Параграф22 Weekly

§22 Анализи

КАНТАРДЖИИТЕ ОТ КУЛАТА НА СЪД ЗА ПЕТ МИЛИОНА

Ако запиташ петима българи къде искат да работят, поне трима от тях без колебание ще ти отговорят - на Солунската митница. Истината е, че тази мечта от Алеково време продължава да е едно от най-актуалните желания на всеки средностатистически българин поне допреди няколко месеца. Сега всеки, който е добре запознат с работата на контролно-пропускателните пунктове на милата ни татковина, обаче предпочита вместо митничар да е служител на Пътни такси. Не защото е по-лесно, а защото е значително по-доходно. А доскоро - и по-безопасно.
Дали тази професия ще продължи да се радва на интерес, бъдещето ще покаже. Факт е обаче, че май няма да бъде така безопасна, както в близкото минало. Повод за такава прогноза даде развитието на може би единственото у нас разследване по тази линия. След почти двугодишно досъдебно производство районният прокурор на Петрич Лидия Манолова приключи работата си по мегааферата Пътни такси и внесе материалите по случая в съда.
За кога Петричкият районен съд ще насрочи гледането на делото обаче едва ли някой ще се наеме да гадае. На този етап по-важното е, че трудът на не един и двама полицаи, дознатели и прокурори все пак няма да отиде напразно.
Историята с аферата се разиграва почти като на кино
В средата на май 2006 г. антимафиоти от благоевградската дирекция на полицията нахлуват в къщата на Велик Христов от петричкото село Марино поле след сигнал, че мъжът притежава доста крупен арсенал от незаконни пушкала. Там ченгетата действително откриват няколко пистолета и пушки и патрони за тях. Истинската находка обаче се оказват 10 кашона и 18 чувала, намерени на втория етаж в къщата на Христов. Любознателните спецченгета надникнали в натъпканите до пръсване архиви и с изненада откриват кантарни бележки за преминаване на граница Кулата, ведомости и други счетоводни документи, които досущ приличат на оригинални, а имат и автентичен мокър печат. Бонус за униформените се оказва едно по-малко кашонче, което съдържа не какво да е, а оригинални винетки за товарни автомобили на скромната стойност от 72 хил. евро.
Прибраните в полицията документи на пръв прочит са си съвсем автентични и кълбото по случая Пътни такси започва да се разплита.
Първоначално документацията е премерена и описана на око. След това тя била натоварена на два микробуса и транспортирана до столицата, за да бъде направена експертиза. Оказва се, че хвърчащите бележки са за периода 29 юни 2002 г. - 18 декември 2004 година.
Назначената счетоводна експертиза на над стоте хиляди документа имаше за задача да сравни намерените такива със заведените в архива на фонд Републиканска пътна инфраструктура документи, обясни прокурор Манолова.
Първоначално на експертите направило впечатление, че разликата във вписаните в различните документи суми е 5-6 пъти в полза на тайния архив. Корупционната схема, която той разкрива, уличава двайсетина служители от сектор Пътни такси на ГКПП - Кулата в двугодишно източване на 2 557 177 евро от държавния бюджет.
Разследването на схемата
За да си изяснят ситуацията, антимафиоти, дознатели и прокурори от Благоевградско започват проследяване на връзките между работещите тогава в поделението на Републиканска пътна инфраструктура (РПИ) на Кулата. Оказва се, че Велик Христов е първи братовчед на шефа на Пътни такси Иван Тиньоков. Той е бил използван за съхранение на оригиналните документи, издавани от по-голямата част от служителите на пътната структура.
След няколкомесечно проследяване става ясно, че в схемата освен шефа Тиньоков са и Мартин Китанов, който е бивш началник на Пътни такси.
Според разследващите именно Китанов е мозъкът на счетоводната далавера. Установено е, че Велик Христов е на заплата при Китанов, като от години гледа неговите крави и овце.
В далаверата попадат и братята Марин и Румен Бърдарови, както и Георги Хаджиев и Иван Дончев. В кюпа е и зетят на Китанов - Костадин Карабельов.
Още в началото става ясно, че групата на Китанов в Пътни такси не само е водела двойно счетоводство, но си е направила и паралелна счетоводна структура, за да не обърка нещо. По-интересно е как кантарджиите са се сдобили с оригиналния софтуер на Пътни такси и кой им е направил хитринките, с които далавераджиите в определен период от време изключвали оригиналните компютъри на РПИ и включвали своите, на които сумите за преминаване на ГКПП - Кулата били в порядъка на 2-3 евро.
Компютърната конфигурация на дубъла била разположена в една от стаите на хотелския комплекс Комитите край Петрич, където съпругата на Китанов - Марияна, е управител на ЕООД-то. Проверка в съдебните архиви показва, че Марияна е богата бизнес дама, която има дялово участие във фирма Наи ООД със седалище в Сандански, както и в друга фирма Сила ООД, предизвикала любопитството на проверяващите.
Покрай ровенето
