Параграф22 Weekly

§22 Анализи

НАГЛИТЕ -3

Нашите магистрати изпаднаха в остра парична абстиненция, след като вицепремиерът и финансов министър Симеон Дянков дръпна под носа им пицата от 24 млн. лв. за коледни бонуси, които служителите в тоги вече мислено бяха заприходили. С по 5 бона трябваше да се облажат и кадровиците на съдебната власт, които сами си гласуваха добавка за цялостен принос. Оказа се обаче, че всички са си правили сметката без кръчмаря, в случая - без министър Дянков.
Скандалът гръмна в самия край на 2009 г. и продължи и през тази седмица - още с първия работен ден. Навръх коледните празници съдебната система се наелектризира, защото парите за премиите в бюджета на съдебната власт не са преведени. Въпреки усилията на Висшия съдебен съвет (ВСС) министърът на финансите отказа да изпрати милионите с аргумента, че заради икономическата криза държавата не разполага с необходимия финансов ресурс.
Първи реагира Съюзът на съдиите в България (ССБ). С остро писмо в края на 2009 г. черните тоги изразиха възмущението си от несправедливата постъпка на вицепремиера.
Не закъсняха и обвинителите. Преди Нова година управителният съвет на Асоциацията на прокурорите в България (АПБ) изпрати писмо до всички свои членове с призив да изразят своето мнение за създалата се ситуация. Много от служителите на Темида в червени тоги незабавно изразиха възмущението си.
На 29 декември м.г. правителството преведе средствата по сметка на ВСС, но се оказа, че е невъзможно тези средства да бъдат усвоени, тъй като системата за електронни бюджетни разплащания (СЕБРА) не функционираше. По-късно се разбра, че парите могат да се използват през тази финансова година, но... вече не за бонуси. В средите на магистратите обаче явно силно почитат максимата, че надеждата умира последна, особено когато се отнася за пари.
По тази причина още от първия работен ден на Новата година (4 декември), вместо да се захване с натрупаните дела, третата власт се зае да спасява коледните си бонуси. Първият документ, произведен от ВСС за 2010-а, се оказа писмо, адресирано до финансовия министър, с което се искаше същото, както и преди Нова година - пари, пари, пари. Не стига това, ами сумата дори набъбна с нови 4 млн. лв. - на 28 337 288 милиона. И за да не остане съмнение за какво ще бъдат използвани, съдебните началници дебело подчертаха, че няма да ги ползват за нищо друго, освен за... бонуси!
Юристи коментираха, че тази настоятелност на ВСС изглежда, меко казано, необяснима от правна гледна точка. Според устройствения за съдебната система Закон за съдебната власт (ЗСВ) средствата от бюджета й, които не са употребени своевременно и се прехвърлят за следващата година, не могат да бъдат използвани за бонуси. Те могат да бъдат употребени само за закърпване на бюджета й в края на 2010 година. Поредното искане към непреклонния Дянков оставя впечатлението, че от него се очаква да се намеси в независимия бюджет на съдебната власт, въпреки че в края на миналата година същите тези магистрати го обвиниха, че протяга ръце именно към тяхната независимост...
В разгара на скандала финансовият министър заяви по телевизията, че оставя на съвестта на съдебната власт да реши за какво ще се харчат през 2010 г. неизплатените преди 1 януари пари. Можем да предложим те да се употребят за нова сграда на Софийския районен съд, където магистратите се гъчкат по петима в стаи с падаща мазилка.
На 4 януари Асоциацията на прокурорите бомбардира със сърцераздирателно писмо по паричния въпрос премиера Бойко Борисов и главния прокурор Борис Велчев. Странно защо го бяха адресирали тъкмо към обвинител № 1, който в края на 2009 г. заяви, че смята раздаването на награди на фона на финансовата криза за неморално.
В писмото си обвинителите пишат, че се почувствали унижени и оскърбени от отношението на правителството и определят като неадекватно действие факта, че финансовото ведомство е превело пари на системата, които тя не може да пипне. И апелират към Борисов и Велчев да направят необходимото, за да бъдат изплатени средствата. Ето и някои цитати от документа, които не се нуждаят от коментар: Формалното изпълнение на задълженията на господин министъра възприехме като опит да се затвори устата на магистратите. И още: Непревеждането на дължимите суми в бюджета приехме като директна отрицателна оценка за работата на цялата система, на всички магистрати и служители, без да се дава сметка, че огромна част от хората, които работят в системата, са съвестни и отговорни граждани. Неплащането се възприе като наказание, а ние сме убедени, че не заслужаваме подобно отношение...
