Параграф22 Daily

§22 Анализи

ГЕРБ в кръгова отбрана за съкратеното съдебно следствие

Основната управляваща партия ГЕРБ ще отбранява твърдо отвореният й нов предизборен фронт по въпрос за съкратеното съдебно следствие. Преди излизането в предизборна ваканция идния месец депутатите ще разгледат на втopo чeтeнe тpитe идeнтични пpoeĸтa, с които „Oбeдинeни пaтpиoти“, БСП и „Boля“ предлагат институтът да не се прилага пpи yмишлeни yбийcтвa и тeжĸи тeлecни пoвpeди. В същото време компромисният проект на ГEPБ, ĸoйтo предлага ограничаване на приложението му, нямa дa ce paзглeждa пpиopитeтнo, но и няма да бъде оттеглен, като от партията дават ясни сигнали че ще държат на докрай съкратената процедура да се прилага и за най-тежките престъпления срещу личността, но с по-ограничен обхват.

Според решението на свиĸaния пo иcĸaнe нa Kopнeлия Hинoвa извънpeдeн пpeдceдaтeлcĸи cъвeт нa парламента в началото на другата седмица тpитe идентични проекта ще бъдaт oбeдинeни в oбщ на извънредно заседание на парламентарната правна комисия. Очакванията са ГЕРБ да внесат смекчаващи поправки между двете четения, който да бъдат наложени. Както в съдебните среди, така и политическите е налице сериозна съпротива срещу поредната атака срещу една от регламентираните в Наказателно-процесуалния кодекс (НПК) т. нар. диференцирани процедури за провеждане на съдебния процес, при които се избягва продължително разглеждане на делото по общия ред при гарантирано намаляване на наказанието. 

Πpeдceдaтeлят нa парламентарната гpyпa нa ГEPБ Дaниeлa Дapитĸoвa обяви, че e пocтигнaтo cъглacиe зa гpaфиĸa нa paзглeждaнe нa зaĸoнoпpoeĸтитe, нo cъвeтът нe мoжeл дa пpeдoпpeдeля решенията по конкретните текстове, които ще бъбад обсъждани и подложени на гласуване в правната комисия. Правосъдният министър Данаил Кирилов беше далеч по-конкретен в защитата на проекта на Министерския съвет с констатацията, че "нaĸaзaтeлнaтa пoлитиĸa e cтигнaлa дoтyĸ, зaщoтo зa вcяĸo пpecтъплeниe ce пpaви измeнeниe".

"Ние смятаме, че би билo пpocтo, би билo eлeмeнтapнo, eднoĸpaтнo дa ĸaжeм нямa cъĸpaтeнo cъдeбнo cлeдcтвиe caмo зa yбийcтвaтa. Зaтoвa ниe cмe пpeдлoжили ĸaтaлoг oт пpecтъплeния, дaли cмe възмoжнocт cъдът дa пpeцeнявa в ĸoи cлyчaи cъoбpaзнo тeжecттa въoбщe дa дoпycнe cъĸpaтeнo cъдeбнo cлeдcтвиe", заяви Кирилов. И с уверението за наличие на пълeн ĸoнceнcyc въпpocът зa cъĸpaтeнoтo cъдeбнo cлeдcтвиe дa ce oбcъди cъвecтнo и зaдълбoчeнo, добави че "нe би cлeдвaлo дa ce пpибъpзвa зapaди изĸycтвeнo cъздaдeнo нaпpeжeниe“. 

Ден по-рано Данаил Кирилов даде още по-категоричен отпор с оценката, че "ако се търси ефективно правно решение, трябва да се премахне политическото състезание и политическата страст". Правосъдният министър каза още, че с паралелните си предложения за промяна и в Наказателния кодекс ГЕРБ не са тръгнали "да се състезават с популизма и да разкарват жертви на престъпления тук и там". Председателят на правната комисия Анна Александрова също защити твърдо законопроекта на ГЕРБ.

„Предложението, което направихме аз и колегите от ПГ на ГЕРБ в Наказателния кодекс касае институтътна съкратеното съдебно следствие да се запази, но и да отговори на обществените очаквания на хората за увеличаване на наказанието при умишлено на причиняване на смърт, тежка телесна повреда, блудство или изнасилване. Идеята за въвеждането на института идва, след като се налага да бъдат прекратени над 275 хил. дела, а всички извършители са пуснати на свобода. С направеното предложение целим да запазим диференцираната процедура, която улеснява доказването на обвинителната теза, тъй като се избягват рисковете, произтичащи от евентуална промяна на свидетелски показания или от невъзможност да бъде проведен разпит на свидетеля пред съда“, обясни Александрова.