в мръсното бельо на семейство Китанови
изкача още една далавера. Разследващите установяват, че призът за най-активна работа на Кулата трябва да бъде връчен на една от спедиторските фирми, регистрирани там.
Оказва се, че в дружество Сила се трудят съпругите на пътния картел. В него на заплата са Марияна, съпругата на Китанов, Йорданка - жената на Георги Хаджиев, Силвия, съпруга на един от братята Бърдарови, както и сестрите на Иван Дончев и Димитър Талев - Соня и Даниела. ООД-то е регистрирано през 1996 година. За размаха на дейността му най-красноречиво е названието му, което петричани дават - женския митнически картел.
А най-популярният съвет гласи, че който иска да мине през Кулата, по-добре е да използва спедиторска фирма Сила. В противен случай мотаенето на митницата му е в кърпа вързано, коментират петричани.
Обвиненията
които след почти двугодишно разследване повдигна малко преди съдебната ваканция районният прокурор на Петрич Лидия Манолова, са срещу 19 вече бивши служители на управление Пътни такси и разрешителни на Кулата. Общата сума, която те са присвоили за двете години двойно счетоводство, надхвърля 4 млн. лв., уточни прокурор Манолова. Деветнадесетимата ще трябва да отговарят и за пране на пари, безстопанственост и престъпление по служба, но тази преписка се работи в Окръжна прокуратура - Благоевград, каза петричкият районен прокурор.
Реално са разкрити присвоените милиони само за обследвания двугодишен период, но някои от служителите имат трудови договори в тази структура още от 1993 година. Всички тези суми са ощетили държавата и хората, тъй като са могли да бъдат предназначени за изграждането на пътища, каза прокурор Манолова.
Тя е назначила и данъчна ревизия на уличените служители като физически лица, която все още не е изпълнена. В Петрич обаче усилено коментират, че участниците в далаверата притежават, разбира се, на имената на деца, съпруги, баби и дядовци, имоти за милиони, които няма как да са придобили с декларираните от тях пред данъчните годишни заплати в размер на 3-4 хил. лева.
Най-парадоксалното в случая е, че шефът на пътната структура Иван Тиньоков ще трябва да отговаря за най-малката сума от присвоените средства, тъй като е издавал квитанции инцидентно.
Неговият братовчед Велик Христов, който е бил ятак в престъпната схема, ще бъде съден за укриване на чужди документи и незаконно притежаване на оръжие и боеприпаси. Другите участници в далаверата са включени в обвинителния акт на принципа всяка коза за своя крак, което на практика означава, че всеки ще отговаря пред закона за толкова пари, колкото са доказали следователите.
Ексшефът на службата Марин Китанов, когото антимафиотите и тогавашният шеф на ОДП- Благоевград комисар Кирил Георгиев определиха като мозъка на корупционната схема, се отървава от наказателна отговорност. Оказва се, че през разследвания период той е бил отстранен от работа. В кюпа обаче е зет му Костадин Карабельов.
Всички са с обвинения за длъжностно присвояване в особено големи размери. На практика се сблъскахме с перфектно черно счетоводство, което направо може да бъде ползвано за учебно помагало, коментира прокурор Манолова.
Част от разследването на случая се поема от Софийската градска прокуратура. Там са изпратени материалите и срещу фирмата на Емил Кюлев ДЗИ транс, която е свързана с откритите в кашоните 2000 винетки.
По време на разследването всички обвиняеми бяха проверявани за това откъде са дошли средствата за имуществото им. Хората от антикорупционната структура така и не успяха да докажат с какви пари са построени двата хотела на Марин Китанов. Иначе още преди да бъдат наложени възбрани върху движимото и недвижимото имущество на разследваните, или докато се чакаше Благоевградският окръжен съд да наложи запори върху имотите им, някои от обвиняемите успяха скорострелно да прехвърлят автомобилите и хотелите си на трети лица... след изтичане на вътрешна информация.
Послепис
Че далаверата на Пътни такси - Кулата е била голяма, е ясно от пръв поглед. На обикновените данъкоплатци обаче така и не им става ясно как шефовете на петричките бизнесмени не са усетили, че там става нещо нередно. Най-малкото заради факта, че приходите от Петричката митница, която е една от най-натоварените в страната, са значително по-малко от парите, идващи от другите КПП-та. А за това, че толкова години далаверата е останала неразкрита, има и две други предположения. Едното е, че и на другите гранични пунктове положението е същото или поне подобно. Другото е, че част от парите са отивали в нечия партийна каса.
Едно е сигурно - подобно нещо не може да става без помощта, знанието и закрилата на хора, които заемат постове по-високо в йерархията. Дали процесът по мегааферата Пътни такси ще достигне до тях, ще видим. Ако това стане, от ЕС ще погледнат на страната ни с повече доверие. А и ние, обикновените данокъплатци...

