Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Казаха ни го за гражданската конфискация

Два месеца след като опозиция и управляващи провалиха с дружни усилия ключовия законопроект за гражданска конфискация на необяснимите богатства, България събра експерти в тази област от цял свят. Комисията за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност (КУИППД), стана домакин на годишната конференция и общото събрание на организацията КАРИН - международна неформална мрежа на представители на правоохранителните и правоприлагащите органи, чиято дейност е насочена към установяване, обезпечаване и отнемане на престъпни активи. Целта на създадената през 2004 г. мрежа е ефективно и практическо сътрудничество между страните членки, които са 60 на брой. България се присъедини към КАРИН през 2007 г. и сега домакинства за първи път годишния форум на организацията.


Срещата на тема Феноменът необяснимо богатство се проведе при закрити врата и медиите не успяха да чуят казаното от представителите на Европол, Евроджъст, групата Егмонт , Световната банка и други международни организации. От КУИППД, сменила неотдавна популярното си наименование от Комисията Кушлев на Комисията Коларов, пък не излязоха с изявление за резултатите от срещата. Някои предварителни изказвания в медиите на председателя й Тодор Коларов и изявления на отделни участници нарисуваха обаче достатъчно зрелищна картина на развитието на този най-актуален инструмент за борба с мафията и организираната престъпност. Ако тя трябва да бъде описана с едно изречение, то е че


яростната кампания срещу проекта

на правосъдното министерство, довела до организираното му отхвърляне в Народното събрание, се гради върху откровени лъжи, безогледни спекулации и пълно незачитане на мнението и желанието на обществото.


Дни преди срещата на КАРИН Коларов подгря терена, поставяйки пръст в раната. Той заяви в прав текст в медиите, че не може да се иска по-голяма ефективност от страна на ръководената от него комисия, ако законодателят не й даде адекватен инструмент. Наследникът на Кушлев подчерта, че ограничените резултати в прилагането на действащия закон, който има твърде много дефицити, могат да бъдат преодолени с разделяне на гражданската конфискация от наказателното производство, за да не се чака неговият изход. Ефектът би бил незабавен, защото така необяснимото богатство може да бъде отнето не само преди да е наложена влязла в сила присъда, но и преди още делото да е внесено в съда. Така се прави в много страни по света и в 17 от 27-те членки на Евросъюза - факт, твърде различен от разпространяваните у нас небивалици, че само една-две държави на Стария континент са въвели подобно законодателство.


Някои неща, казани от Коларов, издадоха трескавите опити проектът да бъде спасен преди внасянето му в пленарната зала. Параграф 22 нееднократно писа, че в стремежа си да спечели депутатите, правосъдното министерство е тръгнало по пътя на компромисите. Както става ясно сега, тази тактика от самото начало е била обречена на неуспех, тъй като народните избраници не искат и да чуят за възможността натрупаните в прехода необясними богатства да бъдат отнети, макар и по законен ред. Коларов призна, че опцията комисията да започва проверки по сигнали на граждани е отпаднала в последния момент от проекта, за да бъде успокоено обществото. И сега в комисията пристигали страшно много сигнали от граждани, по които не се работело, а бивали препращани по компетентност.


Което ще рече - към кошче

Във Великобритания обаче принципът действал, а британската полиция насърчавала подаването на сигнали на сайта си с призива: Твърде много блясък, обадете ни се!


Очевидно обаче и Коларов омеква по някои направления. Според него предлаганият период от 25 години назад във времето, в който комисията да проверява доходи и имоти, е твърде дълъг, и трябва да бъде скъсен до не повече от 15 години. За да се успокоят страховете, че законът ще бъде ползван като широк меч, а не като фин скалпел, пък прагът на разминаване между имущество и законни доходи можел да бъде увеличен до 250 000 и дори до 500 000 лева. В първия вариант на проекта той беше 60 000 лв., после стана над 100 000 лв., а в последния момент преди гласуването скочи до 150 000 лева. В същото време водещи европейски държави с високи доходи са установили праг от 15-20 хил. евро, което означава, че гражданите им не могат да приемат дори такъв размер на необяснимо богатство. И Коларов съзнава това, напомняйки, че високият праг на разминаване е признание от страна на обществото, че е склонно да търпи необяснимото богатство.


Коларов се притеснява по-малко от Кушлев да посочва нищожния брой на спечелени от Комисията дела - едва 17 за шест години, откакто съществува. И с право, тъй като оглавяваната от него комисия не може да носи вина за безкрайните наказателни процеси, чийто край трябва да изчака, преди да започне гражданското дело за отнемане на имущество. А като се има предвид, че наказателните дела срещу едрите риби в повечето случай приключват с оправдателни присъди или биват бавени всячески, за да изтече давността им,


мижавите резултати стават обясними

Всъщност Коларов не само подгря терена за срещата на КАРИН. При такива публични изказвания в настръхналата срещу подобно законодателство престъпна среда у нас едва ли може да има съмнение, че на самата среща при закрити врата той е говорил още по-откровено. А в неформални разговори няма как да не е бил питан кой провали приемането на новия закон в България. Вероятно е споделил и проблема с кадровия дефицит в комисията, щом като дни по-рано даде да се разбере, че не може да работи с тримата й членове, останали от времето на Кушлев. Коларов ги изобличи, че не изпълняват издадената от него заповед да придобият ниво на допуск за работа с класифицирана информация Строго секретно. Той и заместничката му Антоанета Цонкова вече имали такъв, но другите трима членове на комисията не подавали документи за получаването му. Как гледа на тях Коларов личи безпогрешно от думите му, че липсата на допуск е достатъчно основание за освобождаване на служителите, но за членовете на комисията нямал такова правомощие. Звучи като чиста проба заявка за смяната им - двама от тях са излъчени от Народното събрание, а един от президента.