Проблемът е, че търсенето на баланс в страна с масова и институционална престъпност се възприема поначало като неадекватно. В проекта на ГЕРБ се предлага намаляването на наказанието с 1/3 за въпросните тежки престъпления срещу личността да бъде ограничено до 1/5 и да не е гарантирано, а да става по преценка на съда. Отсега е ясно обаче, че втората възможност би довела до нови скандали и упреци към съда при определянето на наказанията.

От БСП пък отхвърлят засега призивите за консенсус с твърдението, че такъв не може да бъде търсен по две взаимоизключващи се предложения. „Не сме проверили, но ще направите абсолютен прецедент в работата на което и да е Народно събрание – да се приеме закон за час, с който се премахва съкратеното следствие, и с който се връща след няма и един час. Това е правен абсурд! Какво ще се случи с двата закона? Ще ги слеем? Че те са абсолютно противоречиви! Или ще ги забравите, или ще ги отхвърлите на второ и ще приемете вашия“, атакува Корнелия Нинова.

Поредното искане за премахване на един от най-ползваните алтернативни институти в наказателния процес - съкратеното съдебно следствие, дойде очаквано отново от ВМРО. Поводът е подобен на онзи при предишното повдигане на въпроса през октомври миналата година - битово убийство. Алтернативен вариант в тази насока е специалната процедура да не бъде прилагана поне при "подобни тежки престъпления".

"Съкратеното следствие води до намаляванена просъдите при тежки престъпления. Ето защо ние от ВМРО сме категорични, че подготвените от нас промени в НПК за отпадането на съкратеното съдебно следствие, с което се намаляват присъдите с до 1/3 трябва, да отпадне - особено при подобни тежки престъпления. Това само води до регресия при престъпниците, които след 10 години се озовават на улицата и изнасилват и убиват пак", обявиха в официална позиция от ВМРО.

Паралелно с това партията поиска обществен дебат за въвеждането на химическа катастрация при случаи на сексуални посегателства, напомни че остава твърдо зад искането си за разширяване института на неизбежната самоотбрана и настоя за повече самочувствие и твърдост на полицията в упражняване на законовите й правомощия.

„За съжаление този брутален случай в село Сотиря ще се превърне в поредния случай, в който извергът, който извършва това престъпление, ще бъде наказан и ще се възползва от съкратеното съдебно следствие. Уверен съм, защото дори и утре да променим закона, той ще може да се възползва от по-леките условия, които са били в предишния. Трябва обаче оттук нататък да спрем. Трябва да бъде премахнато съкратеното съдебно следствие при тежки умишлени престъпления срещу личността“, коментира депутатът Александър Сиди.

Същевременно представителят на ВМРО показа известна колебливост: „Ние сме част от управлението, но сме по-малкият партньор и обикновено дневният ред на събранието се диктува по-скоро от някакви други, по-скоро моментни ситуации – нещо, което бързо трябва да бъде случено, и за такъв тип промени не остава време, защото те трябва да бъдат направени със сериозен дебат. Не може просто така да променим закона, в крайна сметка има логика и в съкратеното съдебно следствие“.

Исканията бяха обвързани пряко с предложената от вицепремиера Красимир Каракачанов Концепция за несоциализираните общности, за която ВМРО настоява да бъде "точка първа в дневния ред на правителството“ през новия политически сезон. "Маргинализацията няма етнос, раса и цвят на кожата. Нейният език е универсален – отричане на всякакви ценности, порядки и морал, съпровождани с необяснима жестокост и насилие. Няма място за повече политиканстване и „тупане на топката“ по тези въпроси. Ние от ВМРО ще отстояваме докрай своите позиции", написаха войводите.

Подобни усилия засега не се увенчават с успех. Миналата година същите неща изговори депутатът Искрен Веселинов с аргумента, че тези тежки престъпления срещу личността продължават да бъдат наказвани "по един много либерален начин". Много от извършителите признават фактите по обвинителния акт без разпит на свидетели и изслушване на вещи лица, което води до определяне на наказания под най-ниския предел или замяна с по-леки по вид, дори да не са налице изключителни или многобройни смекчаващи отговорността обстоятелства.

"При особено тежко престъпление присъдата би могла да бъде доживотен затвор, но това не може да стане при т.нар. съкратено съдебно следствие. Тогава става 20 - 30 години примерно, те съответно не вършат нарушения в затвора и излизат след 15-16 години. Това е обичайната схема. За пореден път се поставя въпросът дали действието на това съкратено следствие не трябва да бъде отменено по отношение на най-тежките престъпления“, заяви тогава Веселинов.

