Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Кабинетът смете СРС в краката на Темида

Три форума - една цел. В тази парафраза на популярен в соцминалото лозунг се побират три инициативи, проведени през седмицата в столицата и посветени на актуалната напоследък тема за специалните разузнавателни средства. Вместо със задълбочено и професионално обсъждане на кризата, от която народонаселението изнемогва, властта отново се вторачи под собствения си юрган под предлог, че е загрижена за сигурността на обществото.
По някаква ирония единият форум бе свикан в понеделник (21 февруари) в сградата, където под девиза Съединението прави силата заседава цветът на нацията. Това беше кръгла маса на тема Необходими законодателни промени в нормативната уредба на специалните разузнавателни средства. Домакин бе парламентарната подкомисия за контрол на СРС, а скъп гост - вицепремиерът и вътрешен министър Цветан Цветанов, един от важните герои в избухналия скандал с подслушването на митничар №1 Ваньо Танов.
Основно действащо лице в другата инициатива бе премиерът Бойко Борисов, също герой от познатите записи. В среща, проведена същия ден в Съдебната палата, участва и елитът на съдебната власт - министърът на правосъдието Маргарита Попова, председателят на Върховния касационен съд (ВКС) Лазар Груев и главният прокурор Борис Велчев.
От тази среща
премиерът си тръгна с подарък - скъпа пура
А цветът на Темида - с ценните идеи на Борисов. Кой знае защо той ги сподели едва сега, а не когато мнозинството от ГЕРБ и той самият пишеха законите за МВР, за СРС, за класифицираната информация, когато се творяха поправките в НК, НПК и в много други нормативи, свързани с разискваната в понеделник тема.
Една от идеите, които бившият главен секретар на МВР от правителството на Симеон Сакскобургготски лансира, бе, че правомощията на вътрешния министър да разписва използването на СРС трябва да се прехвърлят върху главния секретар на ведомството. Политическото ръководство дори може изобщо да не бъде уведомявано за процедурата, уточни премиерът след срещата си в Съдебната палата.
Явно тази идея е зряла повече от пет години в главата на бившия главен секретар на МВР. Той дори припомни, че още от времето, когато оглавяваше професионалното ръководство на вътрешното министерство, му е било ясно, че политическото лице няма работа при прилагането на СРС.
Ситуацията донякъде напомня онзи виц за албанския реотан. Иначе министър-председателят заслужава подкрепа за предложението отговорността по спецсредствата да се споделя между съдията, главния секретар и директорите на служби в МВР. Според него съдията, който разрешава използване на СРС, трябва да следи и процеса по тяхното прилагане и унищожаване, ако това се наложи. Съдиите ще дават толкова разрешения за СРС, колкото могат да контролират. В противен случай ще става това, което се случва и сега - ще се водят СРС-та, няма да се изписват и ще отиват в хората, които са ги поръчали, отсече премиерът.
Предложението на Борисов обаче тутакси беше минирано от словоохотливия вътрешен министър Цветанов, който вещо обясни, че каквито и закони да се приемат в посока на по-ефективен контрол над СРС, в крайна сметка човешкият фактор си остава най-важен. Всяка добра идея и законодателство винаги могат да бъдат опорочени. Има служители, които са злоупотребили с длъжността си и не са използвали по надлежния ред СРС-та. Ние трябва да неутрализираме подобни явления и това успяхме да го направим, заяви във вторник (22 февруари) министър Цветанов.
Според него не се спазва технологичната дисциплина при употребата на спецсредства. Повод за констатацията си Цветанов намери в резултатите от полиграфското изследване, на което са били подложени действащ агент от ДАНС и служител от звено Оперативни технически операции в Областната дирекция на МВР в Добрич.
Агентът е прослушвал разговорите
в реално време, на изнесена точка за подслушване (т. нар. акаунт). Детекторът на лъжата показал, че агентът е съпричастен към изтичането на скандалните записи от Тановгейт.
Служителят от добричкото звено на Специализираната дирекция за оперативно-технически операции (СДОТО) към МВР пък нямал необходимата подготовка и е проявил немарливост, за което ще се проведе дисциплинарна проверка. Според изследването той предоставил паролата си на други служители и така те получили достъп до информацията, събрана със СРС-та.
Ясно е, че на такъв служител какъвто и да е контрол да му наложат, все ще бъде черна дупка, в която ще потъва класифицираната информация. Как обаче е стигнал до тази отговорна длъжност само господ, на когото му е известна шуробаджанащината в назначенията в МВР, знае.
И макар че полиграфското изследване няма доказателствена стойност в разследването, масовото му въвеждане като форма на контрол над служителите от СДОТО, изглежда, ще бъде единствената сигурна мярка. Може би защото резултатите от теста ползват най-вече МВР-чистачите от дирекция Вътрешна сигурност, за които полиграфът е достатъчно основание за дисциплинарни проверки и последващите ги наказания. Сиреч т. нар. от Цветанов регулиране на целия процес за използването на СРС-та може да се превърне в най-обикновен инструмент за тормоз и саморазправа. Това, на което ще заложим, е периодично на шест месеца служителите от СДОТО в цялата страна да минават на полиграфско изследване, закани се МВР-шефът.
Другата мярка, предвиждана от политическия връх във вътрешното министерство, е през цялото време работните места в СДОТО, където се подслушват разговорите, да бъдат под видеонаблюдение. При регистрирането и въвеждането на паролата в лог-файловете ще остава като една по-дълга следа снимката и паролата на съответния колега, заяви силовият вицепремиер.