Това, което говори Коларов, винаги ще бъде заглушавано от нашите глашатаи на организираната престъпност, ако не бъде подкрепено от чужбина. От изявления на експерти от Франция и Великобритания стана ясно, че България на практика бездейства, мъчейки се да открие топлата вода. А това бездействие е равнозначно на покровителство над самата организирана престъпност. Всеобщо е мнението, че законовите уредби за отнемане на необясними богатства в различните страни може да не са идентични, но във всички случаи гражданската конфискация трябва да бъде провеждана без оглед на наказателното производство. А на гражданската конфискация не бива да бъде гледано като на наказание, а като на


мярка за възстановяване на справедливостта

От медийна изява на Елизабет Пелсез, директорка на френската Агенция за конфискация и управление на отнетите активи, стана ясно, че страната - бастион на континенталната правна система, каквато е и нашата, не само че провежда активно гражданска конфискация, но смята притежаването на необяснимо богатство за престъпление. Според френския наказателен кодекс всеки, който не може да докаже, че разполага със средства, достатъчни за начина му на живот, или не може да докаже произхода на притежаван от него имот и в същото време е в обичайни връзки с лица, извършващи престъпна дейност, наказуема с над пет години затвор, и предоставя на тези лица пряка или косвена облага, се наказва с три години затвор и 75 000 евро глоба. Същото наказание се налага и на този, който осигурява фиктивни приходи на лицата, занимаващи се с престъпна дейност, наказуема с поне пет години затвор, и им осигурява пряка или косвена облага. За някои престъпления наказанията са и по-тежки.


Този общ престъпен състав е въведен във френския наказателен кодекс през 2006 г., а гражданската конфискация по повод на извършено престъпление - десет години преди това, като мярка в борбата със сивата икономика. Според Пелсез общественото мнение във Франция не търпи хора, които със законни доходи на ръба на социалния минимум водят луксозен живот, и е напълно за такива репресивни мерки. Медиите редовно съобщават за скъпите придобивки, които могат да си позволят някои трафиканти, а на честните хора са им нужни години работа,


за да придобият и една стотна от това

с което те разполагат.


През 2010 г. пък е създадена Агенцията за конфискация и управление на отнетите активи, а Франция става еталон за добра реализация на отнетото имущество в полза на обществото. Агенцията има право да извършва т. нар. предварителни продажби - имуществото се продава още преди присъдата да е влязла в сила, а ако тя е оправдателна, държавата връща парите на оправдания. Набраните от продажбите средства влизат или в общия държавен бюджет, или в Междуведомствената комисия за борба с наркоманията и наркотиците, подчинена на министър-председателя. На практика около 90% от парите се разпределят между полицията, жандармерията, митниците и съдебната власт, но не за заплати и премии, а за оборудване, екипировка и обучение. Отделни звена или разследващи екипи могат дори да получат някои от конфискуваните предмети или имоти, с изключение на наркотиците, и само при условие, че присъдата на собствениците им е окончателна. Гражданските ищци в наказателните дела, които съдят подсъдимия за обезщетение, имат предимство да получат приоритетно отнетото от осъдения.


От медийна изява на англичанката Джил Томас, експерт от Европол, пък стана ясно, че гражданската конфискация е въведена във Великобритания през 2002 г., за да се стигне до престъпните босове и бандити, които вече са се оттеглили от престъпната дейност - т.е. хора, които са престанали да се занимават с престъпна дейност и са се насочили към легален бизнес. Целта е те да бъдат доведени до това финансово положение, което са имали, преди да започнат престъпната си дейност. Макар и извън наказателното законодателство, британската уредба предвижда гражданска конфискация заради престъпен начин на живот. Осъдят ли някого за определено престъпление, той веднага влиза в тази категория, за разлика от българската действителност, където мафиотите са герои и излизат от съда с ореол на герои и мъченици. При невъзможност да се проведе наказателно преследване или гражданска конфискация пък се пристъпва към облагане с данъци. Изключително строго се следи какво става с конфискуваните имущества, за да се убедят гражданите, че те се използват само и единствено в полза на цялото общество. Томас подчертава, че конфискацията на необясними богатства, която българските управници свирепо бойкотират, не само е ключов инструмент в борбата срещу организираната престъпност в Европейския съюз, но навлиза устремно на всички континенти. А ние още се кумим, бдейки ревностно над грабежите на прехода.

Facebook logo
Бъдете с нас и във