Параграф22 Weekly

§22 Анализи

ГЕРБ и БСП в прегръдка за разузнаването

ГЕРБ и БСП застанаха рамо до рамо срещу Синята коалиция, ДПС и Атака за създаването на Държавна агенция Разузнаване. Внесеният в началото на годината от лидера на ДСБ Иван Костов и Димо Гяуров от СДС законопроект за окрупняване на разузнаването беше отхвърлен в пленарната зала сряда (6 юли). Той предвижда сливане на служба Военна информация и Националната разузнавателна служба (НРС) с цел по-голяма ефективност и съкращаване на разходите. Сега НРС е на подчинение на президента, а военното разузнаване - на министъра на отбраната.
Дискусията за промени в структурата и за подробна законова регламентация на разузнаването се засили в последните години, но тройната коалиция и президентът Георги Първанов бранеха твърдо статуквото. Сега към тях се присъедини и ГЕРБ, въпреки приетата тази година Стратегия за национална сигурност, която предвижда създаване на единна разузнавателна общност. Миналата година премиерът Бойко Борисов заяви директно, че ще изчака да приключи мандатът на президента Георги Първанов, преди да пристъпи към реформи в сектора. Изключително странно поведение, като се има предвид, че след сливането общата разузнавателна агенция ще бъде под шапката на Министерския съвет.
След вота бившият шеф на НРС Димо Гяуров призна, че не е хранил големи надежди по отношение на този законопроект. Признавам дори че в някаква степен го внесохме като добра провокация, за да мотивираме мнозинството да направи собствен законопроект, след като не желае да приема законопроекти по съществени и важни въпроси, предложени от други политически сили, каза Димо Гяуров. Според него мнозинството е предубедено от разбирането, че НРС е президентска служба и затова то не бива да се конфронтира с него. Това е един от многото митове през последните двайсет години. Всъщност службата не е президентска - това, че президентът назначава ръководителя и директора на службата, не я прави президентска, аргументира се Гяуров.
Иван Костов пък заяви, че българските разузнавателни служби се дублират и разходват средства, без да се постигне желаната ефективност. Заради валутния борд и негативното въздействие на икономическата криза подобна организация е в интерес на страната ни. Когато са отделно, двете разузнавателни служби харчат много повече, каза Костов.
Идеята за сливане на НРС и военното разузнаване не е нова, нито е единствено българска - такова преструктуриране се осъществява и в други страни, включително и в страните от Източна Европа след 1989 година. Разликата е, че дискусията по тези въпроси в експертните среди у нас още не се е състояла. А тя задължително трябва да съпътства внасянето на подобен законопроект.
Нямам колебания да добавя, че ще бъде импровизация с много лоши последици, ако се приеме подобно предложение, контрира Ангел Найденов от БСП.
Владимир Тошев от ГЕРБ пък сгъсти мъглата, признавайки, че предложеното обединяване трябва да се състои, но още не му е дошло времето. Според него трябвало да се приеме законодателство, което да урежда дейността на тези служби, като дебатът да бъде финализиран в пленарната зала, а не да започва в нея.
Така единственият реален ангажимент на управляващите остава обещанието на военния министър Аню Ангелов дейността на военното разузнаване да бъде регламентирана в отделен закон, който трябва да влезе в сила от началото на 2012 година. Според него той може да служи за база за създаване на единната разузнавателна служба.

Facebook logo
Бъдете с нас и във