Според сметките на Цветанов и екипа му, за да се възцари докрай полицейщината в повереното му ведомство,
данъкоплатците трябва да се бръкнат за 31 млн. лева
Толкова пари били необходими за т.нар. техническо обезпечаване на работните места на служителите от СДОТО, според доклад за мерките на МВР, с който ще бъде запознат и министър-председателят Бойко Борисов.
Според обясненията на Цветанов тази сума не е предвидена в сегашния бюджет на МВР, което означава, че ще ги вземат отдругаде. Откъде обаче - самият Цветанов не е наясно. За него е много по-важно, че подобно решение е политическо - сякаш политиката на кабинета по отношение на скъпоструващите мерки за контрола на СРС досега е била в името на добруването на хората. Ето какво буквално каза по темата МВР-шефът: Но това са теми и решения, които ще трябва да бъдат взимани чисто политически и да се каже дали ще изпълним тези технически показания, или ще въведем частични технически подобрения, които всъщност да дадат възможност да направим най-неотложното, а последващите действия да бъдат реализирани в последващ период от време, когато има финансова възможност. Но тук искам да спомена, че много чухме и много се изприказва в последните няколко месеца за въпросните 100 млн., че се дават за СРС. Искам още веднъж да подчертая - не отговаря на истината и разходите, които се правят за СРС, са под 20 млн. лева. Това е практика, която е била в бюджетите и през останалите години, които са минали и е имало възможност да бъдат използвани подобни оперативни способи.
Стане ли обаче дума за фаталната роля на човешкия фактор, МВР-шефът подминава собствената си отговорност и вина, сякаш той живее на божествения Олимп. И изказът му в отговор на въпрос ще подаде ли оставка, защото е подписал искането за СРС и подслушването на директора на агенция Митници Ваньо Танов, е къде-къде по-ясен: Когато имаме ефективна борба срещу организираната престъпност, призната от евроатлантически партньори, няма основание за това.
Окрилени от междинния доклад на ЕК и от идеята, че срещата в храма на съдебната власт е проявление на реформаторския дух на изпълнителната такава, влязоха премиерът Борисов и вицепремиерът Цветанов и на свиканото във вторник (22 февруари) по инициатива на президента Георги Първанов заседание на Консултативния съвет за национална сигурност. В него участваха и повечето от обичайните заподозрени - правосъдният министър Маргарита Попова, председателят на ВКС Лазар Груев, Сергей Станишев, Мартин Димитров, Лютви Местан.
Президентът, чието име
също изплува в бирената пяна на СРС-скандала
коментира на заседанието във вторник, че обхватът на приложение на СРС е твърде широк, и попита какви трябва да са промените в съществуващото законодателство по въпроса. Според него особено важни са забележките на подкомисията за контрол на СРС в 41-вото Народно събрание и на междинния доклад на Европейската комисия.
Както е известно, по време на кръглата маса в НС подкомисията набеляза 20 проблема, които трябва да бъдат обсъдени. Сред тях са:
- необходимо ли е създаване на независим орган, който да прилага контрол върху прилагането и унищожаването на специалните разузнавателни средства;
- необходим ли е регистър на СРС-та;
- необходимо ли изваждането на прилагането на СРС-та от структурата на МВР;
- необходими ли са промени по отношение на процедурите и разграничаване на използването на СРС-та по отношение на престъпността и защитата на националната сигурност;
- необходими ли са промени за създаване на по-надежден контрол върху разрешенията и последващ контрол от страна на съдията при използването на СРС-та;
- необходимо ли е да се гарантира пълната идентичност с информацията, постъпила от СРС-та, с тази, предоставена на съответния носител;
- необходима ли е регламентация за предстояща възможност за декласифицирането на СРС-та;
- необходимо ли е да бъдат уведомени лицата,за които са използвани СРС-та.
В цялата пиар шумотевица, вдигнала се покрай трите форума, се чуха и смислени отговори на поставените от подкомисията въпроси, дошли най-вече от съдебната власт. Според обвинител №1 Борис Велчев кръгът на престъпленията, за разкриването на които се ползват СРС-та, трябва да се ограничи. Той формулира три необходими промени по отношение на използването и контрола на спецсредства: засилване на ефективността при използването им (предимно за борба с организираната престъпност); засилване на гаранциите за правата на гражданите; използването на СРС да се отдели от политиката. Главният прокурор посочи, че не е необходимо министърът като политическо лице да разрешава прилагането на СРС. Според Велчев подслушването не бива да се вади от МВР, а трябва да се укрепят институционалният и административният капацитет на действащата парламентарна подкомисия за контрол на спецсредства.
Според правосъдния министър Маргарита Попова не е необходим друг държавен орган, който да контролира тази дейност, тъй като от съдебния контрол по-добро няма.Органът, който дава разрешението за СРС-тата, трябва да контролира и кога тези средства се унищожават, категорична бе тя. Освен това искащият прилагане на разузнавателни средства трябва да направи мотивирана защита, че няма друг начин да събере нужната му информация. Подобна беше и позицията на председателя на ВКС проф. Лазар Груев. Има предложения за промени в Закона за СРС - да се добави позиция и хипотеза, която да изиска мотивация от съдията при разрешението за използване на СРС, че тази информация не може да бъде събрана по друг начин, посочи той.
Явно суматохата около изпуснатото от изпълнителната власт СРС е на път да приключи. Форумите минаха, предложенията са записани, експертите от съдебната власт ще ги обмислят... После ще ги предложат на същите, които се изпуснаха, за да ги одобрят и приемат. Кръговрат, в който никой не каза категорично и твърдо: закони - добри или лоши - има и сега, но всички трябва да ги изпълняват.
Открай време у нас законът е врата в полето. През нея влизат и излизат, когато си поискат, героите на политическото говорене. Важното е дебат да става...

Facebook logo
Бъдете с нас и във