От тези редове разбираме, че бонтонът между втората и третата власт се изпарява, когато става дума за пари. Изведнъж всички се хвърлиха да доказват, че са магистрати, а не придатък към изпълнителната власт. Служителите на Темида се впуснаха да убеждават правителството колко са се повишили показателите за количеството и качеството на свършената от съдебната система работа. Как всички работели денонощно, как за тях нямало празници - само делници, колко е несправедливо да бъдат така ощетени финансово и как това ще ги демотивира в по-нататъшната работа. Един български пенсионер може да се разплаче, четейки тези редове, особено ако не знае, че магистратите от най-нисък ранг не падат под 1700 -1800 лв. на месец, а тези по върховете взимат от 5000 лв. нагоре. Към тези пари се прибавят тлъсти класове за прослужено време и обилни пари за дрехи. Простият човек се пита - за какво им е необходимо при това положение т.нар. допълнително материално стимулиране? Ами просто защото винаги досега са го взимали и не могат да повярват, че им врътнаха кранчето по посока на часовниковата стрелка.
Всъщност по-съществен е въпросът какво направи съдебната власт, как се справи с престъпността, след както толкова неуморно се труди? Сякаш предчувствайки подобен въпрос, съвсем навреме в сайта на държавното обвинение бе публикуван преливащият от позитивни внушения Анализ за дейността на прокуратурата по дела, образувани за престъпления от особен обществен интерес за деветмесечието на 2009 година. В него обвинението доказва с числа сериозен напредък в борбата с организираната престъпност, корупцията, изпирането на пари, евроизмамите, данъчните престъпления и пр. В раздел Организирана престъпност например са отбелязани 129 осъдени лица с влязла в сила присъда. Прокуратурата сочи още, че за корупция са осъдени 100 души, за пране на пари - 15, за престъпления срещу имущество или за присвоени средства на европейски фондове - девет... Според отчета налице е ръст на осъдените по дела от особен обществен интерес от 29% спрямо предишната година. Положителна е и тенденцията да се увеличава относителният дял на осъдените спрямо предадените на съд лица - 50% за 2007 г., 58% за 2008 г. и 66% за 2009 година.
Както немеем пред числата на желаната от магистратите сума за бонуси, с уважение поглеждаме към статистиката от отчета. Но въпреки това не успяваме да подавим вироглавото съмнение в тяхната съдържателност - защо, аджеба, не можем да се сетим за името на нито един герой от известните процеси, след като те са в графата дела от особен обществен интерес? Къде са братята Маргини, къде са отличниците по САПАРД Марио Николов, Людмил Стойков, къде е любимецът на народа Валентин Димитров-Топлото, къде са убийците на Бай Миле...!?
Изправени пред отчетните цифри, оставаме с впечатлението, че обвинението живее в паралелна реалност, тъй като изводите в документа са в пълен дисонанс с реалната картина - няма осъдителна присъда кажи-речи срещу нито един по-крупен престъпник, да не говорим за корумпирани от висшите ешелони на властта, които все минават между капките.
И тази картина не се е променила с нищо съществено и през визираните девет месеца. Ако към нея се прибавят и непрекъснатите корупционни скандали, свързани със задкулисното кадруване в съдебната власт от Красьо, Баджанака и производните им, бляновете магистратски за нас остават необясними. Но, както се казва, не е луд този, който яде зелника, а този, който му го дава.
В този смисъл отговори финансовият министър на напъните на магистратите в сряда (6 януари) . Тоест, че няма намерение той да е лудият. Казано на официален език, МФ няма нормативното основание да даде съгласие за увеличаване на разходите над одобрените за съдебната власт с чл.2, ал.1 от Закона за държавния бюджет на България за 2010 г. за сметка на отчетения предходен остатък в края на 2009 г.. По-нататък министърът припомни вече известни неща - споменатите разпоредби в ЗСВ, според които системата ще може да разполага със спестените и прехвърлени в бюджета за 2010 г. пари едва в края на текущата година, когато има яснота по изпълнението на приходите в системата.
Сега на магистратите не им остава друго освен да чакат помощ от Брюксел, където впрочем също се оплакаха за бонусите си.

* Бонусът е вид допълнително възнаграждение, например част от заплатата за вече извършена дейност, труд или услуга. Бонусът се раздава един или няколко пъти в годината - например в края на финансовата или календарната година.

Facebook logo
Бъдете с нас и във