Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Живият труп на закона за трафичните данни

Промените отпадат, протестите - остават. С такъв оскиморон*, за който могат да мечтаят изящните литературни стилисти, приключи във вторник (12 януари) общественото обсъждане в парламента на приетия на първо четене законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения (ЗЕС). За раждането на споменатата стилистична фигура, чийто смисъл ни препраща към класическото заглавие Живият труп, здраво се трудиха заместник вътрешният министър Веселин Вучков, представители на МВР, на Върховната касационна прокуратура, неправителствени организации и на мобилни оператори.
Промяната в ЗЕС, която предвиждаше въвеждането на интерфейс, отпада, след като пред ИНТЕРНЕТ обществото бе разиграна сценка от познатия формат доброто и лошото ченге. За такова предложение преди второ четене на закона са се разбрали депутати от ГЕРБ и ръководството на МВР, стана ясно на дискусията по темата. За непосветените ще отбележим, че интерфейсът всъщност е техническа възможност за връзка между дирекция Оперативно-технически операции (ДОТО) на МВР, която прилага и осъществява контрол върху специалните разузнавателни средства (т.е. подслушване и проследяване), с доставчиците на трафични данни. Такава връзка няма да има, няма да има директен достъп, категоричен бе заместник-шефът на МВР Веселин Вучков. Алтернативното предложение на МВР е самите генератори на трафични данни директно да предоставят данните на този, който ги е поискал, след получаване на съдебно разрешение. Ще рече - мобилните и ИНТЕРНЕТ оператори да посочват работно място, адрес, където могат да влизат исканията със съдебното разрешение, което е много конкретно - за определен обект, на определен телефонен номер и на указан интервал от време, уточни Вучков. Никой не иска държавата да се превръща в Биг Брадър, заяви той.
Според шефа на вътрешната комисия в парламента Анастас Анастасов с тази поправка МВР ще може да изисква разпечатки за проведените разговори (не на съдържанието) от мобилните оператори 24 часа в денонощието и седем дни в седмицата. Операторите от своя страна ще бъдат задължени да предоставят исканите данни в срок до два часа само с разрешение от председател на районен съд. Депутатите от ГЕБР и ръководството на МВР са обсъдили въвеждането на регистър за достъп, който обаче да не е публичен. Предвижда се и повишаване на санкциите за злоупотреби с трафични данни. От МВР държат изисканите данни от мобилните оператори да се съхраняват една година.
Мобилните оператори обаче се опасяват, че два часа няма да им стигнат за изготвяне на изисканата справка, така че неминуемо ще се стига и до наказателната клауза в проектозакона, според която при просрочване на това време имуществената санкция е между 30 000 и 300 000 лева. Представителят на Сдружението за електронни комуникации Теодор Захов пък изрази притеснение от разширяването на обхвата на исканите данни извън тежките престъпления, което би довело до нарастване на броя на справките. Двучасовият срок за реакция поставя чисто практически проблеми, натрупването на няколко такива справки би поставило много от операторите в трудна ситуация, така че най-добре тази справка да се дава само по електронен път, заяви той. Освен това той пожела да се определи и служба титуляр в МВР, откъдето да идват всички справки, като се въведе и цена за всяка от тях. Така операторите ще могат да покриват разходите си по дейността за подготвяне на информациите. В тази връзка представители на М-тел посочиха, че ако законопроектът се приеме в този вид, ще е необходимо да се назначи допълнителен персонал, който да се занимава само с изготвянето на подобни документи. Двата часа са непосилен срок, а според новите предложения излиза, че поне трима души трябва денонощно да приемат, да обработват и да подписват исканията. До 15 март трябва да пренастроим системите и да назначим допълнителен персонал, заявиха от М-тел, а този срок също е доста кратък, смятат хората от мобилния оператор. От Глобул и Виваком също обявиха срока от два часа за непосилен и посочиха, че в текста трябва да се регламентират различни нива на спешност на заявките - според извършеното престъпление. Представителите на тримата оператори се обединиха и срещу размера на наказателните санкции, още повече че става дума за дейност, която не им е присъща.
Според проектозакона МВР ще има право да иска трафични данни за повече от 30 състава за престъпления. Известно е, че общият брой на съставите в Наказателния кодекс е около 300, а броят на основните е 150. В предложенията си вътрешното министерство е посочило и състави като подготовка за убийство, причиняване на смърт по непредпазливост, закана за убийство, склоняване към проституция или блудство с непълнолетни, проповядване на расова или етническа омраза, престъпления срещу интелектуалната собственост и други.
От МВР информираха, че само за декември миналата година към мобилните оператори са отправени 636 искания за разрешения за достъп до трафични данни, след като са минали през Софийския градски съд и през съдилища в страната. От тях са одобрени 604. Те се разпределят, както следва: 219 до М-тел, 201 - до Глобул, и 184 - до Виваком.
Въпреки че участниците в дискусията стигнаха до компромис, след като МВР оттегли предложението за интерфейс, все пак противниците на следенето в ИНТЕРНЕТ обявиха категорично, че целият проектозакон трябва да бъде оттеглен. Според тях промените, правени между първо и второ четене, ще са козметични и е необходима смяна на философията на целия проект.
До скандалния регламент се стигна, след като вътрешното министерство неведнъж се аргументира с пробиви в разследването на тежки престъпления, до които се стига в резултат на ограниченията на съществуващия закон. В името на успешното противодействие на престъпността МВР се домогна и до още една екстра - извеждането на предплатените SIM карти от анонимност. Както вече е известно, от 4 януари притежателите на карти, които не са регистрирани в мобилните оператори, вече не могат да звънят, нито да изпращат съобщения от телефоните си заради влязлата в сила забрана за употреба на анонимни карти.

*Оксиморон - съчетаване на взаимноизключващи се понятия - пример: в близката далечина, живия труп, огнен лед...

Facebook logo
Бъдете с нас и във