Параграф22 Weekly

§22 Анализи

И закипя безсмислен труд...

Паяците и скобите отдавна вече са "на въоръжение" в битката за тротоарите. Но от това на пешеходците не им стана по-леко да минават по тях.

Проектозакон закова на 200 лв. глобата за незаконно паркиране по тротоарите или в градинки и паркове. Предложението трябва да "мотивира" шофьорите да престанат да паркират където им хрумне. С това очевидно не успяха да се справят в достатъчна степен нито скобите, нито паяците, нито солените цени за интервенциите им.

Вдигането на глобите обаче ще има и косвен резултат - в събирането им ще се намесят частните съдебни изпълнители. По закон те имат право да събират и публични вземания, стига това да им го възложат общинските власти. А това вече изглежда далеч по-сериозна мярка за превенция. Защото събирането на глобите вече няма да зависи единствено от добросъвестността на нарушителите - то вече наистина ще се случи. При това заедно с таксите по изпълнителните дела, които хич не са за подценяване.

Идеята за въвеждането на сериозните санкции е на трима депутати от ГЕРБ: Павел Христов, Пламен Манушев и Цветомир Михов. Нито един от тях не е юрист, те обаче разбират от икономика и следователно са напълно наясно с един основен принцип в българската народопсихология: че докато не бръкнеш в джоба на нашенеца, при това сериозно, той правила не спазва. Имаме категоричен пример: същите тези българи стават изрядни водачи веднага след като преминат границата и влязат в чужбина. Защото прекрасно разбират, че дори да имат проблем с паркирането в центъра на Брюксел, там не може да я карат като у нас - няма да им простят и нарушението на правилата ще им излезе наистина солено.

Предложението, което вече е внесено в Народното събрание, е съвсем кратко: променят се само два текста в Закона за движение по пътищата, с които старата глоба от 30 лв. за паркиране в градинка или върху тротоар се премахва, а на нейно място се въвежда глоба от 200 лева. Създава се чл. 178е, който гласи: "Наказва се с глоба в размер 200 лв. лице, което паркира пътни превозни средства в паркове, градини, детски площадки и тротоари в населените места извън обозначените за това места." Освен това в преходните и заключителните разпоредби се дава възможност на общинските съвети със свои наредби да определят както правилата за паркиране, така и за размера на санкциите.

И веднага започва чисто юридическото двоумене: какво има да определя общинският съвет в подзаконов документ, след като законът е посочил глобата императивно: 200 лева. Няма начин санкцията да бъде понижена, защото тогава общинската наредба ще му противоречи и всеки гражданин на съответния град може да иска отмяната й. Няма начин санкцията да бъде и по-висока: всеки такъв опит и в момента води до жестоко порязване на съответната община в съда. Не е тайна, че има много местни управи, които завишават сегашната граница на санкцията от 30 лв. - пак с цел "превъзпитание" на шофьорите, но при обжалване по съдебен ред тези глоби просто падат като зрели круши в буря.

На всичко отгоре самият законов текст, който предлагат тримата депутати, съдържа капан, който ще го направи неприложим: наказание заплашва само лицето, което паркира неправилно. А това ще изисква общинските служители, които ще налагат санкциите, да доказват във всеки конкретен случай кой точно е паркирал автомобила и кога - за да оборят евентуално "алибито" му, ако собственикът на автомобила упорства - "не бях аз".

Иначе проблемът е ясен, и то от години: общините в цяла България наистина имат огромен проблем с неправилното паркиране на шофьорите и с вечните им оправдания, че са принудени, защото нямало паркоместа. Но това оправдание някак не важи, когато заради паркирана на тротоара  купчина ламарини майките са принудени да бутат количките си на платното между колите, а инвалидите изобщо губят шансове да се придвижат.

Въпросът обаче може ли да се прекрати безобразното паркиране само със завишаването на глобите, което на всичко отгоре е абсолютно немотивирано - няма никакво пояснение и в мотивите към законопроекта защо санкцията за шофьорите трябва да скочи точно на 200, а не на 100 или на 300 лева.

Според мнозина специалисти в тази област проблемът е другаде: не в размера на санкцията, а в нейното безапелационно налагане и бързо събиране. Проблем, с който така и не успя да се справи  многочислената армия служители на държавна издръжка  в общините, в полицията и в НАП, на които всъщност това им е работата. Дали сега едно зле написано предложение за изменение в закона ще може да го реши?
 

Facebook logo
Бъдете с нас и във