Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Евентуалната борба с търговците на гласове

Седмица преди изборите за местна власт и за президент единствената държава членка на Европейския съюз, в която безнаказано се вихри търговия с гласове, е готова да защити шампионското си реноме. Налице са всички предпоставки за това - огромно предлагане, огромно търсене, спънат закон и обезверена прокуратура.


Само допреди няколко седмици нещата изглеждаха почти обнадеждаващо. В средата на септември се пръкна кризисен щаб, който да следи законността на вота. Наречената Национално междуведомствено звено структура беше създадена с подписите на вицепремиера и министър на вътрешните работи Цветан Цветанов, на главния прокурор Борис Велчев и на председателя на ДАНС Константин Казаков. Това, че Цветанов е и председател на предизборния щаб на ГЕРБ, естествено, постави въпроса дали мерките няма да подминат търговците на гласове в полза на управляващите. За ръководител на звеното пък беше определена Емилия Пенева - прокурор във ВКП, която оглавяваше подобна структура и при изборите през 2009-а. Тогава изборният алъш-вериш вървеше с пълна сила, санкции във вид на ниски глоби понесоха малцина, а едрите поръчители и организатори останаха в сянка.


Но, хайде, да речем, тези опасения може да бъдат позаглушени с известен кредит на доверие. Цветанов не участва пряко в звеното, а е представляван от главния секретар на МВР Калин Георгиев. Дори и да насочват ударите му към опозиционните брокери, пак ще има полза, макар и изкривена. Вътрешният министър увери, че няма да участва като фактор в изборите, както тръби опозицията, а в МВР ще се ръководят от интересите на гражданите. Като доказателство за това той посочи излизането му в отпуск от 23 септември до 31 октомври. Пенева пък може да е понатрупала опит и този път да се справи прилично. Във всеки случай заявката звучеше мажорно - създаване на законосъобразна обстановка и ред, които да гарантират на гражданите провеждането на честни и свободни избори, а от друга страна - осигуряване на възможност за бързо и адекватно реагиране срещу евентуални сигнали за нарушения.


От прокуратурата дори обявиха, че лица и групи, потенциално склонни към такава дейност, са вече под наблюдение. Подобно на изборите преди две години щели да бъдат сформирани мобилни групи от полицаи и дежурни прокурори, които да обхождат местата за гласуване и да следят за спазването на реда. Цветанов пък предсказа, че един от основните проблеми ще е включването в изборната търговия на лихварите, които срещу отпуснатите заеми държат в себе си документи за самоличност на избиратели и могат да ги манипулират. За най-силно оръжие срещу купуването на гласове вътрешният министър посочи обаче не законът и онези, които го прилагат, а високата избирателна активност, която щяла да е най-силното оръжие за противодействие на купуването на гласове.


Това беше и първото доказателство, че борците срещу изборната търговия не са уверени в силите си. Главният прокурор Велчев, на когото е поверена цялостната координация на спецщаба, охлади очакванията с изказването, че предстоящите избори ще са просто един добър тест доколко ефективно е законодателството. Натрупаната в предстоящия вот практика щяла да даде окончателни мотиви за предлагането на съвсем друга система на санкциониране на престъпленията в областта на изборното право. Велчев бил принципно противник на увеличаването на наказанията, но имало престъпления, за които му се струва, че българската наказателна политика е твърде либерална. Иначе казано, системата от наказания е негодна, строгостта им е недостатъчна, а налагането им просто ще тества тази негодност и недостатъчност.


Относно строгостта на санкциите обаче с Велчев може да се поспори. Наказанията за търговия с вот бяха въведени през 1997 г., а след измененията в Наказателния кодекс от 2009 г. глобите достигат до 20 000 лева. Най-тежкото наказание - лишаване от свобода да е осем години - е за образуване или ръководене на група за изборна търговия. Това - за шефа. Членовете на групата пък може да бъдат наказвани със затвор до шест години. Наказания, значи, са предвидени, но не се налагат. Друг е въпросът, че глобите за босовете и членовете на такива групи наистина са малки и могат да бъдат увеличени за сметка на лишаването от свобода. Вероятно под друга система за санкциониране Велчев има предвид точно това - частично декриминализиране на тези дейности, съчетано с утежняване на паричните санкции. При промяната в НК имаше и предложения за глоби до 100 000 и дори до 200 000 лв., но те бяха отхвърлени. В добавка - никой не си направи труда да поиска изборните престъпления да влязат в обхвата на Закона за отнемане на имущество, придобито от престъпна дейност.


