Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Изгониха катаджиите от храстите

МВР въвежда нова инструкция за работата на Пътна полиция и нови изисквания за бюджетите на звената си

Революционни мерки за формирането на бюджетите на главните и областните дирекции на МВР предвижда ръководството на вътрешното ведомство, стана ясно в четвъртък (26 септември) по време на поредното национално съвещание, организирано от министерството. Пред ръководния му състав министър Цветлин Йовчев е развил идеята си всеки директор да защитава структурата, щата и бюджета на дирекцията си, като акцентът пада върху разпределението на задачите и разпределението на ресурсите на базата на анализ на средата.


Резултатите от оперативно-издирвателната дейност, от превантивната и охранителната дейност и от разследването ще бъдат в основата на оценката за ефективността от дейността на териториалните структури на МВР. В оценката са предвидени 16 обективни критерия, които почиват изцяло на статистическите данни. Ще прилагаме европейските норми за разкриваемост, ниво на престъпност и ефективност на разследването, заяви Йовчев след съвещанието.


Според проекта за нов закон главните и областните дирекции са юридически лица. Шефовете на дирекции ще представляват юридическото лице и ще се отчитат пред министъра за дейността си. Никъде в проекта обаче не е записано как би трябвало да се формира бюджетът на всяка една дирекция. Очаква се това да стане с нов правилник за прилагане на Закона за МВР.


Националното съвещание, проведено в сградата на Главна дирекция Национална полиция, ще се запомни и с голямата тесла, с която бяха посечени рекетьорските набези на служителите от Пътна полиция- КАТ. Според министъра оценката за работата на пътните полицаи ще се обвързва с намаляването на жертвите и на пострадалите, а не с наложените глоби и с броя на наказаните водачи, както беше досега. МВР ще освобождава ръководителите на участъци, които не се справят със задълженията си да намалят произшествията в региона, за който отговарят. Идеята е не само да се залавят нарушителите, а да бъдат намалени нарушенията, които те правят. По тази причина патрулиращите полицаи ще стоят преди точката с повишена концентрация на катастрофи, а не след нея.


Нормативната база, регламентираща дейността на КАТ, също ще бъде променена, а случаите, в които катаджиите могат да спират автомобили на пътя, ще бъдат точно описани. Инструкцията за организацията на работа и реда за осъществяване на дейността по пътен контрол влиза със задна дата от 10 септември. Според нея водачите ще могат да бъдат спирани на пътя в четири случая - когато има видимо нарушение на правилата за движение по пътищата; когато има явни неизправности по пътното превозно средство или разположението на товара създава опасност за участниците в движението; ако начинът на движение и поведение на водача пораждат съмнения, че е преуморен, че е употребил алкохол или друго упойващо вещество; водачът ще бъде спрян, ако съществуват данни или предположения, че е участвал в пътнотранспортно произшествие или в извършването на престъпление.


Въвежда се и система, според която всеки от патрулите на Охранителна полиция и КАТ ще бъде снабден с GPS. По този начин ще се знае къде се намира той в момента и дали изпълнява точно разпорежданията на съответния ръководител. Същевременно, чрез връзката, осъществявана с таблети, ще бъде въвеждана информация за всички случаи, в които е спрян автомобил. Полицаите ще съобщават в районните управления за всички спрени автомобили и каква е конкретната причина за осъществената проверка, сочи инструкцията.


Промените в нормативната база на Пътна полиция ще доведат до непознати досега гледки по пътищата. Ако досега пътните полицаи се криеха и заничаха иззад храстите, те вече ще осъществяват пътен контрол само при опасни участъци с висока концентрация на катастрофи. Старата практика да залагат засади на шофьорите на произволни участъци от пътната мрежа ще бъде прекратена, обяви министър Йовчев. Целта е превантивно да се въздейства върху водачите, това е и смисълът на публикуването в интернет на разположението на средствата за видеоконтрол.


Прекият ръководител на патрулите ще бъде отговорен за това как те изпълняват инструкцията, разпорежданията им и задачите си. Второто ниво за контрол ще бъдат директорите на областните дирекции и Столичната дирекция на МВР, третото ниво - съответният отдел в Главна дирекция Национална полиция. Задачи, свързани с контрола, ще бъдат възложени и на дирекция Инспекторат на МВР.


Трябва да си даваме сметка, че промяната в поведението на служителите е процес, който ще бъде нетолкова кратък и нетолкова лесен. Но очаквам, че съвсем скоро ще се забележи положителният ефект от мерките, които се прилагат, заяви вътрешният министър.


Засега няма да има сериозни кадрови промени в поделенията на КАТ. На съвещанието са били разгледани и операциите на МВР срещу корупцията в Пътна полиция. Ако предвидените мерки не дадат резултат, сменени и уволнени началници на полицията ще има, закани се Йовчев.


nbsp;


nbsp;


Всички, без един



Разследване на дирекция Вътрешна сигурност в МВР показва, че само един от общо 60 екипа на КАТ не взема подкупи от шофьори. Причината обаче е, че този екип всъщност е главно действащо лице в разследването, като основната му задача е била да уличи колегите си в рекет. Разследването е извършено в продължение на два месеца, по време на т.нар. операция срещу корумпирани катаджии Палките-2. В хода му на няколко от караулките с разрешение на съда са монтирани скрити камери, като видеозаписите очертават гротескна картина на изнудвания от страна на пътните полицаи. В края на деня спечеленото от рекета се изсипва във фуражка, а парите се делят между служителите от целия екип. По време на операция Палките-2 бяха задържани 17 пътни полицаи. Предстои разглеждането на случая в съда. Наскоро друго дело срещу задържаните при акция Палките-1 12 корумпирани полицаи започна с фалстарт в София заради отсъствието на двама от общо 15 адвокати на подсъдимите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във