Параграф22 Daily

§22 Анализи

Измамници ни сурвакат за лични данни

Съвсем реални измамници засилиха предпразнично виртуалните си опити да се доберат до личните ни данни. “Лидл” уж настоява да ви прати пълна торбичка с ваучери за пазаруване. Само трябва да споделите предложението им във Фейсбук и да напишете „Готово”. “Тойота” била “приготвила” дузина нови огромни джипове и един от тях е със сигурност за вас. Банка ще ви зарадва със значителна сума пари, ако напишете „Благодаря”. “Кока кола” пък раздавала много симпатични коледно-червени хладилници, на всеки, които напише „Браво”….

Тези благини може да започнете да чакате едва след като изпратите изискуемите данни… Така де, иначе как да ви ги пратят…?

В социалните мрежи

„подаръци” обещават неясни субекти

от името на още поне половин дузина световно известни търговски марки.

„Кауфланд“ алармира клиентите си за опасна игра на е-измамници от името на търговската верига. Публикуваме го без редакторска намеса:

„Уважаеми, клиенти! В момента във Viber тече игра, която не е оторизирана от Kaufland. Играта неправомерно събира вашите данни. Това е изключително опасно.  Kaufland България не организира тази игра. Още веднъж апелираме да бъдете особено внимателни, когато се доверявате на информация в интернет или попълвате ваши данни. Официална информация от Kaufland България можете да получавате само от нашите верифицирани страници”.

Това е реакция само на една от „включените” фирми,

които „раздават” награди, подаръци за несъществуващи годишнини, правят игри, в които печелят само първите 15 души. Или потребителят просто вече е спечелил хладилник по незнайно какви критерии и остава само да си даде личните данни, за да му пратят бялата техника.

За измамните съобщения за нечакани печалби предупредиха още на 20 декември от KBC Банк България.

Предстоят най-очакваните и топли празници за годината. В трескавата подготовка за тях и желанието да направим точния подарък за нашите близки, или в преследването на изгодни и примамливи предложения за стоки и услуги с големи отстъпки, ние можем да се окажем жертва на измамни сайтове за пазаруване, и по този начин да помрачим предстоящите си празнични дни”, написаха от банката.

От там дават и

няколко основни препоръки:


Бъдете бдителни за измамни и имитиращи онлайн магазини; Уверете се, че сайтът, от който пазарувате, е сигурен – преди името му трябва да е изписано https:// – присъствието на S означава, че сайтът използва сигурна връзка с Вас; Ако пазарувате в нов за Вас сайт проверете внимателно адреса му и се уверете, че пред него във Вашия браузър стои иконка „заключен катинар“; След като се уверите, че сайтът е сигурен, потърсете мнения на други клиенти за него в социалните мрежи и търсачките като Google и Bing.

Непременно проверете дали правилно са посочени контакти за връзка с търговеца и условията за доставка и връщане на стока. Ако липсват добре описани такива, вероятно може да става дума за измамен сайт и закупените от Вас стоки може никога да не бъдат доставени, а попълнените данни за платежни средства да се използват за злоупотреба. Ако пазарувате в познат за Вас сайт, задължително се уверете, че адресът му е изписан във Вашия браузър правилно: няма добавени или сменени букви, доближаващи се до официалните на онлайн магазина.

Повечето легитимни онлайн магазини поддържат двуфакторна идентификация за банкови карти при заплащане на стоките. Защитете устройствата, от които пазарувате, като: актуализирате редовно техните операционни системи и програми, които използвате, до последните им версии; имате инсталиран и актуализиран антивирусен софтуер; използвате сигурни пароли и биометрия за заключване.

Пазарувайте само през защитени Wi-Fi мрежи – не използвайте публични и безплатни Wi-Fi зони.

Винаги проверявайте дали интернет страницата, която отваряте, е автентична и комуникацията с нея е подсигурена. За Ваша сигурност препоръчваме:

Никога не следвайте линк към онлайн банкирането от популярни уеб търсачки.

Имайте предвид, че KBC Банк България никога не изисква конфиденциална информация от клиента (потребителски имена, пароли за интернет банкиране или за плащания с карти, данни за банкови карти и др.)."


Друга популярна атака

е измамните „Фишинг“ имейли. Това са имейли, които имат за цел получателите им да бъдат принудени да споделят своя чувствителна банкова информация.

Тези имейли изглеждат идентични и подобни на действителни такива за кореспонденция между банките и техните клиенти. Те имитират логата, оформлението и стила на действителните имейли. В тях се изисква да изтеглите прикачен файл или да кликнете върху приложен линк, който ви отвежда до имитиращ сайт, където бивате подканени да споделите информация за банковите услуги, които използвате.

Киберпрестъпниците разчитат, че сте заети с много задачи в забързаното си ежедневие и така по-лесно ще се подведете на измамните им имейли.

 Какво да направите ли?

Бъдете особено бдителни, когато получите имейл, който изисква да предоставите например потребителско име и парола за вашето онлайн банкиране, данни за карта ви, CVV код, 3D SMS код за сигурност и други.


  • Разгледайте внимателно имейла: сравнете адреса на изпращача с предишни реални съобщения от вашата банка

  • Не кликвайте върху линк в такъв имейл, а въведете ръчно в браузъра си адреса на вашата банка

  • Актуализирайте редовно браузъра и операционната система на устройствата си.

  • Сменяйте периодично (поне веднъж на 3 месеца) паролата си за вход на вашето онлайн банкиране. Използвайте дълги и сложни пароли: поне 8 символа, съдържащи малки и големи букви, цифри и специални символи.

И помнете: най-добрата преграда пред мошениците сте самите вие.

Facebook logo
Бъдете с нас и във