Има обаче и по-важни неща от строгостта на санкциите. Самият Велчев сякаш ги загатна с признанието, че има немалко присъди за купуване на гласове от последните избори, но те не задоволяват общественото очакване - че има тежки наказания и че сме разкрили корена на злото в купуването на гласове. Необяснимо е например защо никой не поставя въпроса за механизма на изборната търговия и дали той е отразен адекватно в наказателните текстове. Защото отчетливият отговор е - законът е направен само за дребните риби, а не за поръчителите на музиката.


Дори и за неспециалистите е ясно, че текстовете в Глава трета, Раздел 3 в НК са правени така, че да заобиколят старателно корена на злото. Най-строгият от тях е, както казахме, за образуване или ръководене на група, която си поставя за цел да извършва изборни престъпления. Звучи логично, но на практика обрича на провал борбата срещу тях. Онзи, който образува и ръководи подобна група, почти никога не е босът на заверата. Той е шеф, но само на групата. Преди тя да действа, той е взел поръчката от човек, който нито я образува, нито ръководи пряко дейността й. Спорно е дали срещу този човек може да бъде прилаган общият текст за поръчителство на престъпление. На практика текст за преследване на поръчителя на тази престъпна дейност няма, а той може да бъде ефективен само ако разкриването му се обвърже с финансовото захранване на веригата.


Особено показателен е боевият дух на заместник главния прокурор Валери Първанов, при когото ще постъпват всички сигнали за изборна търговия. В началото на месеца в интервю той отговори на въпроса как прокуратурата и МВР ще хванат търговците на гласове с контравъпрос: Вие си отговорете. Законите не ги пише прокуратурата. Според него разследването е затруднено както заради готовността на 30% от българите да продадат гласа си, така и заради разнообразието на офертите - пари в плик, обещание за работа, опрощаване на задължение или на вересия в кварталния магазин, опрощаване на лихви по получен кредит от местен лихвар и т.н.


Най-важното, което посочи Валери Първанов, обаче е невъзможността престъпленията против политическите права на гражданите да бъдат разкривани и документирани със специални разузнавателни средства. Което си е истина, от прокуратурата отдавна предложиха въвеждането на СРС, но депутатите два пъти отхвърлиха подобно предложение и не щат и да чуят за подобно нещо. Заместникът на Велчев се оплака директно и от сегашните управляващи - при среща с Бойко Борисов преди парламентарните избори бъдещият тогава премиер отправил упрек защо разследващите не използват СРС. Обяснили му, но след като оглавил изпълнителната власт, си затраял трайно по темата. В добавка Валери Първанов поясни за непосветените, че любителските записи с джиесеми и фотоапарати са едно правно нищо и дори прокуратурата да ги прилага към делото, съдът няма да ги приеме за доказателство.


В тази обстановка най-тежките удари срещу изборния бизнес явно ще нанасят медиите. Те могат поне да пишат и пускат любителски записи, които са пределно ясни, без да имат качеството на процесуални доказателства. Чрез медиите предимно ще се борят и независимите наблюдатели, въпреки че представители на три граждански организации, занимаващи се с наблюдение на изборите, се срещнаха преди дни с главния прокурор. Най-същественият резултат от тази среща, изглежда, беше уточняването на механизма за препращане на сигналите от горещата линия на МВР за купуване на гласове - 0800 11 224, на прокуратурата.НПО-тата се похвалиха, че са мобилизирали около 450 души, които ще наблюдават рисковите места в деня на избора.