(каре)
Корупционните схеми на границата
Само месец след като гръмна скандалът на Кулата, започнаха паралелни проверки на всички по-големи ГКПП-та. На Капитан Андреево проверяващите се натъкнали на фрапиращи нарушения. И там работела системата паралелен брояч, който не е отчитал таксуваното от работещите в управление Пътни такси и разрешителни. Следствени по случая са 31 от работещите. Подобна схема е действала и на ГКПП - Калотина, както и на граничните пунктове в Капитан Андреево и Свиленград.
На всички пунктове са открити инсталирани модули от специалната софтуерна програма, обслужваща Пътни такси и разрешителни. Тя е създадена и внедрена от фирма ЕИБ-СОФТ по спусната държавна поръчка.
Проследена е работата на граничните сектори на управление Пътни такси и разрешителни на ГКПП Дунав мост, Лесово, Капитан Андреево, Капитан Петко войвода, Кулата, Дуранкулак, Кардам и Калотина.
На Капитан Андреево турски шофьор на ТИР подал жалба, че му било измерено претоварване на кантара и са му поискани 300 евро глоба или 100 евро, за да си ходи. На смяна тогава са били контрольорите Златомира Гилева и Михаил Кирилов. С идването на втората смяна автомобилът бил претеглен наново и се оказало, че претоварване няма. При проверка на кантарните бележки става ясно, че през цялата смяна Гилева е работила с чужд контролен номер, а не под своя личен. Базата данни за проведените измервания е била изтрита за цяла една смяна.
Според разследващите е работено на принципа паралелен брояч, който скрива таксуваната информация от националната система.
За да се пребори корупцията на ГКПП-тата в страната, идеята е на всички гранични пунктове да работи системата Единен фиш. Проблемът за пунктовете, където вече е въведен, е, че софтуерът е претупан, точно по български, и системата често блокира, коментират работещите на митническите пунктове.
А и на всички е ясно, че просто е въпрос на време изобретателните нашенци да открият начин да излъжат системата. Дали с паралелни данни на флаш-паметите, с които сега шофьорите на тежките камиони обикалят на граничните пунктове, или с някоя друга, типично българска хитринка. Към това ще добавим и факта, че повечето от ГКПП-тата се намират на доста голяма надморска височина, а компютрите все още имат изискването за поддържане на една и съща температура. Изстиването или прегряването на умните машинки просто ги изхвърля от играта и тогава всичко започва постарому, с хартийки и безкрай възможности, твърдят запознати.

Facebook logo
Бъдете с нас и във