Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Кокаинова мистерия около рали "Дакар"

Мистерията около българското участие в трафика на 1400 кг боливийски кокаин през Чили и Хавър към Европа става все по-дълбока. Според нашенското МВР двама 40-годишни българи са задържани като замесени в организацията на канала. Те са били арестувани във Варна. Без да коментират дали е във връзка с канала, от МВР проверяваха и общинския съветник от ГЕРБ Орлин Алексиев, собственик на автокъщи и участник в последното издание на ралито "Дакар 2014".


Вътрешният министър Цветлин Йовчев уточни във вторник (25 февруари), че общинарят е станал обект на проверка заради оперативна информация, която службите са получили за него. Според Йовчев тази информация трябвало да бъде проверена, затова и са обискирани офисите и автокъщата на Алексиев. В момента се извършват анализи на документация и на компютърни конфигурации, за да се прецени има ли той някаква връзка с разбития наркоканал покрай рали "Дакар" и със задържаните 1.4 т кокаин. Преди да са ясни резултатите от тях, няма да се раздават присъди, както е правено "едно време", зарече се МВР шефът (визирайки предишните шефове на МВР). Което не попречи на професионалист №1 във ведомството Светлозар Лазаров буквално минути по-късно същия ден да оповести новина: че при обиска в офиса на Алексиев е установено, че са горени документи, които са били свързани с рали "Дакар".


Новините от МВР обаче предизвикват въпрос

- защо след като е получена оперативната информация, не са били предприети други мерки за доказването на истинността й освен обиски и претърсвания? Те бяха извършени веднага след като в края на миналата седмица главният секретар на МВР Светлозар Лазаров информира за спецоперацията - това стана на съвместна пресконференция с френския посланик в България Ксавие Лапер дьо Кабан. Логично е да се помисли за употребата на други спецсредства, включително и да се поставят под контрол телефони и контакти на заподозрените. Целта им, според нормативните документи, е една - събиране на доказателства за извършване на тежка престъпна дейност.


Вместо това хората от МВР говорят за оперативна информация - нещо, което според оперативно-издирвателната практика предхожда същинската част на разследването. Специфичната работа по придобиване, оценка и управление на оперативната информация винаги е била предмет на практически и теоретични курсове още в Академията на МВР, а сетне и в професионалната квалификация на разследващите криминалисти. Полезен опит в тази посока МВР е ползвало от лондонската полиция и ФБР, като повечето служители по линия на противодействието на наркотрафика и разпространението на дрога са придобили познания и умения за изготвяне на тактически криминален анализ на оперативна информация.


В голяма степен той се базира на предварителната оценка на информацията по т.нар. система "4 по 4". Системата представлява разделна оценка както на източника, така и на самата информация в четири степени на достоверност. За първи път подобна система е използвана през 70-те години на миналия век от агентите от ФБР в американските щати Тексас и Алабама при разкриването на сериен убиец. На основа на огромно количество данни, събрани от анализаторите от ФБР, те разработват схема, включваща лица, обекти, автомобили и пр., която в крайна сметка допринася за разкриването на извършителя. Лондонската полиция пък е предала своя опит на българските си колеги чрез методиката за изграждане на оперативни версии с преимуществено прилагане на т.нар. индуктивен метод -


откъслечна информация от различни източници, която се сглобява

Общо взето, това представлява оперативната информация и работата с нея впоследствие - до финализирането на разследването.


Какво обаче прави впечатление в съвместната реализация на българските спецслужби и френските им колеги? Новината за разбития канал у нас бе оповестена в петък (21 февруари). В нея се споменава, че акцията е започнала благодарение на сигнал, получен и обработен от българската полиция. Това уточнение е важно, тъй като иначе по принцип с трафик на дрога се занимава ДАНС и най-вече остатъците от бившата ГДБОП, прехвърлени в агенцията. В самата Главна дирекция "Национална полиция" има подобен сектор, който обаче беше изграден в края на миналата година и едва ли има такъв оперативен капацитет, че да работи вече активно и по анализ на оперативна информация и в международни реализации.


На същата пресконференция главният секретар на МВР съобщи, че български граждани играят ключова роля във функционирането на трафикантската мрежа, но не потвърди да има задържани. Два дни по-късно в телевизионна изява Лазаров заяви, че се знае кои са българите, замесени в наркомрежата, че са повече от двама и заемат високи позиции в мрежата. По това време проверките срещу общинаря Орлин Алексиев вече бяха стартирали.


