Параграф22 Daily

§22 Анализи

Хазартният бранш и НСС работят върху правила за отговорна реклама

Националният съвет за саморегулация (НСС) и представители на хазартните браншови организации работят върху кодекс за саморегулация, в който да бъдат разписани принципите и правилата за социално отговорна реклама на хазартната дейност с грижа и отговорност към обществото. Кодексът ще стъпи върху точките от меморандума, който бе подписан през декември от компаниите, лицензирани да организират хазартни игри онлайн на територията на страната. За това се разбраха НСС и хазартният бранш на проведена съвместна среща.

Правилата са в допълнение към изискванията за рекламата на хазартни игри, заложени в Закона за хазарта и представляват доброволни допълнителни ограничения, които организаторите предприемат с оглед обществения интерес и с цел защита на уязвимите групи сред потребителите. Ще бъдат включени и допълнителни мерки в Националните етични правила за реклама и търговска комуникация, включително за рекламата на хазартни игри.

Съгласно меморандума:


  • в рекламите на хазарт няма да участват хора под 23 години

  • няма да се съобщават размерът и видът на бонусите и наградите в рекламите по радиото и телевизията, няма да се излъчват реклами по радиото и телевизията от 5 ч. до 18 ч., освен ако не става дума за спортни събития.

  • във всяка реклама ще има “призив за отговорна игра и разумно залагане”

  • няма да има реклами близо до училища

  • няма да има реклами на детски или юношески спортни екипи

  • в рекламите няма хазартните игри да се представят като решение на “социални, образователни, лични, финансови или професионални проблеми”.

Целта е да се ограничи въздействието от рекламата на нелицензираните брандове и сайтове, които представляват най-голям риск за уязвимите социални групи. Така от бранша ще сътрудничат на държавата в борбата срещу нелегалния хазарт. В този смисъл е и решението на организаторите, подписали меморандума, да прекратяват отношенията си със свои партньори (афилиейти), които рекламират нелегален онлайн хазарт и да изискват и от бъдещите си партньори да не популяризират нелицензирани хазартни игри.

На срещата бе изтъкната необходимостта от саморегулацията, тъй като тя надгражда закона. НСС следи и се произнася именно за етичността на рекламата, защото законът не може да разпише всички текстове, а саморегулацията може.

През декември Съветът за електронни медии (СЕМ) организира кръгла маса на тема „Търговското слово за хазарт в медийните услуги и услугите на платформите за споделяне на видеоклипове“. В кръглата маса взеха участие представители на НАП, на доставчиците на медийни услуги и на организаторите на хазартни игри, Националния съвет за саморегулация, психиатри, представители на Центъра за изследване на демокрацията, Националната мрежа за децата, Асоциация „Родители”. Повод за срещата тогава бяха телевизионни реклами на онлайн хазарт. А до дебата пък се стигна след петиция на “Национална мрежа за децата”, в която се иска изцяло забрана на рекламата на хазарт.

Facebook logo
Бъдете с нас и във