Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Живот в царството на Големия брат

Uvajaemi patsienti, informirame vi che DOC. IVO PETROV i ekipat mu ot surdechno-sudovi lekari rabotyat veche v novata bolnitsa - SITY CLINIC tel: 070013127
Спешно, обадете се, във ваш интерес е! Телефон за контакт - 029760891

Не е случайно наблюдението, че животът е най-добрият сценарист. Той е в състояние да ти подготви такава изненада и с толкова шокиращ развой, че пред вдъхновеното му перо бледнее написаното от популярни класици и десетки автори на съвременни хитови романи.


Едното от гореописаните съобщения е получено на мобилен апарат, а другото - на стационарен телефон, по договор с мобилен оператор. Получателят на първото известие шокиран разбира, че е пациент на екип от новоучредена сърдечносъдова болница, без досега нито веднъж през живота си да се е оплаквал от сърце и съответно да е постъпвал на лечение по тази причина, да не дава господ.


Второто съобщение, което с емоционалното си внушение напомня на стила на прочутите телефонни измамници, пък се оказа


послание от фирма Еосматрикс

След проверка на телефона за контакт стана ясно, че компанията се занимава със събиране на задължения на граждани и изкупува дългове. Най-любопитното е, че съобщението е изпратено на стационарния телефон във вила в околностите на София, която се ползва обикновено в почивните дни в седмицата, най-вече в месеците от късна пролет до ранна есен. По тази причина ползвателите на къщата не са анонсирали домашния си телефон в мястото, където работят, сред приятели, в данъчната служба, в електроразпределителни компании, ВиК или в кредитни институции.


И двете съобщения са получени непосредствено преди 28 януари, когато Европа по традиция отбелязва Деня за защита на личните данни. Отбелязваме го и ние, българите. Организатор на инициативата е Комисията за защита на личните данни. Тази година комисията не направи изключение и отвори вратите си за граждани. След инвазията на любопитни и пострадали от злоупотреба с личните им данни хора стана ясно, че жалбите по такива поводи до организацията се увеличават. Поводът за голяма част от тях се оказаха и свързани с фирми за събиране на вземания, каквато е и споменатата вече Еосматрикс. Според експертите от комисията в общия случай банките, телекомуникационните оператори и компаниите за събиране на вземания добре са оформили своите договорни отношения. Това води до ситуация, в която повечето от жалбите на гражданите са несъстоятелни, заключават хората от комисията. Потребителите трябва внимателно да четат общите условия, под които се подписват. В много случаи там е записано, че лицето дава изричното си съгласие личните му данни да бъдат предоставени на трети лица.


Но как номерът на мобилния телефон на здрав човек попада в ръцете на администрацията на новопоявила се болница - в комисията се чудят и маят. Според експерти това може да се случи само ако данните на вероятния бъдещ пациент са откупени от мобилен оператор или пък са взети от списъците, с които разполагат личните лекари. А това вече няма нищо общо със съветите да четем внимателно общите условия и да гледаме ситния текст в който и да е договор, преди да го подпишем.


Същата мистерия цари и около


необявения никъде стационарен телефон

Загадката става още по-голяма, тъй като апаратът е монтиран преди година, с подписване на нов договор за мобилни услуги. Това на практика означава, че колекторската фирма е получила достъп до данни на потребителя на мобилни услуги. Очевидно наказателният мутренски отряд, маскиран под формата на модерна компания, е сторил това в нарушение на закона. Обяснението е просто - по договор за мобилни услуги няма задължения. Тогава изниква въпросът как мутрите, наети да събират други вземания (комунални или кредиторски), са вкарали в информационната база за длъжници данни, снети от договори за мобилни услуги.


През 2012 г. гражданите най-често са се оплаквали от злоупотреба с личните им данни от фирми в сектор Телекомуникации: постъпили са 274 жалби. Следват го сектор Трудови и осигурителни услуги с 33 жалби, сектор Банки и банкови институции с 32 жалби, сектор Здравеопазване и образование с 13 жалби, сектор Управление на етажната собственост с 11 жалби, сектор Съдебна и изпълнителна система с 6 жалби и сектор Медии - само с 4 жалби.


