София инвестира доста средства в системата за сигурност на аерогарата. Сумата надхвърли 3.2 млн. хил. лв., отделени от бюджета на летището за допълнителни 130 камери за видеонаблюдение за сумата от 1 500 000 лв., още 25 метал-детекторни рамки по Стандарт 2 на Европейската комисия за сумата от 700 000 лв. и десет рентгена за около 1 000 000 лева.


Общо инсталираните камери в зоните за видеоконтрол са 450. Летището разполага и с автоматизираната система за сортиране на пътнически багажи с четиристепенна проверка по сигурност, противопожарна система, 34 гишета за регистрация. Към системата вече са включени и четирите електронни гишета за проверка.


nbsp;


Американската служба по гражданска авиация обяви, че обмисля дали да разшири позволеното използване на електронни мобилни устройства от пътниците в самолетите. Работна група в службата ще преценява кои нови технологии са безопасни за употреба в самолета и в кои моменти от полета. Също така ще се преразгледат приетите принципи за контрол на сигурността от компаниите, за да се прецени дали някои от най-съвременните технологии не са несправедливо изключени от разрешените за пътниците.


В момента на борда на самолетите е забранено използването на всички електронни устройства с изключение на диктофони, слухови апарати, пейсмейкъри и електрически самобръсначки. Счита се, че всички останали електронни джаджи биха могли да повредят навигационните инструменти на летателния апарат и да застрашат живота на всички на борда.


Работната група ще мисли шест месеца. До пролетта на 2013 г. се очаква обратната връзка от кабинните екипажи и ръководствата на авиокомпаниите, а междувременно се търси и мнението на потребителите на авиационни услуги, за да бъдат взети предвид и техните нужди, особено по време на по-дълги полети.





Facebook logo
Бъдете с нас и във