Параграф22 Weekly

§22 Анализи

КАТ подхваща изкъсо такситата

Столичният КАТ обяви в началото на тази седмица, че започва поредица от проверки с цел по-ефикасен контрол върху водачите на таксиметрови автомобили. Причина бе тежкият инцидент през нощта на 8 януари тази година, при който шофьор в една от най популярните таксиметрови фирми в София О,кей Супертранс бе прострелян в гърдите от служител на МВР болница.
Веднага след инцидента полицията обясни, че развитието на целия кървав скандал може да се проследи от камерите за видеонаблюдение в този район. Според версията на МВР такси на фирма ОК Супертранс, управлявано от 25-годишния Емил Денев, засякло бял Фолксваген Поло, в който пътували 48-годишният зъботехник от МВР болница Васил Лингорски и 40-годишната му съпруга Росица, медицинска сестра там. Автомобилите спират на червен светофар и след кратка разправия между шофьора и зъботехника двамата започват да се бият. Жената прави отчаян опит да ги разтърве, но таксиджията я поваля на земята. Тогава съпругът й вади пистолет и прострелва агресивния таксист. Лингорски и жена му са задържани. Шофьорът е опериран успешно в Пирогов и вече се възстановява.
Дотук в историята няма нищо изненадващо. Среднощните сбивания между шофьори на таксита и други граждани (а нерядко и между самите таксиджии) се случват доста често, особено в столицата. Черната статистика сочи, че обикновено потърпевши в подобни ситуации са водачите на жълтите коли, сред които има дори жертви. В случая обаче най-голямо внимание заслужава фактът, че водачът на таксиметровия автомобил Денев има не един, а цели шестдесет и два акта от КАТ за различни нарушения на пътя.
На Денев са му отнети 128 контролни точки - друг странен факт, тъй като максимумът, който може да му бъде отнет, са 39 точки?! При това положение свидетелството му за управление следва да бъде отнето. По данни на КАТ той е загубил всичките си възможни 39 точки още през 2008 г. и оттогава не е имал право да сяда зад волана. Но го е правил. Всичко това ни дава повод да попитаме как е възможно подобни хора да ни возят в такситата и колко ли са те? Защо никой не проверява дали тези лица имат правото да работят като таксиметрови шофьори?
В многобройните си изявления пред медиите след гореописания инцидент директорът на ОК Супертранс Людмил Лазаров заяви, че в компанията научили за миналото на техния служител едва след инцидента. Преди това не е имало начин да получат информация дали има нарушения, тъй като тази информация била класифицирана. Той заяви, че ръководството на фирмата и МВР са договорили скорошна среща, на която ще се договори взаимодействие, за да бъдат предотвратени подобни скандални назначения.
Според председателя на Съюза на превозвачите в България Румен Крумов допреди две години е имало изискване при кандидатстване за работа да се представя документ, издаден от общината, с който да се удостоверява имат ли глоби шофьорите. (В момента Министерство на транспорта и общината са органите, които упражняват контрол върху извършването на услуги от превозвачите.) Това изискване е отменено, но не би било зле да се въведе отново. Така ще се знае какъв статус имат шофьорите, как се държат те на пътя, имат ли нарушения по Закона за движение по пътищата.
Междувременно заместник-началникът на КАТ- София гл. инспектор Тенчо Тенев предложи в понеделник (10 януари) лицензът на шофьорите на таксиметрови автомобили да се подновява на всеки шест месеца. По този начин според него ще има по-ефикасен контрол върху водачите на таксита.
Заявено бе, че полицията съвместно с Държавната автомобилна инспекция (ДАИ) започват засилени проверки на таксиметровите автомобили и на техните водачи. Обмисляме комбинирани комплексни проверки с органите на ДАИ. С КАТ в момента работим над вариант на всеки шест месеца водачите на таксиметрови автомобили да подават декларация, да попълват данни в Столичната община и да им се подменя лицензът, обясни Тенчо Тенев. От вътрешното министерство предлагат също да предоставят данни за това колко нарушения са извършили шофьорите в таксиметровите компании на упълномощени от управителите хора.

Хроника на инцидентите
1 октомври 2001 г. - кв. Княжево в София е убит таксиджията Румен Димов от фирма Такси С експрес.
12 ноември 2002 - таксиметровият шофьор Иван Михов е прострелян от друг водач, който го засякъл.
1 февруари 2003 г. - шофьор на Експрес такси е прострелян в ръката след скандал с клиенти на ул. Хемус.
19 февруари 2007 г. - таксиметровият шофьор Емил Емилов е заклан в колата си от клиента си Георги Пейков. Убиецът бил наркоман, който нямал пари да си плати сметката.
14 юли 2010 г. - 33-годишният таксиметров шофьор Ивайло Николов убива с лопата колега на стоянка в кв. Младост.

КАТ без статистика
Не се води специална статистика за нарушенията по пътя на таксиметровите шофьори, но голям процент от тях са възпитани и коректни, заяви във вторник (11 януари) главен инспектор Даниела Дескова от Пътна полиция - КАТ в София. Тя обясни, че на серия срещи между КАТ и работещите в таксиметровия бранш ще бъдат уточнени мерките, които ще бъдат предприети след последните инциденти, в това число с простреляния в събота таксиметров шофьор.
Дескова препоръча самите фирми да си изградят вътрешни правила, които да изискват от водачите да предоставят удостоверения от съответната пътна служба за предишни нарушения и наказания. Оказва се, че в КАТ не разполагат с анализ дали таксиметровите шофьори правят по-често нарушения на пътя от другите водачи. Дескова препоръча периодично да се обновява информацията в досието на водача.

Facebook logo
Бъдете с нас и във