Най-честото престъпление с лични данни се оказва


т.нар. право да бъдеш забравен

Това значи, че след изтичане на срока, в рамките на който са събирани личните данни, те не са били унищожени. Това означава, че лични данни, събирани по силата на сключени договори с мобилни оператори, с електро и с топлофикационни дружества или с банки, след изтичане на срока на договора следва да бъдат унищожени. Същото изискване се отнася и до факти и обстоятелства, които потребителите предоставят доста лековато на неизвестни администратори в интернет пространството и в социалните мрежи. Известно е обаче, че там каквото влезе, изтриване няма.


От комисията твърдят, че работят усилено за ясни правила по отношение на времето за съхранение на личните данни, за механизма за тяхното унищожаване, така че потребителите да бъдат сигурни, че личните им данни са унищожени. В дейността си експертите от комисията дори се озовали в абсурдна ситуация. Те открили, че в част от информационните масиви на МВР няма срок за съхранение на личните данни на хора, извършили административно нарушение или престъпление. В комисията постъпила жалба от възрастен човек, чиито данни попаднали в този масив, след като шофирал в нетрезво състояние. Това обаче се случило, когато човекът бил на 18-годишна възраст, а 20 години по-късно се оказало, че данните му все още стоят в масива на МВР, без да са унищожени. След постановено решение на комисията и спечелено дело във Върховния административен съд МВР е задължено да актуализира инструкцията за защита на личните данни, в която да се определят срокове за съхранение на данните и начините за унищожаването им. При съмнение за неправомерно обработване на личните данни всеки гражданин може да подаде искане до съответния администратор на данните и да попита какво се съхранява за него, на какво основание и кога следва да бъдат унищожени данните.


По традиция обаче


вътрешното ведомство си прави оглушки

по тези проблеми. Че това е така, говори фактът, че от 2008 г. досега МВР винаги фигурира в списъка на институциите, нарушили правото на лична неприкосновеност и защитата на личните данни на гражданите. Заради това министерството и службите му винаги са сред кандидатите за т.нар. антинаграда Големият брат, връчвана от Фондация Програма Достъп до информация и Интернет общество-България. И тази година МВР присъства в почетния лист, представлявано от Столичната дирекция на полицията. Категорията, в която СДВР се състезаваше, бе Държавна институция, нарушавала най-грубо правото на неприкосновеност на личния живот през 2012 година.


Столичната полиция обаче безкомпромисно беше избутана от челото от най-силовата структура в България, каквато понастоящем е Министерският съвет. Кабинетът беше отличен за бездействие при внасянето на промени в регламентацията по използване на специални разузнавателни средства и на достъпа до трафични данни, които да гарантират по-висока степен на защита на личната сфера на гражданите, пише в мотивите на организаторите за наградата. Инициаторите цитират изводите на парламентарната комисия за контрол на СРС от 2011-а и 2012 г., в които с тревога се известяваше, че в България се използват прекомерно СРС и МВР неоправдано ползва огромен брой лични данни. Въпреки препоръките МС до ден днешен не е внесъл за разглеждане в Народното събрание на проекти за промени в Закона за СРС и Закона за електронните съобщения. Какви са мотивите за такова бездействие на МС не е ясно. Съмнението, че днес в държавата никой не знае кога и защо е следен обаче вече е прераснало във всеобщо убеждение. Особено след като органите за ефективен контрол при употребата на спецсредства, каквито са прокуратурата и съдилищата в България, също бяха номинирани за Големия брат.


nbsp;


nbsp;


СДВР брои метадоновите наркомани


Столичната полиция се оказа сред претендентите за Големият брат заради скандал с данните на лекувани чрез метадонови програми наркомани. През октомври 2012 г. СДВР изиска с официално писмо от центровете за метадоново лечение в столицата списъци с трите имена и ЕГН на всички, включени в специалните метадонови програми. Това са общо над 1000 пациенти, които се лекуват в 15 столични кабинети и центрове, а в страната те са приблизително 3000 души.



Знайно е, че метадонът е заместител на хероина и позволява наркозависимият да води нормален живот, без да посяга към наркотик, без да изпада в абстиненции и да върши престъпления при подобни кризи.



Искането на полицията обаче е в разрез със Закона за здравето и Хипократовата клетва, полагана от лекарите. Те изискват диагнозите и личните данни на пациента строго да се пазят. Полицията има право да изисква такива данни, но само за конкретен случай, отделно лице и само с разрешение на съда.


Facebook logo
Бъдете с нас и във