От френски източници, основаващи се на информация от тамошната полиция, обаче става ясно, че операцията в Хавър е проведена в сряда (19 февруари). Случаят е оценен като тежък удар върху международната нарковерига, чието разследване е продължило месеци. От Централната служба за борба с незаконния трафик на наркотици (OCRTRIS ) в Нантер на свой ред уточниха, че са задържани общо четирима души във Франция и в България. Двама испанци са заловени на пътя край град Saint Amand Montrond в Централна Франция, които в петък са били транспортирани в централата на OCRTRIS. Двама българи, смятани за организатори на канала, са арестувани в четвъртък (20 февруари) във Варна, сочи информацията от френската полиция. От OCRTRIS уточниха, че се очакват още арести и в Испания.


Според прокурора на Лил Фредерик Февр пратката е пристигнала на северното пристанище на Хавър във вторник (18 февруари) с товарен кораб от Валпарайсо, Чили. Корабът е бил натоварен с автомобили, завръщащи се от рали "Дакар 2014", което приключи на 18 януари. Според прокурор Февр наркотиците са били скрити в гуми на камион, пътуващ за Испания. Информация за това се е съдържала в сигнала, изпратен от българската полиция, уточнява прокурорът на Лил.


Междувременно докато се подготвяха арести в Испания

се появи неофициална информация, че двамата българи, задържани във Варна, са пуснати на свобода. Причината е, че от Франция не била пристигнала европейската заповед за задържане. МВР-шефът Цветлин Йовчев потвърди за арестите им, като уточни че ще се преценява какво да стане оттам нататък с тях. Той обаче отказа да коментира дали те са били освободени и по каква причина.


Оказа се, че българският екип от рали "Дакар 2014", в който влизат пилотът Орлин Алексиев, навигаторът Пламен Николов, мениджърът Тодор Христов и Енчо Кръстанов, е получил на пристанището в Хавър всичките си автомобили - сервизен камион, репортажен джип, състезателен джип и кеплер. Те са свалени от същия кораб "Рио Невадо", на който са били натоварени на 22 януари във Валрапайсо. На "Рио Невадо" е бил и испанският камион, натоварен с гуми за състезателен камион, с какъвто българският екип не е разполагал.


Очевидно на международния разследващ екип му предстои тежка работа по изясняване на всички обстоятелства около испанския камион и каква е връзката му - ако има изобщо такава - с пилота на българския екип от "Дакар 2014" Орлин Алексиев. Що се отнася до българското участие, известно е, че българската мафия има добри позиции в испанския подземен свят, особено в сферата на наркотрафика. Така че, ако има новини, най-вероятно те ще дойдат от продължаващото в Испания разследване, както съобщиха от OCRTRIS.


 


 


Черно на бяло


Отборът от рали Дакар "Bulgaria off-road team" показа във вторник (25 февруари) на пресконференция пред стадион "В. Левски" асистентския камион Mercedes и останалите коли, с които участва в състезанието. "Както виждате, нашият камион е бял, а не червен като испанския от снимката на МВР. Пристигнахме късно през нощта. Лепенките не бяха пипани, получихме автомобилите така, както ги оставихме. Че в някакъв камион е хваната дрога, разбираме от медиите, които ни се обаждаха за коментар по телефона", коментира Тодор Христов, мениджър на българския отбор.



Испанският камион също е Mercedes, но 8х8 и е от отбора Epsilon. Във Франция са задържани двамата шофьори - Шави Мора, координатор на отбора, и Жорди Баниерес, механик, а по-късно и собственикът Давид Оливерас.



Преди старта на ралито българският екип се отправил към Росарио, след като преди това от пристанище близо до Буенос Айрес е взел пристигналите с ферибот от Европа четири свои автомобила - състезателния FIAT Freemont, репортерския Hyundai Santa Fe, помощния камион Mercedes-Benz 1848 Т5 и караваната FIAT. Настъпването на 2014 г. екипът посрещна в кабаре в Буенос Айрес.



Тридесет и петото издание на "Дакар" стартира на 5 януари в аржентинския град Росарио, премина през Боливия и финишира на 20 януари в Чили. В самото начало на ралито репортерският автомобил на българския отбор бил ударен от мотоциклет и екипът прекарал пет часа в полицейско управление. На 9 януари екипът прекъсна участието си в състезанието след три безсънни нощи и множество технически проблеми.


 

Facebook logo
Бъдете с нас и във