Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Конституционен размисъл за касирането на вота

Интригите около формирането на новите парламент и кабинет се развиха от печелене на депутатски мандати с надпечатани бюлетини до формиране на мнозинство в Народното събрание със задкулисни договорки и трикове с регистрацията. Казусът със законността на вота обаче остава, поне засега. Конституционният съд образува три дела с поредни номера 13, 14 и 15, все по искания на ГЕРБ. Две от тях са за обявяване изцяло на изборите за незаконни, а едно - за непризнаване на вота в Турция.


Драмата около съставянето и гласуването на кабинета позатъмни изборните страсти, но трите конституционни дела си остават бомба със закъснител, към която недоволните от изборния резултат ще продължават да посягат. Един от тях, лидерът на РЗС Яне Янев, настоя тази седмица делото за касиране на изборните резултати в Турция да се гледа в открито заседание, обвързвайки легитимността на новия кабинет с делата пред КС. По закон Конституционният съд не провежда открити заседания в класически вид, но по свое решение може да отвори вратите за участие на заинтересованите страни. Но преди да се стигне дотам, съдът непременно ще трябва да се позамисли докъде е готов да стигне с подмятането на бомбата.


Макар и образувани, делата засега са в латентно състояние. Преди да бъдат разглеждани по същество, конституционните съдии трябва да решат дали да ги допуснат за такова разглеждане. Именно тази преграда е най-бързата и безболезнена възможност за отърваване от тези казуси. По допустимостта на постъпилите искания съдът се произнася в закрито заседание. Предвид обема на документите и възможността да се искат допълнителни доказателства и експертни заключения това ще отнеме време. Ако исканията не бъдат допуснати, делата приключват, тъй като вносителите нито могат да обжалват, нито да внесат ново искане със същия предмет.


Недопускане на дело до разглеждане по същество е възможно при наличието на груби дефекти и гафове в искането. Ако съдът допусне делата до същинска фаза, остава възможността да ги разгледа по същество и да излезе с решение, че исканията са неоснователни, тъй като парламентарните избори не са опорочени. Или че пороците не са толкова тежки, че да изкривят волята на избирателя. В този случай процедурата ще отнеме повече време и ще виси като дамоклев меч над новото управление, но пък до произнасянето ще бъдат предотвратени упреците в пристрастие. А най-сериозен е въпросът какво би станало, ако се стигне до решение, с което изборите бъдат касирани.


Някои бивши конституционни съдии дадоха вече мнения в медиите, с които омаловажават проблема. Основният аргумент е в ключовото правило, че решенията на съда нямат обратна сила, а действат само занапред. Щом правителството е избрано от народни представители, чийто избор не е бил обявен за незаконен, когато са гласували за кабинета, правителството е законно избрано и ще управлява до съставяне на ново. Валидни са и решенията на депутатите, гласувани преди (и ако)Конституционният съд да касира избора им. Чуват се и доводи, че ако съдът има силата да събори редовно избран кабинет, това би нарушило принципа за разделение на властите.


Всички тези аргументи са верни, но едновременно с това едностранчиви. Преди евентуално произнасяне на Конституционния съд по някое или по всичките искания, с което парламентарният вот да бъде касиран изцяло или по отношение на отделни депутати, всичко ще е наред. Кабинетът обаче няма да е непоклатим след едно или няколко такива решения. Действието им ще е занапред, но далеч няма да е безобидно, тъй като ще прогласи незаконността на избора на Народното събрание или на отделни негови депутати (в случая това е поискано за всеки един с еднакви мотиви, което прави двете хипотези сходни). Парламентът би следвало да бъде разпуснат и да се пристъпи към избор на ново народно представителство. Действащото правителство наистина ще остане легитимно, но само до избора на ново. По този начин евентуално решение за касиране на изборите би съкратило живота на кабинета, макар и по косвен път.


В сегашната несигурна ситуация, разбира се, съдбата на кабинета Орешарски зависи най-вече от... кабинета Орешарски. При добри и силни ходове едно решение на Конституционния съд за касиране на изборите дори би засилило позициите на подкрепящата го коалиция и тя би взела повече депутатски мандати при нови парламентарни избори. Друг е въпросът, че конституционните съдии едва ли биха рискували да създадат прецедент с касирането на цял парламент. Пък и доводите на вносителите на исканията не са особено силни. Особено с оглед ширещите се подозрения и мълва, че въпреки откриването на стотици хиляди незаконни бюлетини в костинбродската печатница голяма част от народното представителство е седнало на депутатските банки в резултат на неразкрити машинации.


nbsp;


nbsp;



В изпълнение на поетия ангажимент да оповестява периодично статистика за съдбата на изборните преписки и наказателни дела прокуратурата продължава да актуализира информацията за образувани и прекратени разследвания, както и за осъдени лица. За съжаление ефективността в борбата срещу търговците на гласове изглежда несъотносима с размаха на изборната търговия. По последни данни заведените преписки са 622, но 529 от тях са приключили с отказ за образуване на досъдебно производство. И в двете категории София е начело с огромна преднина, въпреки че повечето добили публичност случаи на изборна търговия бяха предимно в провинцията. Следват Пловдив, Варна, Бургас и Велико Търново. Водените досъдебни производства са 70, а задържаните лица - седем. Осъдените лица са едва осем, като наказанията на шест от тях са наложени след споразумения на подсъдимите с прокуратурата. Почти всички присъди са условни, а единствената ефективна санкция е пет месеца лишаване от свобода и 10 000 лева глоба.

Facebook logo
Бъдете с нас и във