Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Европа залята от коли с BG табели

Колите с български регистрационни табели заливат все повече страни от Европа! Доскоро това беше характерно само за Румъния. Северната ни съседка вече е под тотална окупация на коли с български табели. Но от няколко месеца насам нейната съдба е споходила и Италия. Инвазията се разраства и към Англия, а в съседна Гърция табелите с множат в геометрична прогресия. При тази ситуация нищо чудно в скоро време да се окаже, че по един своеобразен начин вече сме превзели Шенгенското пространство, преди ЕС да ни е отворил официално вратите.


На Ботуша, особено в столицата Рим и в Милано, става все по-често срещано явление човек да се размине с някое луксозно возило, регистрирано в София или в Букурещ, но управлявано от италиански собственик. Причините за тази мода са няколко: по-висока е цената за регистрация на кола на Апенините, няколко пъти по-висок е там и пътният данък. Не е без значение, че водачите минават метър при евентуални глоби, тъй като новите членки на ЕС все още не са включени в системата за обмен на информация за глоби и нарушения по пътищата на Европа.


Очевидно тази тенденция се е превърнала в сериозна грижа за Стария континент. Защото тази седмица медийният гигант Euronewsотдели на проблема специално внимание, излъчвайки кадри от разследване на френската обществена телевизия France Televisions. Камерата показа кола, движеща се в района на италианския град Флоренция, която се оказа с българска регистрация. Зад волана на автомобила седеше шеф на италианска фирма, който се представя като Марко. Според местните закони като собственик на колата той трябва да се движи с италиански номера, но има срок от една година, за да пререгистрира МПС-то пред местните власти.


Италианецът обяснява, че с чуждите номера е спокоен, защото глобите за превишена скорост никога не пристигат до него. Освен това таксите при продажба са по-ниски и застраховката е по-евтина.


Марко далеч не е единствен. В кадрите влезе и кола с регистрация в Букурещ, но шофьорът й се оказа италианец, живеещ в Милано. Пътният полицай показа пред камерата, че колата не е регистрирана на негово име, но така и не можа да направи връзка между превозното средство и водача.


Как една кола се оказва с български или румънски номер, без да има официален италиански собственик? По обява в интернет (каквито вече има десетки) репортерите се свързали с продавач на коли и го заснели със скрита камера. На видеото се вижда как дебеловрат българин върти волана на мерцедес пред луксозна къща в покрайнините на София. Нашенецът обяснява на мнимите купувачи, че може да ги свърже с някакъв ром в София, който срещу 100-200 евро може да регистрира колата на свое име. После я застрахова и те можели да я ползват без проблем.


По данни на нашата служба КАТ Пътна полиция вече стотици са ромите, които се препитават само от този тип дейност и вече са собственици на по няколко лимузини. Ако случайно шофьорът на скъпия автомобил извърши нарушение и глобата бъде получена от ромския собственик на возилото, той и да иска няма откъде да вземе пари, за да я плати. По същите причини и данъците за колата не постъпват в хазната, тъй като - както е известно, хората от малцинството това малко ги вълнува.


От цялата тази далавера обаче освен данъкоплатците в ЕС и хазната ни най-ощетени се оказват българските застрахователи, тъй като колите са застраховани тук. Но размерът на щетите при евентуални автопроизшествия по европейските пътища се изчислява на базата на европейските тарифи, които са многократно по-високи.


Освен от италианци българската схема се използва и от гърци, от французи, от англичани. Според британските закони кола с чужд регистрационен номер може да се движи на Острова не по-дълго от шест месеца, след което автомобилът трябва да мине технически преглед, за да получи английски номер и да се платят застраховките и данъците. Стойността на застраховката се определя от модела и състоянието на автомобила, като повечето случаи тя е в границата между 1000 и 2000 паунда за коли от среден клас - сума няколко пъти по-висока от тукашните тарифи.


Все повече собственици на коли в затъналата в дългове съседна Гърция идват у нас, за да се снабдят с регистрационни номера, запазвайки собствеността на автомобила си, като по този начин също избягват пътните данъци и такси, както и скъпите застраховки, твърди информационният интернет сайт GR Reporter. Гърците имат и конкретна причина да използват българските трикове. За да повиши бюджетните си приходи, от началото на годината правителството в Атина рязко увеличи пътните такси. Освен това въведе и допълнителен данък за автомобилите с работен обем на двигателя над 2000 куб. сантиметра. Много от собствениците масово връщат номерата на колите си, защото всяко семейство има вече по две-три коли и тяхната издръжка става все по-трудна в условията на непрекъснато увеличаваща се безработица и намаляване на заплатите в бюджетния сектор.


nbsp;


nbsp;


nbsp;


Отличници


Италианците са станали пословични с триковете си за укриване на данъци. Тази година финансови ревизори извършили внезапна проверка в елитния зимен курорт Кортина д'Ампецо и останали шокирани. От проверените 250 притежатели на Ферари и на други марки луксозни коли 42-ма заявили, че едвам свързват двата края. В данъчните им декларации бил вписан годишен доход под 30 хил. евро. Освен това над 50 от въпросните луксозни возила били регистрирани на името на фирми, които са приключили последните две години на загуба или в най-добрия случай - без реализирана печалба. Всяка година от укриването на данъци и разплащания под тезгяха Италия губи между 120 и 300 млрд. евро, сочи статистиката. Само през миналата година държавата се е лишила от 275 млрд. евро данъчни постъпления.




Facebook logo
Бъдете с нас и във