Параграф22 Weekly

§22 Анализи

МВР и битовата престъпност

След доклада на Европейската комисия стана ясно, че МВР пак ще трябва да пренарежда своите приоритети и да хвърли повече усилия срещу организираната престъпност. Еврокомисарите отчетоха действия, които полицията предприема за борба с нея, но посочиха и че е необходимо цялостните резултати значително да се подобрят. Според тях реформата в полицията трябва да продължи чрез подобряване на капацитета, уменията и оборудването на дознателите, трябва да се отстранят недостатъците по отношение на почтеността и независимостта на полицейските действия, да се усъвършенства събирането на доказателства и защитата на свидетели.
В документа бяха изброени доста мерки, които държавата трябва да предприеме, за да пресече опитите на мафията да й бърка в джоба. Препоръките на Европа се разминават с бравурните изводи, които в началото на юни тази година направи самото МВР на националното си съвещание, където отчете поредна победа над организираната престъпност. Тогава вътрешният шеф оповести, че лидерите на организирани престъпни групи са 223-ма, от които 50 са в ареста, 12 - под домашен арест, 13 - с парична гаранция, двама са с подписка, четирима се издирват, а 14 са осъдени. На пръв поглед цифрите изразяват някаква градация на стореното. Но всъщност тя е низходяща, ако се направи сметка, че всъщност само 6.7% от ръководителите на престъпни групировки са осъдени и следователно са доказани престъпници.
Това не остана незабелязано от Европейската комисия - нея не можеш да я заглавикаш със статистиката. Обаче анализаторите сякаш твърде мимоходом минават край онази престъпност, която бърка в опразнения джоб и души с неотслабваща сила жителите на държавата. А докато тя чрез своето
МВР се е втренчила в мафията,
битовата престъпност, която по някаква сбъркана дефиниция се води неорганизирана и следователно нетолкова опасна, вилнее непритеснявана от мерки и от междинни доклади.
Що се отнася до отношението на самата държава към битовия бандитизъм, показателен е начинът, по който нейните служители дефинират явлението. Напоследък го наричат конвенционална престъпност - тоест такава, която действа по силата на някакъв договор и условия, които са я направили общоприета. Другият смисъл на термина е обикновен, тоест в реда на нещата - нещо с което сме свикнали и което ни съпътства, откакто сме се родили.
Плашещото е, че т.нар. конвенционална престъпност проявява завиден мерак да бъде част от нашия обикновен живот завинаги. По-точно държавата, в лицето на МВР, не показва действия, които да попречат на битовата - или, както и иначе да я наричат - престъпност, да отпусне хватката около врата на народа. Въпреки че още от началото на годината вътрешното ведомство я обяви за свой приоритет.
Любопитно е как Цветановото министерство вижда борбата с многоглавата ламя на престъпността, изразена чрез цифрите в бюджета. В програмата Противодействие на престъпността, опазване на обществения ред и превенция, която е част от политика Опазване на обществения ред и противодействие на престъпността в бюджетната рамка за 2011 г., предвидените разходи са общо 606 567 000 лева. Тук влизат разходите за дейността на ангажираните с тази програма главни дирекции: Криминална полиция, Борба с организираната престъпност, Охранителна полиция, Столична дирекция на МВР, областните дирекции. Ще рече - това са парите както за борба с мафията, така и за противодействие на битовата престъпност.
Какъв е резултатът от прилагането на тази програма по отношение на организираната престъпноста се вижда от доклада на ЕК. По интересното е, че в прогнозата си за 2012 г.
парите за същата програма са намалени
- те вече са 601 534 400 лева. Явно изчислението е направено на базата на извода, че правителството на Борисов се справя отлично с организираната престъпност и тенденцията е към пълното й ликвидиране. За това говори и прогнозата за 2013 г. - за изпълнението на същата програма властта е предвидила вече 593 514 300 лева.
Само ще вметнем, че почти 90 на сто от купчината левове отиват за заплати. За издръжка на дейността остават нищожни стотинки - например за 2011 г. те са около 54 110 000 лева. От тях за пряката работа на полицията отива малка част - например над 10 млн. лв. за вещево доволствие за служителите на МВР ( т.нар пари за дрехи), 10 433 000 лв. за бензин и дизел за транспортните средства, около 670 000 лв. за доставка на резервни части и консумативи за леки, лекотоварни и товарни автомобили, автобуси, инженерна и друг вид транспортна техника, автомобилни гуми, акумулатори. Други 500 000 лв. са предвидени за текущ ремонт на автомобилите. Останалата по- голяма част се харчи за ток ( около 8 млн. лв.), за гориво за отопление ( 2 232 000 лв.), такса смет ( около 2 млн. лева), издръжка на ведомствени столове и т.н.
Не е тайна обаче, че полицията изобщо не може да се вмести в отпуснатите пари за бензин и дизел, с които зарежда патрулните си автомобили. А по тази причина и присъствието на полицията по улици и сокаци в страната, тоест т. нар. им превантивна функция, е нулева. Годишно МВР прави обществена поръчка за доставка на приблизително 10 млн. л горива - за 2009 г. например МВР е закупило 9 539 896 л, през 2008 г. - 10 337 123 литра. Както и да изчисляваме, с 10 млн. лв. няма как да се купят 10 млн. л бензин. Освен ако Лукойл не осинови МВР...
