Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Кабинетът удря черния бизнес с метали

Търговията с крадени елкабели ще премине в историята, ако се осъществят предложенията на кабинета за промени в Закона за управление на отпадъците (ЗУО). Според последните идеи на управляващите физическите лица вече няма да могат да продават жп релси и електропроводници, каквато беше масовата практика от години. Властта реши да сложи ръка на незаконния бизнес с черни и цветни метали на заседание на Министерския съвет в сряда (12 януари).
Ако Народното събрание одобри предложенията на МС, в бъдеще ще има пълна забрана физически лица да продават отпадъци от черни и цветни метали, които нямат битов характер. Според новите текстове в ЗУО търговска дейност с отпадъци от черни и цветни метали ще бъде възможно само когато се представят сертификати за произход и писмен договор. Това се отнася до всякакъв вид и размер кабели и електропроводници, до елементи от вагони и локомотиви, за релси, осигурителни системи и части към тях, пътни знаци, мантинели, метални капаци от шахти, за части от уличното осветление или воднонапоителни системи, както и на паметници на културата или части от тях, предвиждат промените. Освен това се въвеждат и ограничения за разполагането на складове за такива отпадъци. Според идеята на вносителите площадките за съхраняване и предварително третиране на отпадъци от метални опаковки, излязло от употреба електрическо и електрооборудване, негодни за употреба батерии, акумулатори и коли вече няма да се намират в жилищни райони. Те ще се разполагат на територии, определени с устройствените планове за производствени и складови дейности. Очаква се това да намали броя им и да доведе до по-ефективен контрол върху дейността им. По данни на МС складовете в момента са над 2300.
Наред с териториалните ограничения на площадките и в складовете за черни и цветни метални отпадъци вече ще се въвежда и 24-часово наблюдение, като записите от охранителните устройства ще се пазят една година.
Отделно вносителите на промените в закона искат и завишаване на наказанията за нерегламентирана търговия с метали. За тази цел те предлагат и корекции в Наказателния кодекс, по-точно санкциите за кражба на метали да се увеличат драстично. За търговска дейност с метални отпадъци без лиценз или в нарушение на лиценза в момента наказанието е до пет години лишаване от свобода и глоба от 1000 до 20 000 лева. Предложението е наказанието да стане от една до пет години затвор и глоба от 5000 до 100 000 лева.
Още през ноември м. г. вътрешният министър Цветан Цветанов съобщи, че правителството обмисля драстично намаляване на броя на пунктовете за изкупуване на черни и цветни метални отпадъци. Техният брой вероятно ще бъде около 400, оповести той. МВР-шефът обеща широка дискусия между представители на вътрешното ведомство, общините, БДЖ и електроразпределителните компании с оглед за около месец резултатите от разговорите да бъдат оформени в предложения за промени в лицензионния режим на пунктовете и в съответните закони. До шест месеца промените ще бъдат законодателно утвърдени, обеща Цветанов.
Управляващите най-сетне се решиха да сложат край на далаверата с крадени кабели, след като полицията отчете през 2010 г. бум на кражбите на черни и цветни метали. Заради подобни посегателства се бави с месеци например изграждането на новата ж.п. линия от прилежащата инфраструктура на Дунав мост-2. Миналия месец представители на чешката фирма подизпълнител Електролайн изплакаха, че строежът на близо 15-километровата ж.п. отсечка, която ще свързва Дунав мост 2 с пътническата гара на Видин, е затруднен от всекидневните кражби. Всичко метално, остане ли без надзор, изчезва. Същия месец от склада на подизпълнителя през деня била задигната огромна макара със стотици метри кабел. Кражбите вече се изчисляват на стойност над 100 000 лв., съобщиха от фирмата. Освен това ако все пак въпреки кражбите строежът приключи, остава проблемът с опазването на ж.п. линията и съоръженията покрай нея, а там след година трябва да минават високоскоростни влакове, развиващи до 160 км в час.
В средата на декември м. г. 9000 семейства в столицата стояха часове без електрически ток заради опит за кражба на кабел в Студентски град. Засегнати бяха кварталите Младост 1 и 2, Студентски град, Дървеница, Дианабад и Изток. По данни на компанията ЧЕЗ от началото на 2010 г. тя е отделила над 9 млн. лв. за възстановяване на щети от кражби на кабели или за ремонт на повредени вследствие на посегателства съоръжения. В края на октомври м.г. компанията отчете 75% ръст на преките щети от кражби в сравнение с цялата 2009 година. Разходите по подмяна на увредени при посегателства кабели са се увеличили с 408% за периода 2008 - ноември 2010 г., сочат данните на фирмата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във