Параграф22 Weekly

§22 Анализи

МЕКИЯ ОТ БРЮКСЕЛ

Две години след приемането на България за член на Европейския съюз (ЕC) не можем да се справим с корупцията и с организираната престъпност. Това е накратко изводът от междинния мек доклад на Европейската комисия за напредъка на страната ни по механизма на сътрудничество. Кратко и ясно го формулира не друг, а Файненшъл таймс още същия ден. Докладът (който бе огласен в четвъртък, 12 февруари) обаче така се хареса на премиера Сергей Станишев, че той заяви: И ние мислим по същия начин.
Появяването на доклада на бял свят бе подгрявано дни наред с медийни варианти на документа, според които тонът на Брюксел този път щял да бъде по-мек, а шамарът откъм Европа не толкова звучен, колкото през юли миналата година. Тогава заради несправянето с мафията и с корупцията ни спряха половин милиард евро.
При представянето на сегашния доклад говорителят на ЕК Йоханес Лайтенбергер обаче призна, че до последния момент докладите за България и Румъния са били обект на разговори с властите в двете страни. Вероятно тонът им е смекчен в резултат на тях. Всъщност, ако прочетем внимателно шестте странички на документа, ще видим, че той далеч не е чак толкова мек, а констатациите в него изобщо не са толкова щадящи. По отношение на показателите за реформа на съдебната система Комисията смята, че за последните шест месеца има известно развитие, особено в работата на Инспектората към ВСС.
Очевидно в ЕК внимателно следят дейността на създадения точно преди една година контролен орган, защото отделят повече от половин страница на неговата дейност. Това, е кажи-речи, единствената структура в рамките на съдебната система, към която тонът е изцяло положителен. В брюкселския документ се отбелязва, че почти половината от дисциплинарните производства, образувани от ВСС, са по предложение на Инспектората.
Случайно по същото време, през което се даваше гласност на доклада в Брюксел, в центъра на София в сградата на Националния институт по правосъдие се четеше друг доклад - годишния отчет за работата на Инспектората към ВСС. На събитието освен шефката му Ана Караиванова присъстваха правосъдният министър Миглена Тачева, шефът на Върховния касационен съд (ВКС) Лазар Груев, председателят на Върховния административен съд Константин Пенчев, членове на ВСС. Отсъстваше само главният прокурор Борис Велчев.
В експозето си Караиванова бе доста по-безпощадна към нарушенията в българската Темида, отколкото европейският доклад. Тя отчете, че откакто преди една година е сформиран този орган, в него са постъпили общо 1644 сигнала за нарушения, по които са извършени инспекторски проверки и са образувани 16 дисциплинарни производства. Направени са и 16 предложения за наказания над магистрати - девет срещу съдии, включително срещу шефове на окръжни и районни съдилища, три срещу прокурори, и четири - срещу следователи.
Според доклада на Инспектората прокуратурата не контролира достатъчно разследванията в МВР. В същото време обвинителите - включително и главният прокурор - искали излишно дълги срокове за нетолкова сложни дела и заради това процесите се бавят с години, а много от тях се прекратяват поради изтичане на давността. Искането за удължаването на делата от изключение се превръща в правило, констатира Караиванова.
Друго обезпокояващо явление, отразено в доклада на Инспектората, е честото неизпълнение на европейската заповед за арест - тенденция, която е в пълен дисонанс с европейските ни щения.
Ако се върнем към т. нар. мек доклад от ЕК - според написаното във и между редовете, излиза, че на практика съществени резултати в съдебната област от половин година насам няма. Само така може да се обясни следното изречение: Съобщението, прието от Комисията на 23 юли 2008 г., остава валидна основа за оценка на постигнатия напредък....
Това означава, че оттогава насетне не сме мръднали, а тъпчем на едно място. А както е известно, при тъпченето на едно място се вдига само прахоляк. За да докаже, че е налице системна и необратима промяна, България трябва да покаже, че е създала самостоятелно функционираща и стабилна съдебна система, която е в състояние да открива и наказва корупцията и организираната престъпност. Това изречение в доклада, меко казано, не съвпада с изявлението на правосъдния министър Тачева от миналата седмица, според която в България е завършена архитектурата за модерното устройство и функционирането на съдебната система.
Не и според Брюксел. От мекия доклад излиза, че ние се намираме все още в началото на всяка инициатива. Да, създадена е ДАНС, но липсва парламентарен контрол върху нейната дейност, а също и съгласуваност на действията й с тези на МВР. Наистина има спецзвена, но за тях е казано само, че на този етап имат потенциал за положително въздействие.
Имаме си и Наказателен кодекс, който обаче, според авторите на доклада, трябва да се преработи, а изключително тромавото наказателно производство не е достатъчно рационализирано. В мекия доклад се настоява и за всеобхватна реформа на предварителното следствие, за да могат доказателствата да бъдат допускани по-лесно.
Не е подмината още една болна тема - че липсват адекватни закони за партийното финансиране, за конфискуването на състояние, придобито по незаконен път, и пр. и пр. Като оглежда тези белези на модерната ни съдебна система, докладът изтъква и една интересна статистика: данните за всички действия, предприети по случаи на корупция, показват низходяща тенденция през втората половина на 2008 г., в сравнение с първата половина на годината!!!
Нищо чудно. Така е при модерните съдебни системи като нашата, където има знакова престъпност, но няма знакови фигури в затвора. В този смисъл е неразбираемо защо точно на крехките раменца на министър Гергана Грънчарова, отговаряща за Европа, премиерът стовари отговорността да бъдат набелязани съответните мерки. Едва ли умението й да общува с еврокомисарите ще е достатъчно, за да чакаме спокойно юлския твърд доклад. Не молитва, а мотика, трябва, както знаем...

Facebook logo
Бъдете с нас и във