Параграф22 Weekly

§22 Анализи

ГЕРБ мъти водата на съдебния Октопод

Внезапен порив на управляващите за нови промени в Закона за съдебната власт(ЗСВ) отвори за пореден път темата: Що е съдебна реформа и има ли тя почва у нас. В сряда (16 март) Народното събрание прие на първо четене предложенията на група депутати от ГЕРБ начело с Анастас Анастасов кадрите, постъпващи в правосъдната система, да полагат допълнителен изпит. Срокът на обучение на младшите магистрати в Националния институт на правосъдието (НИП) се удължава от шест на девет месеца и ще завършва с писмен и устен изпит. Предвижда се и държавна стипендия за обучаващите се, но ако се провалят на тези изпити, кандидат-магистратите ще трябва да върнат цялата сума. Кандидатите за съдии и прокурори ще подават и декларация, че нямат фирми, не са адвокати и не членуват в партии. От 129 гласували народни представители 93 подкрепиха законопроекта, 18 го отхвърлиха, а 18 гласуваха въздържал се.
Накратко, същината на промяната е да се спусне допълнителна бариера пред лавината от юристи, желаещи да постъпят в съдебната система. Това по правило е притеснително, а всеки, който се е явявал на подобни конкурси, би казал, че е и съсипващо. Не защото за издържалите десетки изпити юристи са непосилни още един-два, а защото през цедката минават предимно мамините щерки и синковци. А ВСС крие като Свещения Граал тайната на изпита и не дава обяснение кого и защо е пуснал, съответно - кого и защо е отрязал.
Гласуваните промени не само усложняват влизането в съдебната система, а и подръпват кадровото чердже изпод краката на Висшия съдебен съвет (ВСС). Според действащата сега уредба кандидатите държат само един изпит пред висшия кадрови орган и ако го издържат, постъпват за обучение в НИП вече като младши магистрати. След като то приключи (в рамките на шест месеца), те постъпват на работа. Няма допълнителни изпити. Нещо повече - още като ги изпита ВСС, те заемат точно определен щат и си знаят къде ще работят. Сегашните промени са
най-неприятни за парашутистите
Те предвиждат щатът, който ще заеме всеки магистрат, да се определя едва след като той положи успешно изпитите пред НИП. Вместо да се произнасяс да или не, занапред институтът ще поставя оценка по шестобалната система, която ще се комбинира с тази, получена девет месеца по-рано на конкурса пред ВСС. Той вече ще се нарича Конкурс за задължително обучение в НИП, а издържалите го ще са кандидати за младши съдии и прокурори. И едва след изпита пред НИП ВСС ще определя кой къде да бъде назначен според височината на бала му. Кандидатът ще може да избира само измежду щатовете, за които се изисква бал равен или по-нисък от неговия.
Министърът на правосъдието Маргарита Попова го обясни съвсем просто: Никой преди да е положил изпит, преди да знае какъв му е балът, не може да знае къде ще отиде. Ако някой иска да отиде на две места, а балът не му стига, той ще се яви наново на изпит следващата година. Може би защото на някои хора им е осигурявано предварително работното място, системата днес е на този хал . Много дълго и много тъжно може би ще се разделя България с посткомунистическите практики, но трябва да се постигнат европейските стандарти, за да бъде съдебната система по-добра.
Попова обясни нещата и по-нашироко: В съдебната система трябва да внимаваме кой влиза. Подборът на входа трябва да е със завишени критерии, за да сме сигурни, че тези хора ще са добре подготвени и независими магистрати, така както са всички съдии и прокурори под слънцето на тази земя. Но от целия дебат в парламента разбирам, че някои от депутатите не искат критериите да бъдат завишени... Никой не отнема правомощия на ВСС, защото НИП е орган на ВСС, а не на Министерството на правосъдието. В законопроекта и сега е предвидено, че конкурсът и подборът на магистратите се организират от ВСС.
И след тази пламенна защита на предложените текстове Маргарита Попова хвърли бомбата, която тлее от години - че истинска съдебна реформа без промени в конституцията е невъзможна. Каня в министерството всички да седнем и да изработим
проект за промяна на конституцията
Знам какво може да се промени, без да се налага свикването на Велико народно събрание. Който иска съдебната система да бъде по-прозрачна и по-ефективна, да заповяда в Министерството на правосъдието, каза още Маргарита Попова.
Призивът й беше подкрепен незабавно от Екатерина Михайлова от Синята коалиция. Тя упрекна управляващите, че те самите досега са правили всичко на парче. Нужна е истинска конституционна реформа, за да бъде системата независима. Синята коалиция настоява за изваждане на прокуратурата от съдебната власт. Но моля ви - изяснете точно какво смятате да правите в съдебната власт. Парламентът прие току-що промяна на ЗСВ, а сега наново ще прави изменения... ВСС е непопълнен - може би за да бъде по-лесно контролиран. Наближава втора година след изборите - нищо в тази посока не се е помръднало. Ще имате ясна подкрепа от нас за промяна, в това число и на конституцията, но искаме яснота, заяви Михайлова, имайки предвид законодателния маратон по коледните празници, по чиято писта мина и ЗСВ. Тя увери, че Синята коалиция има конкретни конституционни предложения и за мандатите на ВСС, и за промяна на начина на избиране на членове на ВСС.
Иначе казано - промяната на режима за набор на кадри в съдебната система изпусна от бутилката духа на конституционната реформа в съдебната власт. Както можеше да се очаква, съюзниците от бившата тройна коалиция, които мафиотизираха съдебната система в последното десетилетие, реагираха като ужилени. Михаил Миков скочи така, сякаш евентуална промяна в конституцията е най-лошият кошмар на червените. Както е известно, Министерството на правосъдието няма инициатива за промяна на Конституцията. Това става само в Народното събрание, сряза Миков министърката. Както всички знаем обаче, проблемът никога не е бил в необходимото мнозинство от 2/3 за конституционна промяна, а в желанието за истинска реформа, която да отреже не само пипалата, но и главата на по-живия от всякога съдебен Октопод. Миков не спомена нищо за заслугите на своите съпартийци и коалиционни партньори. А именно те вързаха съдебната система на каишка, после обесиха независимостта й и я пуснаха да се удави в морето от корупция.
Водещата философия в една истинска конституционна съдебна реформа трябва да е много проста, обществото да я иска и разбира - да въведе жестока отговорност за магистратите и административните им ръководители за всеки акт, който облагодетелства неизправната страна по едно дело. Както и железни гаранции, че този акт може да бъде съборен независимо дали е окончателен. В името на тези цели ВСС не просто трябва да бъде променен като структура, като брой на членовете, нужно е да се променят начинът на избора им и продължителността на мандата им. Всичко това би било безсмислено, ако правомощията на съвета не включат решителна намеса в съдебни процеси, чието развитие говори красноречиво за тежка корупция на магистратите, ангажирани с тях. Тази намеса трябва да включва непременно проверка на правилността на влезли в сила съдебни актове и да бъде основание за възобновяване на делата по тях. Както и за сурови наказания спрямо съдиите и прокурорите, които са ги смачкали и извратили. Само така може да бъдат защитени правото и справедливостта, а Октоподът да отстъпи място на Темида.

Facebook logo
Бъдете с нас и във