Междувременно прокуратурата опитва да създава усещане за твърда ръка с публикуване на редовни справки за престъпления против политическите права на гражданите във връзка с предстоящите избори. Става въпрос за преписки, немалко от тях по медийни публикации, без някой да има илюзията, че повечето от тях ще бъдат претворени в обвинителни актове. В съобщенията на прокуратурата предпазливо се говори за евентуално извършено престъпление, което на този етап си е така, само че не звучи никак обнадеждаващо. Главният прокурор все пак набляга на бързината - Велчев пусна методически указания подадените сигнали да се извършват в извънредно кратки срокове - от 2 до 24 часа максимум, а ако има достатъчно данни за образуване на досъдебно производство, то да приключва по възможност за три или за седем дни.


От прокуратурата съобщиха, че най-често става въпрос за покупка на гласове, а котировките достигат 40-50 лева. Като средства за убеждаване биват прилагани и заплахи за уволнение, предлагане на имотни облаги, опростяване на вересии, дори ползване на вота на психичноболни, които не са поставени под запрещение. Особена решителност проявил кмет на шуменско село, който заплашвал съселяните си, че ще разруши къщите им, ако не гласуват за него. Хубавото в случая е, че ако кметът вкара в действие булдозерната агитация, хората на Велчев ще имат шанса да се справят и без прилагане на СРС.


nbsp;


nbsp;


Статистиката от предишните избори показа, че проверените от прокурор сигнали за търговия с гласове са 189. От тях 44 са за изборите за Европейски парламент и над 70 - при изборите за Народно събрание. Образувани бяха 68 дела, но по колко от тях са внесени обвинителни актове и са постановени осъдителни присъди така и не стана ясно. Отчетено беше, че доказаните престъпни групи, занимаващи се с подобна дейност, са пет - две в Плевен, по една - в София, Хасково и Сливен. Данните сочеха, че най-много са сигналите срещу партиите Лидер и Атака, следвани плътно от ДПС и НДСВ. Но нямаше партия, срещу която да не са постъпили оплаквания. По данни на прокуратурата един глас се търгувал средно между 50 и 60 лв., а са предлагани и подкупи в натура и други облаги.


Единствената по-едра риба, която спипаха, беше заместник-министърът на бедствията от квотата на НДСВ Александър Филипов. Той бе арестуван за три денонощия, след като агенти на ДАНС и прокурори нахлуха в кабинета му и търсиха цели пет часа уличаващи документи. Преди това Филипов е бил следен от службите в продължение на три месеца. Заедно с него бяха задържани още няколко души, но не от администрацията на министерството. Срещу Филипов бяха предявени обвинения както за търговия с гласове, така и за злоупотреба със служебно положение при възлагане на обществени поръчки и за търговия с влияние във връзка с европроекти.


Заместникът на Емел Етем беше представител на ромската квота в НДСВ и част от подслушаните разговори се оказаха водени на цигански. Според разследващите задържаният упражнявал натиск върху кметове във връзка с възлагане на проекти на Министерството на бедствията и авариите, свързани с инфраструктурата. От прокуратурата обявиха, че е разкрита мащабна схема за търговия с гласове и влияние. Филипов уреждал фирми на ромски кланове да печелят обществени поръчки, а в замяна част от парите отивали за гарантиране на гласове. От НДСВ го дадоха ни лук яли, ни лук мирисали с твърдението, че той от два месеца се е отцепил от партията. После Филипов беше пуснат под гаранция от 10 000 лв., защото здравето му се влоши.


Александър Филипов се оказа част от т.нар. ромска интелигенция. Завършил право във Великотърновския университет Св. св. Кирил и Методий, дългогодишен член на борда на директорите на Международната ромска организация Сорос - Рома със седалище в Цюрих, председател на Научноизследователския институт Рома, член на управлението на няколко ромски сдружения, строителен предприемач. За присъда срещу него така и не се чу, но пък скоро след като беше отстранен от министерството, се включи в едрия бизнес за търговия със земеделска продукция.

Facebook logo
Бъдете с нас и във