Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Гафове и опашки безкрай за новите тескерета

Нов ден, нов късмет - на това ухо, изглежда, досега лежи процесът около издаването на новите български документи за самоличност. Изглежда, и както накриво тръгна, така ще върви и нататък. За беда на МВР такъв извод може да се направи след поредицата от скандали и гафове в процедурата и системата за издаване на новите тескерета.
След дългогодишни увъртания около картите с биометрични данни, за които ни натиска ЕС от поне пет години, МВР склони и от март тази година започна подмяната на старите карти с исканите от Евросъюза. Още от самото начало обаче вътрешното министерство се сблъска с проблем, за който не му е минавало през ума - трескавото желание на българите да хвърлят старите документи и да влязат в крак с изискванията на Европа. Меракът им беше толкова голям и изненадващ, че веднага след официалния старт на системата пред вратите на полицейските управления се образуваха опашки, напомнящи на онези за банани от времето на развития социализъм.
Оказа се обаче, че МВР не си е чело старите записки по българските документи за самоличност и затова се яви неподготвено на сериозния изпит за новите. От изявление на шефа на Дирекция Документи за самоличност в МВР Мария Костадинова на 30 май (неделя) става ясно, че през 2010 г. изтича срокът на документите на приблизително 2 млн. българи. Под угрозата от глоба естествено ( въпреки обявения гратисен период от шест месеца след изтичането на срока) беше тези хора да се втурнат към гишетата на полицията, само и само да си подменят личните карти.
Странно защо обаче МВР не бръкна в масивите си и предварително не беше си направило сметката колко карти и паспорти трябва да издаде само за 2010 година. А този пропуск води началото си още от 2 октомври 2007 г., когато вътрешното министерство официално оповести обявяването на специална обществена поръчка (СОП) за новите документи за самоличност. Там черно на бяло е записано, че към момента на въвеждане на системата в експлоатация трябва да бъде осигурена доставка на следните количества паспортни бланки и консумативи за тях: паспорт - 250 000 бр.; дипломатически паспорт - 3000 бр.; служебен паспорт - 3000 бр.; моряшки паспорт - 7000 бр.; удостоверение за пътуване зад граница на бежанец - 2000 бр.; удостоверение за пътуване зад граница на лице без гражданство - 2000 бр.; удостоверение за пътуване зад граница на чужденец с хуманитарен статут - 2000 броя. За лични карти даже пък изобщо не се споменава колко пластики и колко консумативи трябва да бъдат доставени.
Явно в МВР са забравили какво са писали в обществената си поръчка и в следващите години на никого изобщо не му е минало през ума да провери на колко българи ще им се наложи смяната поради изтичане на срока и съответно да предвиди количества в договорите по изпълнение на СОП.
И вътрешният шеф Цветан Цветанов е бил в неведение за това, въпреки че в неделя (30 май) обяви, че МВР е било подготвено за подобни стълпотворения пред РПУ-тата. Досущ като двойкаджия той се опита да прехвърли вината за случващото се на изпълнителя Сименс: Действително подобни опашки очаквахме да има, но не очаквахме да имаме тези проблеми в началото със софтуера, който беше направен от фирмата изпълнител Сименс. Оказа се, че впоследствие възникнаха проблеми с доставките на подизпълнителите на тази фирма. Това е фирмата Капелен, която ни зарежда със съответните бланки и паспорти. Това, което мога да кажа като съпоставка - от първите дни на стартирането на този процес имахме по 400 до 600 лични документи, които бяха издавани за деня в цялата страна. Днес обаче вече говорим за мощности около 12 до 14 000 на ден. Надявам се, че ще можем да наваксаме изоставането, обеща МВР-шефът.
От вътрешното ведомство обявиха едва ли не като наказателна мярка към изпълнителя, че към момента МВР не е платило нито лев на Сименс за софтуера на новите лични документи с биометрични данни. Към настоящия момент Сименс не е получила нито един лев от МВР за софтуера, който даде дефекти при отпечатването на новите паспорти с биометрични данни. Фирмата ще започне да получава парите си за изпълнението на поръчката чак след осем месеца, заяви вътрешният шеф. Според него тепърва предстои Сименс да предаде протокол за приемане на системата, а в двумесечен срок МВР трябва да се произнесе по забележките и констатациите, ако има такива, допълни Цветанов. Според него към момента договорът не се изпълнява в обема, в който е сключен. Фирмата според договорките трябва да произвежда по 7000 лични документа дневно, а успява да отпечата не повече от половината - по 3000 паспорти на ден, сочат данните на МВР.
Вътрешният министър не крие, че е доста притеснен от фалстарта при подмяната на личните документи. Единствената възможност страната ни да търси компенсация за проблема чрез паричната гаранция в размер на 1.2 млн. евро, но това са стъпки от следващия етап, твърди той.
Сигурно. Но явно и той не е чел условията при обявяването на специалната обществена поръчка за новите документи. Там в раздел Условия и начин на плащане черно на бяло пише: Заплащането на дейностите по т.1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.7, 1.8. и 1.9 започва след изтичане на една година от датата на подписване на Протокола за въвеждане на Системата в експлоатация. Срокът за изпълнение на общото задължение за плащане е 5 години. Заплащането се извършва на равни месечни вноски. Заплащането на готовите за персонализация бланки на документи за самоличност, предадени в изпълнение на т. 1.5 от предмета на поръчката и на материалите и консумативите по т.1.6 се извършва след всяка доставка. Така че задържаното плащане от страна на МВР досега може да се разглежда като всичко друго, но не и като вид наказание към изпълнителя. Съответно и мечтаната от Цветанов компенсация в размер на 1.2 млн. лв. по-скоро е бляскав прах в очите на публиката. А задържането на гаранцията със сигурност ще доведе до продължаване на скандалите, които се завихриха напоследък между МВР и Сименс. През април миналата година Върховният административен съд (ВАС) спря изпълнението на договора, тъй като три от декласираните в конкурса фирми - Bundesdruckerei - Германия, Allami Nuomda Nurt - Унгария, и Sagem - Франция, заведоха жалби срещу отпадането си от търга. Те оспорваха и спешното подписване на договора със Сименс, което не им позволи да поискат временното спиране на изпълнението му.
Определението на ВАС беше обжалвано пред негов петчленен състав и в края на краищата на договора бе дадена зелена светлина с надежда, че скандалите и стресовите ситуации, възникнали от натиска от страна на ЕС, вече са приключили.
За всички нас обаче, които тепърва поемаме към опашките пред гишетата, си остават основен източник за стрес. Шефът на Дирекция Документи за самоличност Костадинова си призна в прав текст в последните дни на май: Мисля, че няма изход от ситуацията с опашките за издаване на новите документи за самоличност. Не можем да определяме часове на българските граждани. Гражданите в чужбина са свикнали посредством ИНТЕРНЕТ да се извършват всички услуги - ако в България трябва да се направи такава система, ще се вложат страшно много усилия, каза Костадинова. Явно такива усилия няма да бъдат положени, защото от МВР дадоха пример с Англия, където спират проект за издаване на документи по ИНТЕРНЕТ, тъй като от седем години насам е имало едва 16 000 желаещи да получат лични карти по този начин.
Единственото, което МВР обеща с половин уста, е, че ще направи възможното заявленията да се подават по електронен път. Засега обаче и това изглежда една красива мечта. Стигна се дотам, че паспортните служби изпуснаха от ръцете си дори и малкия контрол върху процедурата по подаване на заявления и оставиха нещата на инициативата на самите чакащи по опашките. Там, където има повече от 100 души на гише, си правят график за издаване на документите, уточни Костадинова.
Опит за отпушване на процедурата е и въведеният шестдневен работен цикъл в РПУ по приемане на заявленията. От миналата седмица гишетата вече работят в събота или неделя, а МВР обещава през юни да стане редовна практика единият от почивните дни да е работен за служителите от дирекцията.
Сред гафовете, сътворени от вътрешното ведомство беше и сгрешената банкова сметка в сайта на Столичната дирекция на МВР, по която столичани трябва да превеждат пари за новите паспорти. Оказа се, че тиражираната там сметка BG97BNBG96613300157001 се разминава с тази, която е публикувана също на сайта на МВР. В края на краищата се изясни, че тази от сайта на вътрешното ведомство - BG88BNBG96613300157001, е валидната и столичани могат да превеждат парите си по нея. Освен това има и втора сметка, на Дирекция Български документи за самоличност, бул. Мария Луиза №48 : IBAN BG57BNBG96613300146501, на която също могат да се превеждат сумите за документите. Недомислицата обаче бързо беше отстранена и възможността желаещите час по-скоро да преведат парички по сметките на МВР беше гарантирана.
Така че за онези 2 млн. наши сънародници, които до края на тази година щат не щат трябва да минат през РПУ, им остава само едно - да се бръкнат и да си платят за удоволствието да преминат през геената на дългите опашки, които ги очакват.

