Параграф22 Weekly

§22 Анализи

МВР пуска общините срещу кокошкарите

Вътрешното ведомство се опитва да прехвърли върху общинските администрации част от грижите си с битовата престъпност, сочи проект за изменение и допълнение на Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА). Любопитният проект е писан от юристите в МВР и е изпратен в края на миналата година на управителния съвет на Националното сдружение на общините (НСОРБ) за становище.


Документът, с който на общините за пореден път се натрисат и дейности по опазване на обществения ред, е изготвен в изпълнение на Стратегията за превенция на престъпността за периода 2012-2020 г. и е подписан от вътрешния шеф Цветан Цветанов. В писмото си Цветанов уведомява сдружението, че се предвижда и широка дискусия, която ще стартира със обучителен семинар на съвместната работна група от МВР и НСОРБ по въпросите на превенцията, обществения ред и сигурността в общините, организиран тази седмица от фондация Ханс Зайдел.


МВР препоръчва в ЗМСМА да се създаде нов чл.44 а, който ще позволи в структурата на общинската администрация може да се създаде звено за контрол по опазване на реда, чиито служители подпомагат опазването на реда, осъществяването на контролната и административно-наказателната дейност на територията на общината . В точка б на същия член се регламентира правото на служителите от звеното да изискват документи за самоличност, когато констатират нарушения на актовете на общинския съвет и на кмета, да предупреждават писмено с протокол лицата, които им пречат да изпълняват задълженията си и да привикват писмено или по телефон установени вече нарушители на обществения ред. С новите текстове се допуска и възможността служителите от звеното да могат на място и временно да ограничават правото на придвижване на засечен нарушител или извършител на престъпление, докато пристигне полицията. След това охранителите го предават на униформените полицаи, като се подписва двустранен протокол, утвърден от Главна дирекция Национална полиция. Освен да налагат административни наказания, охранителите могат да връчват и предписание за отстраняване на допуснато нарушение, сочи текстът.


Тази дейност служителите от звеното за контрол по опазване на реда ще изпълняват в униформено облекло с отличителни знаци на съответната община, се казва още в проекта. В документа обаче не се казва нищо за това кой ще плаща за облеклото, както и целия масраф за новоизлюпените бранители на реда. Кметовете подозират, че издръжката на охранителите ще легне върху мизерните бюджети на общините и ще ощети и бездруго тежкото им положение в условията на кризата. Ахмед Башев, кмет на община Гърмен и заместник-председател на Националното сдружение на общините (НСОРБ), вече изчисли, че за да поддържа в селището подобно охранително звено, бюджетът на общината ще бъде натоварен с допълнителни разходи за 60 хил. лева.


Очевидно идеята на авторите на проекта е звената за контрол да проработят там, където няма общинска полиция. В момента общинска полиция има само в София, в Пловдив и Варна, където финансирането се осигурява от местната власт, а управлението й е поверено на структурите на МВР.


В столицата общинска полиция съществува вече от година, но някакво реално облекчение в утежнената ситуация с битовата престъпност не се забелязва. На 30 декември 2010 г. столичният кмет Йорданка Фандъкова и шефът на Столична полиция Валери Йорданов подписаха договор за създаването й под зоркия взор на вътрешния министър Цветан Цветанов. Подписалите обясниха, че чрез директната организация на общинската полиция ще се постигне не само по-голяма оперативност и сигурност за гражданите, но и по-голяма дисциплина и контрол при събирането на паричните им задължения към общината. Това ще даде възможност за оптимизирането на дейността на местната власт. Разликата ще е огромна. Това, което предстои да извърши Столичният общински съвет, е да промени наредбите и общинската полиция ще бъде натоварена с повече функции, отбеляза тогава МВР-шефът Цветанов. По документи общинските полицаи станаха част от общата схема за обществен ред, осигурявана от Столичната дирекция на МВР и трябва да реагират на всеки сигнал координирано с районните управления на МВР.


Договорът предвиждаше в състава на общинска полиция да влязат 110 служители. Полицаите носят същите униформи като колегите си от националната дирекция, но на дясната си ръка имат отличителен знак с емблемата на Столичната община. Оперативно служителите се числят в МВР, а са на подчинение на общината.


За глезотията София да има общинска полиция кметството се задължи всеки месец да превежда по сметката на СДВР по 214 012, 80 лв. За една година, какъвто е срокът на договора, общината е превела на столичната полиция над 2.5 млн. лева. Това прави по около 2000 лв. разходи месечно на калпак. В тях обаче не влизат парите, които служителите на МВР получават при пенсиониране, както и еднократните парични обезщетения за т.нар. вещево доволство. При това положение сметката, която всъщност се плаща от данъците, внасяни от съвестните столичани в бюджета на общината, става доста дебела.


Предизборната идея на ГЕРБ за общинска полиция преди три години беше представена като политика за децентрализация на правомощията на МВР. Какво я налагаше обаче управляващите така и не казаха. Нямаше и отговор на логичното питане защо е необходима нова структура за дейност, която по закон би трябвало да я върши МВР с цялото му съзвездие от служби и дирекции. Децентрализацията очевидно е много важна за кабинета и за МВР, тъй като проектът за общинската полиция беше представен с фанфари още през 2010 г. от директора на Охранителна полиция към МВР комисар Милчо Енев и от заместник-кмета по сигурността на Столичната община Иван Сотиров. Междувременно се появиха и други мераклии освен София - общините в Бургас, във Велико Търново, в Правец и Казанлък също поискаха да си имат местна полиция, но кризата ги поля със студен душ. По тази причина проектът за общинската полиция беше посрещнат повече от сдържано. Сдружението на общините пък заподозря, че внасяните от общините според проекта пари в МВР биха могли да се изразходват и за други цели, а не за издръжка на общинската полиция.


Ако новото предложение на МВР за изграждане на звена за контрол към общините все пак се реализира, няма съмнение, че и бюджетът на вътрешното ведомство ще олекне. Все някой ще трябва да научи бъдещите охранители как се пишат актове, какво съдържа Наказателният кодекс, как се извършват арести, а за това са необходими пари. Те, както е ясно, отново ще излязат от нашите джобове.

Facebook logo
Бъдете с нас и във