Последвала предпазлива реакция от големия коалиционен партньор ГЕРБ, който обеща да обсъди инициативата на малкия. "Това вече е въпрос наистина да се прецени докъде може да се помогне и откъде започва моментът, в който може да се навреди. Това са много сериозни неща и със сигурност ще се обсъдят, а вече какво решение ще бъде взето, зависи от това да се преценят всички гледни точки по този казус. Факт е, че има непоправими хора. Това е моето лично мнение, не на ГЕРБ. Има хора, които очевидно не могат да се поправят - психопати, извършили подобни престъпления, рядко се случва, има и такива случаи, в които да осъзнаят какво са направили", коментира Тома Биков. 

Опозицията в лицето на БСП също взе тогава отношение, но така че да не стане ясно какво всъщност казва. "Отговорът винаги е превенция и наказанията също имат превантивна цел, но създава се практика да реагираме впоследствие, завишавайки наказание или правейки процедурни промени на подобни чудовищни действия. Това само по себе си не е нещо, което ще допринесе за по-сигурната среда, за по-качественото правораздаване", заяви Крум Зарков.

Поредният сбълъск по темата явно ще доведе до промени за разлика от безрезултатно внесения от патриотите през 2016 г. законопроект, с който предложиха частично възстановяване на отменените 6 години по-рано ограничения за прилагане на спорния институт. Поискано беше съкратено съдебно следствие да не се допуска при умишлено причиняване на смърт или тежка телесна повреда, или когато деецът е бил в пияно състояние. Подобна забрана беше въведена през април 2009 г. също след тежки дебати, но я отмениха година по-късно с въвеждане на нови правила.

Те позволиха намаляване на наказанието с 1/3 и замяна на доживотния затвор с лишаване от свобода от 20 до 30 години плюс възможност за още по-значително намаляване на наказанието при изключителни или многобройни смекчаващи обстоятелства, когато и най-лекото, предвидено в закона наказание се окаже несъразмерно тежко. Забрана за намаляване при съкратено съдебно следствие беше оставена само за по-леките наказания - пробация; конфискация на налично имущество, глоба, лишаване от право да се заема определена държавна или обществена длъжност, както и да се упражнява определена професия или дейност, лишаване от право на получени ордени, почетни звания, отличия, военно звание, както и при обществено порицание.

Тогава от ГЕРБ и БСП също бяха крайно предпазливи в реакциите и настояваха за внимателен анализ. Същевременно Върховният касационен съд излезе с отрицателно становище, в което защити "неоспоримите предимства" на съкратената процедура и също настоя "законодателят да направи внимателна преценка дали ще се постигнат целите, преследвани с предложеното изменение". На практика обаче колебанията около съкратеното съдебно следствие са аналогични на тези при друга от т. нар. диференцирани процедури в Наказателно-процесуалния кодекс, които гарантират по-ниски наказания за осъдените - тази на споразумението. 

Този институт също беше предмет на дебати веднага след въвеждането му, в резултат на което се стигна до затягането му именно с оглед тежестта на извършените престъпления. В последната си редакция от 2012 г. прилагането му беше забранено по отношение на тежки умишлени престъпления против републиката, отбранителната й способност и дейността на държавните органи, при военни престъпления и престъпления срещу човечеството, при общоопасните престъпления, както и при престъпления против личността, сред които са тежките физически посегателства. Изрично беше въведена и забрана за допускане на споразумение за всяко друго престъпление, с което е причинена смърт.

Именно в тези случаи, при които делото не може да бъде решено със споразумение заради изричната законова забрана, защитата на обвиняемите се насочва към решаването му с прилагане на съкратено съдебно следствие. В случая е безспорно, че става въпрос не просто за "вратичка в закона", а за реална алтернатива на дългия процес по общия ред, гарантираща също сериозно намаляване на наказанието. Въпросът е, както винаги, екзистенциален - за баланса и мярата в наказателната репресия, която да служи като превенция срещу тежката престъпност в условията на безнаказаност и социален разпад. Доказва го и другият актуален скандал - с осъдения по общия ред за убийство австралиец Джок Полфрийман, което излезе от затвора малко след като преполови срока на наказанието си заради друга "законова вратичка" - института на условното предсрочно освобождаване.   

 

 

 

 


 

Facebook logo
Бъдете с нас и във