Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Наказателна уйдурма за 215 бона

Данъкоплатците от цяла Европа платиха 215 373.59 лева за разработването на нова наказателна концепция на България. Тя бе представена тържествено в началото на  март. Но почти веднага родните депутати побързаха да демонстрират как концепцията въобще не ги интересува. Или, че въпреки съществуването ѝ, те все пак  могат да правят каквото си решат (включително и пълни простотии), само и само да додрапат до няколко гласа повече. И до следващ мандат на държавната софра, разбира се...

 

Сумата от 215 373 лева представлява стойността на проекта „Нова концепция за наказателна политика”, за който "БАНКЕРЪ" писа поне два пъти досега. Парите са отпуснати по Оперативна програма „Добро управление” на ЕС, а идеята е да бъде разработен стратегически документ, в който да бъде описано какви са приоритетите на наказателната политика през периода 2020-2025 г. и на какви етапи ще се изпълняват те.

За изпълнението на проекта е обявена обществена поръчка, избрани са и изпълнителите на отделните дейности: „Ди Ем Ай Дивелопмънт” ЕООД - срещу 2153 лв. - осъществи комуникация и презентиране на проекта, „Естат” ООД - срещу 82 596 лв., прави анализ на Наказателния кодекс и предишната наказателна политика на държавата; ДЗЗД "Глобал Иконометрика” - срещу 82 000 лв. - прави анализ на данните, събрани чрез Единната информационна система за противодействие на престъпността, след което проучва криминогенните фактори и тенденции, а накрая дефинира актуалната картина на криминологичната среда.

През март дълго чаканият проект на концепцията, събран в 15 машинописни странички, бе представен от Министерството на правосъдието и всички харесаха съдържанието му. В това число и депутатите от опозицията, участвали в т. нар. "широко обществено обсъждане".

Месец по-късно

всички забравиха за концепцията

и за нуждата от ясна, последователна и смислена наказателна политика. И в парламента цъфнаха няколко законопроекта за промени в Наказателния кодекс (НК) и Закона за движение по пътищата (ЗДвП), писани - както обикновено - „на коляно” или от хора, които хал хабер си нямат от право.

Поводът за поредния нормотворчески устрем е известен: нелепата смърт на журналиста Милен Цветков навръх Великден. Няколко дни по-късно, депутатският отговор вече беше факт: в деловодството на Народното събрание постъпиха четири законопроекта: два на депутатки от „Воля”, един на "Обединени патриоти" и един на депутати от ГЕРБ.

Общото между тях също не е тайна: драстично увеличаване на наказанията и глобите за пияни и дрогирани шофьори. От „Воля” искат още задължително отнемане на свидетелството за правоуправление завинаги, а от ГЕРБ - принудително лечение по разпореждане на съда.

Къде е проблемът?

В теорията и практиката, естествено. Въпреки че наказанията за пияни и друсани водачи непрекъснато стават по-големи и по-тежки, ефект няма. Нито катастрофите намаляват, нито заловените да карат на градус. Напротив – от година на година стават все повече. А според теоретичните постулати, известни дори на студентите по право, тежестта на наказателната репресия въобще не влияе върху склонността на хората да извършват престъпления. И това се знае от памтивека. Освен, че е написано и във все още прясната концепция за нова наказателна политика, за която стана дума преди малко:

„Постоянното увеличаване на размера на наказанията не позволява те да бъдат адекватно отражение на естеството и степента на обществената опасност на престъпното поведение. Статистиката ясно сочи, че повишаването на размерите на наказанията не води до намаляване на престъпността. В допълнение трябва да се отбележи, че системата на наказанията в Наказателния кодекс е изградена с приоритет върху тежките наказания, които са свързани с чувствително ограничаване на основни права на гражданите"

Освен това, във въпросния документ е написано и още нещо много важно:

”Всяко следващо въздигане на деяние в престъпление трябва да се осъществява при отчитане на редица фактори от разнообразно естество, включително общественото развитие, разбиранията за обществената опасност и др. Прекомерното повишаване на санкциите в отделни престъпни състави не отчита относителната тежест на наказанията, не води до качествени изменения в приложението на генералната превенция и в редица случаи не е съобразено с изискванията на Общата част на Наказателния кодекс... Увеличените размери на наказанията представляват и криминогенен фактор за извършване на по-тежки престъпления”!

А най-смешното е, че депутатите от управляващото мнозинство сами отчитат в мотивите, че... от проектозакона им за

ремонт на Наказателния кодекс няма никакъв смисъл

„Изводът, който трябва да се направи е, че въпреки завишаването на наказанията в НК и ЗДвП, продължава извършването на административни нарушения и престъпни деяния с изключително сериозни и неблагоприятни последици за гражданите и обществото като цяло”, признават тримата вносители от ГЕРБ – Красимир Ципов, Ана Александрова и Десислава Атанасова.

И какво предлагат, мислите, след като установяват, че тежките санкции не решават проблема? Ами да ги направят още по-тежки...

В същия смисъл и - горе-долу със същите мотиви - са съчинени и останалите депутатски предложения.

Обикновена уйдурма

„По своето естество наказателната отговорност следва да бъде последното средство на държавната власт за реакция срещу противоправни явления. Когато налагането ѝ се превърне в приоритет, се създава нецелесъобразна конкуренция между наказателна и административно-наказателна отговорност, което води до изкривяване на обществените разбирания за използването на наказателната репресия и до повишаване на недоверието в закона”, са написали авторите на концепцията за нова наказателна политика.

Народните представители обаче или не са я чели, или не са я разбрали, или не ги интересува. А най-вероятно и трите заедно:

не са я чели, защото няма да я разберат, а и не ги интересува! 

Като се погледнат предложенията за промени в НК и ЗДвП се вижда, че единственият полезен (поне за фиска) резултат би дошъл от по-високите глоби – ако те все пак бъдат събрани. Престъпленията по пътищата обаче няма да спрат. Нито пък на пияните шофьори ще им дойде акъла в главите.

Тъжната истина е, че депутатите прекрасно знаят това. Но нямат нищо против да се правят, че вършат нещо друго, освен да задоволят желанието на електората за мъст. Така де - докато коронавирусът "реши" да си тръгне, май вече ще сме влезли в предизборна ситуация.

Това обаче не е политика. Не е дори и популизъм. А си е най-обикновена уйдурма. И 215 000 лв. за наказателна концепция, откровено хвърлени на вятъра...

_____________

* Уйдурма - Специално съчинена, измислена, натъкмена версия или машинация.

Facebook logo
Бъдете с нас и във