Параграф22 Daily

Риформа

Ненареформираното МВР отваря порти за ненаиграли се законотворци

Очаквано идеите на новия кабинет за структурна реформа на МВР, пробили мълчанието на работната група, която мъдри задълбочения функционален анализ на ведомството, бяха посрещнати на нож. Естествено, първи скочиха синдикатите в министерството - те се наежиха от лансираната новина, че новото ръководство на МВР има намерение да изкара Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" и Дирекция "Национална система 112" не само от специализираната администрация, но и от самото министерство. 

 

Тази новина се обсъжда от началото на седмицата толкова усилено, че накрая предизвика публичната реакция на Синдикалната федерация на служителите от МВР (СФСМВР). В свое становище членовете й се обявиха против тези предложения и поискаха спешна среща с премиера Кирил Петков. Идеята за този тип структурни промени бе окачествена като реформа на парче, болезнена като катастрофиралите три предишни реформи в министерството през последните 12 години.

Припомнено бе също, че

подобни промени не са били фиксирани в коалиционното споразумение

след последните парламентарни избори.

Както е известно, през ноември м.г. представителите на четирите партии в коалицията преговаряха близо 5 часа за бъдещето на сектор "Вътрешна сигурност" и се разбраха, че работата трябва да започне с пълна ревизия и функционален анализ на МВР и ДАНС и да завърши с писането и приемането на ново законодателство.

С консенсус бе одобрена идеята МВР да бъде разтоварено от някои несвойствени дейности, например - издаването на документите за самоличност и шофьорските книжки, които да се извършват в нови обособени центрове. Колкото до пожарната и гражданската защита, коалиционните партньори се разбраха да обсъждат вариантите след приключване на анализа на сегашното състояние на МВР. И по-специално - дали да ги извадят от вътрешното ведомство и с това да възстановят отдавна забравеното министерство за бедствия и аварии.

Анализът, за който се договориха преди три месеца коалиционните партньори, все още не е готов. Следователно, днешните приказки за предстоящото изваждане на две от най-важните звена в структурата на МВР, са по-скоро вредни за коалиционния консенсус около реформата на сектор "Сигурност".

На пръв поглед, това намерение е и финансово необосновано, ако се вземат предвид милионите, похарчени за обособяването им като звена на министерството.

За "спешната" система се заговори още през 1991 г., когато на бял свят се появи решението на Съвета на ЕС за въвеждане на Единен европейски номер 112 за спешни повиквания.

Преговорите с България по Глава 19 "Телекомуникации и информационни технологии", в която е и изискването за номер 112, започват петилетка и половина по-късно - през 1997 година. По онова време водещо ведомство е Комитета по пощи и далекосъобщения (КПД), "вкаран" малко след това в структурата на днешното Министерство на транспорта и съобщенията.

През 1998 г. незапочнатият още проект за въвеждане на "система 112" е възложен на друга държавна структура - Агенция "Гражданска защита”.

С идването на Царя през 2001 г. матрицата отново е прекроена.

Или увредена...

От една страна, в решаването на "Казус 112"  се намесва специално създаденото Министерство на държавната администрация, което се опитва да реализира системата на спешния номер с техническото решение на канадската фирма “Позитрон”. В същото време обаче отговорността за качеството и състоянието на "спешната" система е вменена на транспортното министерство и до парламентарните избори през 2005 г. тя (отговорността) там си и остава.

Със съчленяването на тройната коалиция и форматирането на правителството й по схемата 8:5:3 (2005 г.), водеща институция в преговорите по Глава 19 става новосъздадената Държавна агенция за информационни технологии и съобщения (ДАИТС).

После идва редът на Министерството на държавната политика при бедствия и аварии, което става директен ползвател на 4-те "спешни" милиона, одобрени от Съвета по европейски въпроси на 25 май 2006 г. с цел "Разработване на пилотен проект за изграждане на Национална система за спешни повиквания с Единен европейски номер 112".

През юни 2007 г. е въведен в експлоатация пилотен център за обслужване на повиквания към телефонен номер 112 на територията на София. А през есента Министерският съвет одобрява

48 допълнителни милиона за Националната система за спешни повиквания.

Парите са разпределени между МДПБА, МВР, МЗ и ДАИТС. Отделно в Министерството за бедствия и аварии се създава Главна дирекция "Национална система 112" с шест териториални центъра, а от 30 септември 2008 г. телефон 112 има 100% национално покритие и е достъпен от всяка точка на страната.

В момента "Национална система 112" е дирекция в МВР. В системата са включени националната полиция, ГДПБЗН, Министерството на здравеопазването, Спешна медицинска помощ и Националният медицински координационен център, Министерството на транспорта, Морска администрация "Морско спасяване" и Български червен кръст - Планинска спасителна служба.

В МВР е и Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" (ГДПБЗН).

Нейният път през годините също криволичи ту насам, ту натам - от Национална служба “Пожарна и аварийна безопасност” в МВР (1997 г.), през Национална служба "Пожарна безопасност и защита на населението" (2006 г.), когато в нея се влива "Гражданска защита", до Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" (2010 г.), управлявана от едни и същи хора по два различни нормативни акта - Закона за МВР и Закона за защита при бедствия.

Впечатленията за хаос и нервни законодателни гърчове в историята на двете звена са категорични. Ако към тях добавим и екзотичната идея дейността по издаване на български документи за самоличност да се извади от МВР и да се вкара в ДАНС, както твърди "общестквеното мнение" в социалните мрежи, очевидно реформаторската ситуация наистина е на път да излезе от контрол. Заради едното его на новите нормотворци, но за сметка на всички данъкоплатци...

Facebook logo
Бъдете с нас и във