Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Лъжливото овчарче НСО

Ако у нас има нещо невъзможно, то е пътнотранспортно произшествие с участие на коли и гардове от Националната служба за охрана (НСО) да е станало по тяхна вина. Така излиза от официалните съобщения в дългия списък на подобни катастрофи, предизвикани винаги от други шофьори. И колкото по-дълъг и еднообразен е този списък, толкова по-убедени са всички, че държавните гардове вилнеят на пътя, очаквайки всички да им сторят темане или да се забият в канавката, колчем мернат черните им кортежи.
В сряда (16 февруари), два дни след като возещите премиера Бойко Борисов и вицепремиера Цветан Цветанов коли на НСО се натресоха във Фолксваген Пасат между Бучино проход и село Шума, Годечко, началникът на отдел Автотранспорт в НСО полк. Злати Райков осведоми медиите, че виновен за пътното произшествие с кортежа на министър-председателя е водачът на Пасат-а. Това установила експертизата на независим експерт, поканен от КАТ на мястото на инцидента. А ошашавеният собственик на фолксвагена отнесъл акт, в който КАТ-аджиите написали, че се е движел с несъобразена с пътните и атмосферните условия скорост. Човекът останал единствено с правото си да подпише акта с особено мнение. И той го направил, описвайки какво според него е станало. По описанието му
пилотната кола на НСО се движела в неговото платно
с висока скорост и той едва избягнал челния сблъсък. След удара с нея пасатът поднесъл и забърсал втората кола от кортежа. Логично, откъдето и да го погледнеш. Хората от НСО обаче от самото начало представиха такава главозамайваща каша от описания на инцидента, че човек да се чуди да се смее ли, или да плаче. Веднага след катастрофата директорът на службата ген. Димитър Димитров заяви пред медиите, че според първоначалната информация шофьорът на фолксвагена е изпуснал завоя и се е ударил в кола от кортежа. Вместо да проверят действията на своите КАТ-аджии, полицаите от областната дирекция взеха да въртят и сучат в полза на НСО: на този участък ставали често катастрофи, затова имало ограничение на скоростта до 30 км/час. Според тях пасатът се движел с около 50 км/час, тест с несъобразена скорост. А щетите по автомобилите доказвали, че именно той е навлязъл в насрещното платно.
От пресцентъра на Министерския съвет пък дадоха своя принос, разпространявайки откровенията на премиера Борисов към министрите във връзка с инцидента. Доверявам се на НСО, но настоявам за максимална култура на движение. Молбата ми е, въпреки всички мерки, които са взети, да продължи тази взискателност и да им обяснявате всеки ден, че когато се ударим, не казват шофьора Цецо или Иванчо се удари, а казват Борисов се удари, все едно аз съм я карал тази кола там. Когато я карам, си нося личната отговорност. Примерно на моите коли съм им разпоредил на пешеходна пътека да спират - и те спират. Има ли хора, те спират. Има ли някаква такава ситуация, няма да се крием. Който и където е - излиза, обяснява се максимално публично, максимално открито, ако има виновни - наказваме. На всеки се случва. Това е начинът, по който да се реагира, заръчал Борисов.
Да, ама никой не реагира по заръчания от Борисов начин. Вместо да кажат истината,
НСО и МВР лъжат, та се късат
Водещата им кола не се движела с прекалено висока скорост. Но не казват и с каква скорост се е движела. Интересно е привиканият като по поръчка независим експерт, който е определил, че фолксвагенът се е движил с 20 км над разрешеното на колко е измерил скоростта на кортежа? А че водачът на Пасат-а е изпуснал завоя в експертното заключение, изобщо не се споменава. Опитните шофьори знаят, че може да изпуснеш завой, движейки се с 30 или дори с 50 км/ч само при особени случаи - ако настилката примерно е заледена. Но тя е била суха, а кръвните проби показват, че водачите на всички коли не са употребили алкохол. Остава версията, която всички спрягат за сигурна в подобни случаи, че за гардовете от НСО платното всеки път има само една лента и тя е винаги тяхната.
