Параграф22 Daily

В суматохата около Плана за възстановяване и устойчивост

МВР реши да ужили Брюксел със 100 млн. лева

Вътрешното министерство също се нареди на опашката за "зелените" пари на Брюксел - общо 6.6 млрд. евро, които ни се полагат по прословутия План за възстановяване и устойчивост.

 

Според официалната информация, целта на едноименния механизъм е да улесни излизането на държавите членки от корона кризата и да гарантира екологичния и цифровия преход в общността. Според неофициалните апетити обаче поне една трета от "българските" европейски милиарди ще изтекат в съвсем други посоки. Ето как на бял свят се е появил един "проектен" тюрлюгювеч, носещ гръмко наименование "Подобряване на качеството и устойчивостта на политиките в сферата на сигурността и противодействието на корупцията и подпомагане на екологичния преход".

Имената на "визионерите", съчинили това епохално четиво не са известни, но със сигурност те работят в Министерството на вътрешните работи. И то не от вчера или от онзи ден, защото от всяко изречение си личи, че владеят

стилистиката на униформения бюрократ до съвършенство.

Тоест - умеят с много думи да не кажат нищо, но за сметка на това да получат много пари.

В мотивите към този т. нар. проект се споменава положителната оценка в януарския доклад от 2017 г. за напредъка на България и конкретно за усилията на МВР. Помним този доклад, както и реакциите след него - за управляващите той бе положителен, а за опозицията - унищожителен.

От кумова срама, авторите са уточнили, че "проектът, предложен по Механизма за възстановяване и устойчивост, надгражда действията, които се изпълняват от МВР." Споменава се че в тази посока вече се изпълняват мерки, свързани с внедряване на съвременни технически средства, с цел разширяване на изградената Интегрирана система за мобилно видеонаблюдение на 300 полицейски автомобили за нуждите на Охранителна полиция. Уточнява се още, че вече са закупени 300 нови автомобила с включено полицейско оборудване и бодикамери.

"В допълнение проектът предвижда и дейности, свързани с намаляване на емисиите на вредни газове от използваните от полицейските структури автомобили, с което допринася за изпълнение на целите в областта на климата и подпомагане на екологичния преход", пише още там.

Дейност № 1 включва

изграждане на Национална интелигентна система за сигурност (НИСС)

и надграждане на действащите Интегрирана автоматизирана система за сигурност (ИАСС) и Геоинформационната система на МВР с цел превенция и противодействие на престъпността.

Дейност № 2 е озаглавена "Надграждане на системата за превенция и противодействие на корупцията сред служителите на МВР и повишаване на прозрачността при обслужване на гражданите". А като поддейност № 1 е формулирано "Надграждане на Интегрираната система за мобилно видеонаблюдение в патрулни автомобили", включваща доставка на нови автомобили и оборудването им със система за видеонаблюдение.

Според авторите на проекта, към март 2021 г. полицейският автопарк наброява приблизително 3300 автомобила: 36% са на възраст над 10 г., 25% са на възраст над 15 години, а 9% от колите са над 20-годишна възраст. Всички МПС-та са с обикновени двигатели и отделят по 171 г./км въглероден диоксид. Чудно защо обаче ВР иска от Брюксел пари само за 300 нови и екологично безвредни автомобила, които ще бъдат разпределени според нуждите на Главна дирекция "Национална полиция", 28-те областни дирекции (в т.ч. и СДВР) и общо 180 районни полицейски управления (РПУ), пише в проекта.

Това искане е бетонирано с амбицията за претворяване на основните принципи в Регламента за Механизма за възстановяване и устойчивост в дела и превръщането на МВР в

най-екологично чистия собственик на служебни МПС-та.

Според пазарното им проучване, за автомобили, отговарящи на изискванията за по-чисти технологии и еко норми, най-подходящи са колите с вредни емисии на СО2, по-малки от 50 г/км, т.е. коли хибриди. 

До момента системата за мобилно видеонаблюдение покрива 30% от работата на полицейските патрулни автомобили в страната. С реализирането на новия проект, в комбинация с предприетите вече мерки с национално финансиране ще се постигне близо 70% покритие, пресмятат авторите на проекта.

И така стигаме до най-любопитната и весела част - тази, в която незнайните автори потриват ръчички и пресмятат парички. Бенефициент по проекта разбира се ще бъде МВР, с водещи структури различни звена на министерството.

Общият бюджет е 49.166 млн. евро с ДДС, като безвъзмездната финансова помощ е фиксирана на 41.009 млн. евро, а разходите за сметка на националния бюджет - 8.157 млн. евро.

По пера,

"зелените" щения на вътрешното министерство

са сортирани така:

Дейност № 1 - Изграждане на НИСС - 25.340 млн. евро;

Дейност № 2 - подновяване на полицейския автопарк - 24.355 млн. евро без ДДС (20.333 млн. евро от Брюксел и 4.022 млн. евро от републиканския бюджет).

Предвижда се обявяването на 13 обществени поръчки за закупуване на: бодикамери - 1.317 млн. лв. без ДДС; СИМ-карти за трафик на данни - 165 600 лв.; за таблети и принтери - 964 000 лв.; полицейско спецоборудване (сирена, лампа, тетра-терминал, конуси и ленти) - 875 000 лв.; за информационни терминали - 3 млн. лева.

Предвидени са и 22.470 млн. лв. за покупка на автомобили със специфично оборудване за защита в условията на пандемия и автомобили с повишена проходимост.

Незнайно защо, в Поддейност № 1 е включена и обществена поръчка за купуване на защитно оборудване -

противоударни каски с визьор и противоударни щитове

на стойност 5.903 млн. лева. Фиксиран е и индикативния график за нейното провеждане - февруари-декември 2023 година.

Нищо общо с идеята и принципите на Механизма за възстановяване и устойчивост няма и друга обществена поръчка на МВР, която трябва да бъде проведена през януари-август 2023 г.: закупуване на комплект оборудване, вкл.маски, защитни облекла, противогази и др. на обща стойност 1 725 000 лева.

Ето как под мотото за по-зелено и цифрово бъдеще на ЕС, "средните" началници на МВР решиха да ударят кьоравото и хем да изкарат някой лев, хем да позапълнят някои автомобилни и тактико-технически липси от предишни обществени поръчки и европроекти. Типично по нашенски - нахално е, но що пък да не мине и този номер?

Facebook logo
Бъдете с нас и във