Ето защо в практиката на полицията от години съществува абсурдният термин лимит на служебен автомобил. В различните звена на МВР той е различен. В повечето областни дирекции обаче нормата е около 1.5 литра на 12-часова смяна - ще рече по около 90 л на месец. Каква е крайната сметка на изразходвания бензин в страната като цяло, един Господ знае. Броят на автомобилите в МВР е класифицирана информация, макар че според някои експерти автомобилите на Охранителна полиция и Криминална полиция са около 4500. Повечето от тях са познатите Опел Астра, които не се сред най-икономичните коли в света - средният им разход е около 8.6 л на 100 км пробег. При положение че имат
лимит от 3 л за 24 часа,
по-добре е да не излизат от гаражите... Както всъщност става. И това е причината по улиците, особено на малките градове и села, да се движи какво ли не, само не и постоянни полицейски патрули, те практически остават извън периметъра, в който полицията осъществява охранителната и превантивната си дейност. Това не попречи през юли миналата година вътрешният министър Цветанов да обещае, че през 2011 г. във всяко село ще има полицай на издръжка на местната власт. Това беше най-сериозната мярка на МВР, предвидена срещу битовата престъпност. Разбира се, обещанието бе последвано от уточнението, че това ще стане, ако в бюджета има достатъчно пари.
Общинската полиция, която трябваше да свали от раменете на МВР тежкото бреме на конвенционалната престъпност, обаче се оказа възможност и реалност само за големите градове, където са съсредоточени инвестиции, икономика и съответно по-високи бюджети. Общинска полиция беше сформирана най-напред в столицата и в края на декември миналата година Цветанов и кметът Йорданка Фандъкова подписаха договора. Според документа в пилотния проект участват 110 полицаи, като общината се ангажира да отдели 2.5 млн. лв. от бюджета си за 2011 г. за изпълнението на споразумението.
Сред първите общини, заявили желание да разполагат със собствена полиция, бяха Бургас, Велико Търново, Правец и София. Седем месеца по-късно обаче сметките на общинарите показват, че един такъв полицай тежи неимоверно много на бюджета на местната власт. Изчисленията сочат, че месечно за един полицай отиват над 2000 лв. от общинските пари. От Националното сдружение на общините обявиха, че 24 000 лв. годишно за полицай е непосилна сума за повечето населени места. Единствено София може да си позволи цели 110, защото има 1.2 млрд. лв. бюджет.
Така миналогодишното обещание на МВР-шефа Цветанов за
полицай във всяко село
увяхна като мушкато на августовско слънце. Той се опита да се измъкне, като обяви, че в цяла Европа има сериозно завишаване на престъпността заради кризата. През април тази година, преди да прескочи до поредното съвещание на съвета на вътрешните министри, той каза, че масовата престъпност е функция от икономическото състояние на всяка една държава и няма как да има денонощна полиция при сегашните условия, рече той.
Истината е ясна за всички, които се занимават с икономика.
И ето че МВР-шефът потърси нови опори, обявявайки във вторник (26 юли), че конвенционалната престъпност всъщност не е ангажимент само на МВР, а е социален проблем. Любопитно е дали Цветанов щеше да хвърли горещия картоф в ръцете на социалния си колега Тотю Младенов, ако същият ден се гласуваше вот на недоверие към правителството за слабости в социалната област. Тогава обаче се гласуваше вот на недоверие към кабинета на Бойко Борисов заради гафове в сектора сигурност и вътрешен ред.
Вътрешният министър е прав да твърди, че битовите криминални деяния нарастват в районите в страната, където има безработица и демографски срив. Последствията от кризата са изиграли роля при престъпленията срещу собствеността в малки населени места, вилни зони, където има висока безработица и слаба икономика, заяви вицепремиерът Цветанов при откриване на дискусията за конвенционалната престъпност в НС. И подхвана любимия си речетатив: в последните две години има намаляване на тежката организирана престъпност, на престъпленията срещу личността, на противозаконните кражби на автомобили. Неясно защо тези твърдения се лансират на дискусия, която констатира, че битовата престъпност върлува в големите градове, но е истински бич Божи най-вече за малките градчета, селца и паланки в страната. Там, където не стъпва кракът на организирания престъпник, нито пък автомобилите са закупени от автоизложението в София...
Очевидно е, че в МВР нямат никаква идея как ще се преборят с тази ламя. Вицепремиерът и вътрешен министър се изцепи, че единственото реално противодействие е когато всички са заедно и има увеличаване на интегрирания подход на противодействието на престъпността. От парламентарната трибуна изказването може да звучи ангажирано, макар че напомня на революционно-романтичния патос на строителите на Димитровград. Изречено от човек, който е облечен в скъп костюм, и с риза, която струва към 250 лв., това обаче звучи нагло.
По тази причина няма как да повярваме на статистиката, която ни сервира МВР. Самият Цветанов призна, че по статистика стоим много добре, но реалното усещане у хората е, че престъпността я има. Най-възмутителното е, че усилията на МВР няма да бъдат насочени към премахването на истинските причини за реалното усещане на хората, а ще похабят енергията си за коригиране на диспропорцията в отчитаните резултати в борбата с битовата престъпност, тоест в статистиката. През последните години имаше диспропорция на отчитани резултати от правоохранителната система, които не съответстват на изследванията, които са правени с граждани. Затова политиката в МВР е да създадем механизъм на отчетност, който да съответства на реално подадените сигнали, обеща Цветан Цветанов.
Така че вместо с полицаи в селата Цветанов ще бори битовата престъпност на книга. Кой ли ще я чете...

Facebook logo
Бъдете с нас и във