За няма и половин година НСО прави трета катастрофа, когато пътник е премиерът. На 21 януари кортежът му отново беше в центъра на ПТП, хвърчейки в посока Плевен. Жертва беше студентката Яна Петрова, която твърди, че автомобил със специален режим на движение е изблъскал колата й от пътя. От НСО веднага контрираха, че вината е изцяло на Петрова, която направила неправилна маневра вляво, а КАТ написа съответния акт и й фрасна глоба. През август миналата година пък автомобилите на НСО с Борисов на борда на един от тях предизвикаха катастрофа по пътя от Приселци към Варна.
Не всички катастрофи с коли и кадри на НСО завършват обаче само с потрошени ламарини. През 2001 г. шофьор на НСО уби жена на изхода на летище София. Същата година загина на пътя между Дупница и Благоевград и шофьор на НСО, който шофираше пилотната кола на кортежа, возещ президента на Малта Гуидо Де Марко. Пострадаха и други седем души. Версията на службата беше като сегашната и пак толкова съмнителна - движещ се насреща тежък камион поднесъл и навлязъл в платното на кортежа поради несъобразена скорост. През 2002 г. полковник от НСО загина след сблъсък с автобус по време на неофициалната визита на тогавашния македонски президент Борис Трайковски. Същата година военният аташе и консулът на Унгария загинаха при тежка катастрофа на магистрала Хемус в посока Ботевград, но шофьорът на НСО оцеля. Пак през 2002 г. зъболекарката Евгения Алексиева и двете й деца пострадаха в катастрофа след удар на техния автомобил с колата на тогавашния шеф на НСО ген. Димитър Владимиров. През 2007 г. шофьор на НСО удари майка с дете в количка, докато пресичаха платното на пешеходна пътека в столичния квартал Свобода. Военният министър Аню Ангелов и четиригодишно дете пък пострадаха при катастрофа в София през април миналата година. Министърът не можа да си спомни дали автомобилът на НСО е преминал на червено на кръстовището на бул. България и бул. Тодор Каблешков и дали е бил със включена синя лампа.
Призивите за
уреждане на статута на НСО със специален закон брадясаха
от старост, но това все не става. Преди две години президентът Георги Първанов уж настоя за това на съвещание за актуалното състояние и перспективите за развити на службата. Участниците в него уж се обединиха около необходимостта в него да бъдат уредени въпроси, свързани със статута и контрола върху службата, както и принципите и механизмите на нейното функциониране. Първанов настоя в закона да залегне възможността за ефективен контрол върху службата от страна на Народното събрание и каза, че е възложил разработването на специален анализ на предимствата и недостатъците на военизирания характер на НСО, който да бъде предоставен на изпълнителната и законодателната власт. Но не се е чуло някой да пише такъв закон.
А междувременно на службата трябва да й бъде напомняно, че във всички случаи трябва да спазва Закона за движение по пътищата, като чете не само разпоредбите, които й дават по-големи права от тези на останалите шофьори. Член 91, ал.1 в него гласи: Моторни превозни средства със специален режим на движение са автомобилите и мотоциклетите, които при движението си подават едновременно светлинен сигнал с проблясваща синя и/или червена светлина и специален звуков сигнал. Това означава, че автомобил, който не подава едновременно светлинен сигнал с проблясваща синя и/или червена светлина и специален звуков сигнал, не се счита за МПС със специален режим на движение и трябва да спазва общите правила.
В чл.92, ал.1 на закона пък са описани специалните права на возилата с такъв режим: Водачът на моторно превозно средство със специален режим на движение може:
1. да преминава при забраняващ сигнал на светофара или да преминава, без да спира, при наличие на пътен знак, който изисква това, но само след като намали скоростта достатъчно, за да извърши това безопасно;
2. да надвишава разрешената максимална скорост на движение дотолкова, доколкото няма да застраши нечий живот или имущество;
3. да не се съобразява с организацията на движението, когато това се отнася до посока на движение и завиване в определени направления;
4. да паркира или да престоява независимо от разпоредбите на този закон; през това време той може да подава само светлинни сигнали.
Хубаво, но има и ал.2, която би трябвало да отрезви джигитите на НСО: Разпоредбите на ал.1 не освобождават водачите на моторни превозни средства със специален режим на движение, както и водачите на съпровожданите от тях автомобили от задължението да управляват по безопасен начин.
Иначе казано - могат да престъпят правилата само в краен случай, и то без да застрашават другите участници в движението. И категорично няма законова разпоредба, която да разрешава на шефовете на НСО след инцидент да обръщат истината наопаки.

Facebook logo
Бъдете с нас и във