Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Контролът над СРС: стари идеи в нови думи

Скелетът на Националното бюро за контрол върху специалните разузнавателни средства беше изваден предизборно от гардероба на червената столетница. На специална пресконференция в четвъртък (4 април) БСП настоя за възобновяването на бюрото, което се радва на твърде кратък живот - от май 2010 г. до октомври същата година. Структурата бе закрита по предложение на мнозинството от ГЕРБ, подкрепено от тогавашния му сателит Атака. Управляващите тогава предложиха проект за изменение на Закона за СРС, който предвиждаше контролът върху употребата на тези средства да се осъществява от парламентарна подкомисия.


В дните на закриването на бюрото шефът му Бойко Рашков обяви, че това е груб политически акт по отношение на независим държавен орган и установяване на политически контрол върху службите, прилагащи специални разузнавателни средства. Основателността на предупреждението му беше потвърдена в практиката една година по-късно, когато държавата се разтресе от т.нар. скандал Тановгейт. В началото на 2011 г. в медиите бяха разпространени записи от телефонни разговори между шефа на митниците Ваньо Танов, бившия му заместник Антони Странджев, финансовия министър Симеон Дянков и премиера Бойко Борисов. Скандалътпридоби колосални размери и повдигна редица въпроси около работата на спецслужбите, за поголовното подслушване и за опъването на чадър от власттанад избрани бизнесмени. Записите бяха разнищвани от медии, от анализатори, от специализирани комисии в парламента, от прокуратурата и от експерти, но резултатът от усилията беше нулев.


Две години по-късно друг скандал за незаконно подслушване излезе наяве, този път по сигнал на лидера на БСП Сергей Станишев. По този повод съпартиецът му Младен Червеняков заяви, че главният прокурор Сотир Цацаров на практика е потвърдил голяма част от сигнала, след като е разпоредил да се направи проверка в МВР. Според Червеняков т.нар. СРС-гейт очевидно навлиза в нов етап, но темата с употребата на спецсредства си остава да съществува като системен проблем. От над 13 хил. СРС-та само 5% се използват като веществени доказателства пред съда, а само 1% са отказаните от съда искания. Убедени сме, че докоснахме един сериозен проблем на българското общество и знаем верните решения за него, изтъкна Червеняков.


С коментар се включи и бившият вътрешен министър от кабинета на тройната коалиция Михаил Миков. Той призова държавното обвинение да продължи работата си за по-пространен анализ на начина, по който се използват СРС-тата в България. Той се мотивира с тройното увеличение на подслушванията от 2009-а до 2012 година. Миков подчерта, че броят на използваните разпечатки и установки по Закона за електронните съобщения расте всяка година, но намалява броят на ефективно използваните в съда.


Миков посъветва проверяващите прокурори да се поинтересуват и дали партньорски служби са предоставили технически средства, за каквито се говори в сигнала, предоставен от Станишев, за какви цели и как са били използвани, как се отчита използването им. Като бивш МВР-шеф той подръпна малко и завесата пред спецсредствата, като препоръча прокуратурата да провери има ли искания за употреба със заявка за използване на инвентарен номер. Трябва да се разшири проверката и да се стигне до мобилните оператори и експертите им трябва активно да бъдат привлечени в установяването на фактите - такива, каквито са, заяви Миков. Той припомни и доклада на подкомисията за контрол на СРС от 2011 г., в който се изказва притеснение от нарастващия брой на използваните акаунти (виж стр. 5 - бел. ред).


От БСП припомниха, че са внесли законопроект, в който се предлагат възможности да бъдат поставени под по-сериозен обществен и съдебен контрол звената, чрез които може да се осъществява политическото използване на СРС-та. Според Миков голяма част от проблемите, които изплуват покрай актуалния СРС-скандал, са свързани с тази системно създадена среда за злоупотреба със спецсредства.


Червените подготвят и нов законопроект, който ще легне на плещите на депутатите от следващото Народно събрание. Той включва освен обосновано предложение за възобновяването на Националното бюро за контрол на специалните разузнавателни средства и текст, регламентиращ дейността на специализираната дирекция Оперативно-технически операции (СДОТО) на МВР, която винаги е в окото на урагана - скандалите с подслушване. Червените предлагат СДОТО да бъде извадена от системата на вътрешното министерство, за да се пресече политическият контрол върху работата й.


Хората от БСП очевидно са си водили бележки по време на скандала Тановгейт - тогава идеята за независима агенция за СРС бе лансирана от много експерти. Идеята тогава подкрепи и депутатът от Синята коалиция Веселин Методиев. Според експертите структурите, употребяващи спецсредства, са разпилени и е необходимо събирането им под една шапка, наречена примерно Национална агенция за СРС. Аргументите бяха, че това ще доведе до премахване на дублиращите дейности, до сериозно намаляване на разходите, до рязко увеличаване на възможностите за контрол и до отпадане на зависимостите между прилагащата структура и подвластните на политическо влияние ръководства на МВР и ДАНС.


Имаше и различни варианти за мястото на агенцията - да е под шапката на Министерството на правосъдието, както в някои западноевропейски държави, да влезе в структурата на Министерството на финансите, подобно на специалните служби в САЩ, или да е независима, като ръководството й се избира от Народното събрание.


Бившият главен прокурор Борис Велчев също видя смисъл в предложението да се извади СДОТО от структурата на МВР. Колкото и да е странно, идеята бе подкрепена и от тогавашния заместник вътрешен министър Веселин Вучков - по време на общественото обсъждане на проектозаконите за националната сигурност, Националната служба за охрана (НСО), военното разузнаване и НРС. Той също се обяви за обединяване на службите, които подслушват. Излишно е да има три служби (МВР, НРС и ДАНС), които технически прилагат и обработват спецсредства, заяви Вучков.


Апелът му обаче остана глас в пустиня, за да се възроди изненадващо в предизборното предложение на БСП. А фактът, че червените вече имаха възможност да реализират идеите си по-рано, определено говори, че думите са прах по пътя на времето.

Facebook logo
Бъдете с нас и във