§22 Анализи
Напрежение по границите заради неплатените глоби към КАТ
След „експеримента” с ГКПП-Калотина, който действа от 3 юни, предстои на още 8 гранични пункта да започнат проверки дали водачите дължат пари за наложени глоби по Закона за движение по пътищата. А после следва изборът - или в рамките на два часа плащаш през ПОС-терминал и продължаваш, или те "вдигат на трупчета" пред браздата, отнемат ти "книжката" и талона и те оставят да чакаш Годо...
Какво трябва да знаят шофьорите? На първо място -
никой не дължи незабавно плащане на "прясна" глоба,
т.е. ако на границата се случи първото връчване на фиша или наказателното постановление. В това отношение законът е категоричен: тези санкционни актове все още не са влезли в сила, а записаните в тях глоби не са дължими (хеле пък изискуеми чрез репресия). Единствената вероятност меверейците да получат пари за "прясна" глоба е, ако санкционираният шофьор реши, че наказанието му е заслужено, няма да го обжалва и ще си го плати веднага и съвсем доброволно.
Инак - от връчването на фиша започва да тече 7-дневен срок за възражение пред директора на съответната структура на МВР, а след евентуалния отказ за отмяна - 14-дневен срок за обжалване пред съд. Наказателните постановления се обжалват в 7-дневен срок - директно пред съда.
Докато процедурата върви около полите на Темида, никой нищо на никого не дължи. След
влизането в сила на съдебните актовете,
започва да тече едномесечен срок по чл. 190 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) за доброволно плащане на глобите. Принудителното събиране идва чак след това...
Така че на границата, за да не ви изправят на нокти и да ви държат в това положение пет-шест часа (в най-добрия случай), любезно попитайте на какво основание ви задължават да плащате. Процесуалните срокове охраняват права и затова нито един орган на реда няма право да ги прескача. Така че да не ви пусне някой зад граница, защото преди седмица сте отнесъл глоба за минаване на червено - това няма как да се случи. А случи ли се - има си Закон за отговорността на държавата и общините за вреди!
Ако сред пътниците в колата има санкционирани шофьори, "органите" имат едно единствено право -
да им връчват личните фишове или постановления.
Разпоредбата на чл. 171, ал.1, т. „д” от Закона за движение по пътищата е категорична: принудителната административна мярка се налага само на този, „който управлява моторно превозно средство с наложено наказание глоба, незаплатена в срока за доброволно заплащане”.
Това означава и още нещо: хитринката - "Земи бЕгай отзаде, я че карам" е обречена на неуспех, тъй като глобеният пътник - сядайки зад волана - автоматично попада в същата хипотеза. И ще се прости с книжката си на секундата.
Проблем, при това сериозен обаче ще имат всички шофьори, чиито
глоби са в сила и давностните срокове
още не са изтекли. Тези, които са само водачи на МПС, се сбогуват със свидетелствата си за управление. А онези, които са и собственици на автомобилите - се разделят и с "книжката", и с талона за МПС-то.
Нововъведеният контрол на границата вече нагнети огромно обществено напрежение, което вероятно ще ескалира в следващите седмици - заради очакваното ваканционно стълпотворение по границите. Доказателството е очевидно: експериментът на ГКПП-Калотина бе задействан на 3 юни, а седмица по-късно от „Пътна полиция” се похвалиха, че са връчили за осребряване
неплатени фишове и постановления за над 360 000 лева.
Започнаха обаче да „лъщят” и пробойните в системата:
- липсва възможност за плащане на дължимото в брой;
- цари тотална неяснота по въпроса "Какво се прави с платените глоби, които не са заличени в системата - било, заради традиционната бюрократична немарливост, било заради неправилно попълнени вносни документи?".
- липсва каквато и да било възможност човек, преди да тръгне на път, да провери какви задължения има. Причината е, че електронната система, до която имат достъп водачите, не е пълна и в нея не са отразени невръчените актове...
От друга страна на глобите - същата работа. На бял свят изплуваха същински рекордьори по наказания, които досега успешно са минавали между шамарите без да си плащат за гяволъка.
На ГКПП-Калотина, например,
бе спрян водач със 168 неплатени фиша,
срещу чиято „свобода на придвижване” обаче никой даже не помисли да възроптае.
Очевидно е, че трябва да се намери начин нарушителите ефективно да понесат наказанията си и наложените им глоби да бъдат събирани, вместо да се погасяват по давност.
Експериментът на ГКПП-Калотина показа и друго: че за досегашната безнаказаност на джигитите и ненормалниците по пътищата вина носят единствено органите на МВР. Защото тяхно е задължението да издирят "пациентите" си и да им връчат фишовете.
Къде обаче
минава границата, която никой няма право да пресича?
Омбудсманът Диана Ковачева, множество мастити юристи – сред които и бивши конституционни съдии, вече я посочиха: спирането на колите на браздата е прекалено, дори при влезли в сила глоби за нарушения.
„Koнcтитyциoннoтo пpaвo нa cвoбoднo пpидвижвaнe и пpaвoтo дa нaпycнeш cтpaнaтa, ĸoгaтo peшиш, ca ocнoвни пpaвa, гapaнтиpaни и oт пpaвoтo нa Eвpoпeйcĸия cъюз“, нaпoмни Ковачева.
Аналогично е и мнението на бившия конституционен съдия Пламен Киров. Той заяви, че тази мярката „минава границата на разумното и не е пропорционална”, след което попита: "Защо на границата ще бъдат спирани само шофьорите, а на и длъжниците на държавата, които влачат неплатени такси и данъци?"
Немалко юристи възроптаха, че с цената на гражданските права, всъщност се плащат два други "масрафа" - безхаберието и бездействието на КАТ и НАП, които - от името на държавата - имат задължения по налагането и събирането на глобите за нарушения по пътищата. И предупредиха, че може да се стигне до
истински бум на делата срещу държавата
- заради нарушеното право на придвижване.
Дали ще стане така – тепърва ще видим. Засега е ясно само, че новият граничен контрол ще доведе до масово заобикаляне на "вражеските" ГКПП-та и масово напускане на страната през малките пунктове, където няма да се правят проверки за неплатени глоби.
Само че и това ще е до време. Защото в края на май бяха пуснати за обществено обсъждане проектите за поредните ремонти на Закона за движение по пътищата (ЗДвП) и Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН). Които, ако бъдат приети, съвсем ще стъжнят живота на българския шофьор. Независимо от това дали всеки ден пресича държавната граница, или няма никакво намерение да пътува по-далеч от... съседната улица.