Справка за цените на паспортите в някои европейски страни:
България - между 40 и 200 лв. според скоростта на услугата
Испания - 16.50 евро (валиден 5 години за възраст до 30 г. и 10 години за възраст над 30 г.)
Латвия - 21.53 евро (валиден 5 години)
Литва - 29 евро (валиден 5 години)
Унгария - 24 евро (валиден 10 години)
Полша - 35 евро (валиден 10 години)
Словения - 36 евро (валиден 10 години)
Чехия - 43 евро (валиден 10 години)
Германия - 37.50 евро (до 23 г. възраст валиден 6 години, над 23 г. възраст - валиден 10 години)
Италия - 45.6 евро (валиден 10 години)
Ирландия - 75 евро (валиден 10 години)
Франция - 88 евро (валиден 10 години)
За сравнение - извън ЕС - в САЩ, нов паспорт е 100 долара (75 евро), но 75 долара (56 евро), ако го подменяш.

Сектор Български документи за самоличност на бул. Мария Луиза, службите във всички районни полицейски управления и в КАТ - Дървеница в София ще работят извънредно от 9.00 до 16.00 часа. Банковите клонове във всички паспортни служби в София ще работят през уикенда, в зависимост от интереса на гражданите, съобщават от пресцентъра на МВР. Гражданите ще могат да внесат такса за издаването на нови документи за самоличност от 9.00 до 16.00 часа.
В дните през седмицата - съгласно Наредбата за административно обслужване, ако пред гишето има опашки, работното време ще се удължава до два часа преди или след регламентираното. Ако е необходимо, такова работно време ще се въвежда и на територията на страната по преценка на областните директори по места.
Веднъж взети, биометричните данни на един човек ще са валидни още пет години. Ако човек примерно си е издал първо шофьорска книжка, а след това лична карта, няма въобще необходимост да се минава през биометрична станция, за да бъде сниман отново. Тогава само се разпечатва заявлението, гражданинът сверява данните и го връчва на служителя от гишето.

Facebook logo
Бъдете с нас и във