Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Културен шок за прокуратурата и Цветанов

Спецкурс по кратка история на изкуството, изглежда, ще трябва да преминат МВР и прокуратурата след фиаското, което претърпяха по делото срещу Игор Марковски и Димитър Фицов, организирали търг за картини. През май 2010 г. фирмата им Аполон и Меркурий организира търг за творби на български художници под наслов Класиката днес. Аукционът обаче беше се провалил, след като в грандхотел София нахлуха служители от Икономическа полиция при СДВР, които задържаха Марковски, Фицов и присъстващите в залата. Двамата бяха обвинени, че са планирали продажба на 52картини, без да са имали разрешение за това от Министерството на културата. Заместник градският прокурор Бисер Кирилов поиска Марковски и Фицов да бъдат осъдени на по шест месеца условно и да им бъдат наложени минимални глоби от по 1000 лева.


Две години и нещо след акцията на МВР срещу аукциона Софийският градски съд (СГС) оправда във вторник (11 декември) подсъдимите организатори на търга Марковски и Фицов. Съдиите прецениха, че двамата са невинни, защото нито една от въпросните картини не отговаря на критериите за културно-историческа ценност. Наредба №3 на Министерството на културата от 2009 г. за реда за извършване на идентификация и за водене на Регистъра на движими културни ценности сочи, че творбите трябва да са създадени преди повече от 50 години и да са на стойност не по-малко от 300 000 лв., за да бъдат класифицирани в категорията културно-историческо наследство. Едва при наличието на това условие организаторите на търга са длъжни да поискат сертификат от Министерството на културата, преди да обявят аукциона.


Веднага след акцията вътрешният министър Цветан Цветанов каза, че на аукциона би могло да се реализира продажба на картини с неясен произход, а може да са откраднати от предишни собственици. Освен това той видя в шумната акция възможност за полицията да контролира подобни прояви. Просто е необичайно, защото досега всички търгове, които са провеждани, невинаги са съответствали на законодателството, но просто не е бил осъществяван съответният контролен механизъм, заяви той.


Подозренията, че на търга се предлагат откраднати картини, обаче така и не влязоха в обвинителния акт срещу организаторите. След акцията министър Цветанов конкретизира, че там е имало една крадена картина. Платното било рисувано от български художник през 1965 г., а авторът живеел в чужбина. Според криминалистите картината е била открадната през 2008 година. Става въпрос за платното Катедралана Никола Манев, рисувана в Париж през 1965 година. Картината има доста интересна криминална биография, но организаторите на търга нямат никакво участие в нея. Според обвиняемите Марковски и Фицов има документи, които показват, че Катедрала всъщност е била продадена на търг на аукционна къща Викториясъс собственик Павел Тодоров на 9 април 2009 година. Картината дори е била публикувана и в каталога им. Купувач е Стойо Пиронков, син на художника Енчо Пиронков, който през 2010 г. я донесъл на аукциона на Аполон и Меркурий, за да я продаде. На фона на тази история без отговор остава въпрос защо ако МВР е знаело за кражбата, не е спряло картината още на първия търг?


Още по-любопитна е неофициалната информация, изтекла по време на делото, че акцията на МВР е предприета след докладна записка на служителя на полицията Д. Димитров. В нея той твърдял, че в търга ще участват творби на чуждестранни автори, а каталогът на картините се предоставял почти нелегално преди аукциона само на лица, които щели да участват в него. В търга обаче не е включена нито една картина на чуждестранен автор, а всичките 92 платна са нарисувани от български художници.


Първият знак, че делото, заведено след шумната акция на МВР, върви към провал, дойде през лятото на 2011 година. Тогава 40 от арестуваните 92 картини бяха върнати на тръжната къща Аполон и Меркурий. Те бяха освободени, защото не представлявали материал по делото. И стана ясно, че критериите на обвинението и на МВР, според които платната са окачествени като културно-исторически ценности, са неясни. Вероятно един от тях е бил, че картината става ценност, ако авторът й е починал преди години. Според информация от тръжната къща обаче повечето от авторите на освободенитекартини тогава са били живи, че дори са и известни в чужбина. Две от платната, върнати на къщата, например са дело на художника Ясен Гюзелев, носител на престижни международни награди. В същото време сред задържаните картини имало платна от съвсем неизвестни художници, които славата не е споходила дори и след смъртта им. Сред задържаните картини е и едно платно на Цветан Цеков-Карандаш, починал през 2010 година. Картината обаче била надписана на гърба с дарствен текст приживе от художника лично за Марковски.


След акцията на МВР министърът на културата Вежди Рашидов заяви, че акцията е донесла лоши дивиденти на вътрешното министерство. По-скоро театрите да работят повече, отколкото институциите да правят театри, призова той.


Две години след шумната операция на полицията стана ясно, че съответният контролен механизъм всъщност е тотален гаф за вътрешното ведомство. Съдът отмени паричната гаранция на Марковски и Фицов, а иззетите картини, които досега се съхраняваха в Галерията за чуждестранно изкуство, ще бъдат върнати на аукционната къща Аполон и Меркурий.


Очевидно сега прокуратурата е в незавидната позиция да търси начин за измъкване от ситуацията. Оправдателните присъди на Марковски и Фицов не са окончателни и могат да бъдат протестирани от държавното обвинение пред Софийския апелативен съд. Ако обаче не успеят да го убедят, че са прави, резилът ще е пълен.

Facebook logo
Бъдете с нас и във