Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Нова агенция поема СРС-тата

Парламентарното мнозинство в лицето на БСП, ДПС и Атака се оказа доста добре подготвено за властта. Пример за готовността му да управлява е подготвеният вероятно далеч преди изборите проектозакон за промени в Закона за ДАНС, който дори вече е приет на първо четене.


Второто доказателство, че червените са се готвили старателно и дълго за звездния си час, чието начало даде доброволното слизане на ГЕРБ от власт през февруари тази година, е изненадващо появилият се във вторник (4 юни) на сайта на Народното събрание проектозакон за изменение и допълнение на Закона за специалните разузнавателни средства. С него коментарите и прогнозите за изваждането на досегашната специализирана дирекция Оперативно-технически операции (СДОТО) от МВР вече стават законодателна реалност.


И в този случай, както при проекта за агенцията за сигурност, вносителите Сергей Станишев и Лютви Местан са писали документа на тъмно, без да искат становища на експерти, неправителствени организации и без каквото и да е обсъждане на идейния проект. За разлика от предложенията за реформа на ДАНС, този път лидерът на БСП и на ПЕС избра нов подход при обявяването на поредния си проект, като използва посещението си в Брюксел във вторник (4 юни), и заяви, че ще запознае европейските ни партньори с него.


Що се отнася до нашенската реалност, авторите мотивират предложенията си с това, че една от първите крачки на кабинета на Бойко Борисов е била да премахне Националното бюро за контрол над СРС-тата, начело на което беше назначен дългогодишният шеф на националното следствие Бойко Рашков. Последваха бързи промени в цялата наказателноправна материя с цел утвърждаване на безконтролната власт на силовия вицепремиер, изтъкват вносителите. В подкрепа те посочват и ръста в издадените от 2009 г. насетне разрешения за прилагане на спецсредства.


Авторите на проекта се аргументират също и с поредицата избухнали скандали, свързани с изтичане на записи и информация, придобита от употребата на разузнавателни средства. Безспорната кулминация на това безобразие се оказа информацията за изградения и работещ в МВР под ръководството на вицепремиера и министър на вътрешните работи механизъм за подслушване. Отстраняването на Флоров от ГДБОП и искането на прокуратурата за снемане на имунитета на депутата Цветанов сами по себе си са достатъчно показателни, подгряват обществото вносителите на проекта. Настоящият закон цели да се пресече безконтролното подслушване и проследяване, да сложи край на възможностите за престъпна злоупотреба с власт и да възстанови и доизгради ефективен и незаобиколим контрол, пишат още те.


Извън пропагандата законопроектът регламентира по нов начин контрола върху СРС, като определя той да бъде поет от нова Държавна агенция Технически операции (ДАТО) към Министерския съвет. Тя ще бъде юридическо лице на бюджетна издръжка. В темелите на агенцията ляга досегашната СДОТО, която ще бъде извадена от системата на МВР. В чл.19 б на проекта са описани и всички досегашни задачи на СДОТО, включително и възможността за блокиране с технически средства на осъществяването на електронни съобщения.


За първи път промените в закона предвиждат изпозването и прилагането на СРС да се обвързва финансово. Още в чл. 1 се правят промени и се създава нова ал.2, според която се въвежда механизмът за контрол чрез бюджета. Идеята е заявителите на спецсредства да осигуряват финансово чрез собствените си бюджети всеки отделен случай на искане за прилагане на СРС. Вносителите смятат, че така ще стане ясно кой за какви разходи носи отговорност и дали тези разходи са били ефективни. Считаме, че е време да се въведе най-безпристрастният начин за контрол - този на парите, пишат в мотивите си те. Условията, редът за прилагане на принципа на финансовата обвързаност, както и начините на заплащане ще се определят с акт на Министерския съвет, сочи проектът.


Дейността на ДАТО ще се ръководи от председател, който ще се избира от парламента по предложение на премиера за срок от четири години. Министър-председателят ще назначава пряко двама заместник-председатели на агенцията. Служителите на ДАТО направо ще преминат на работа в агенцията, като стажът им в МВР се запазва, включително и при изплащане на дължимите обезщетения при прекратяване на отношенията с агенцията. За държавните служители на ДАТО се прилагат разпоредбите за държавната служба в Закона за МВР - тоест запазват се всичките им задължения и права по досегашния закон.


Създава се и петчленно Национално бюро за контрол на СРС-тата, като шефът и заместникът му ще се избират от парламента за срок от пет години. Според вносителите шефът на бюрото трябва да получава основно месечно възнаграждение в размер на 85 на сто от основната заплата на председателя на парламента. Заместниците му пък ще получават възнаграждения в размер на 80 на сто от заплатата на председателя на специализираната постоянна комисия на Народното събрание за контрол на СРС, членовете - по 75 на сто от заплатата на шефа на комисията. Всички те нямат право на допълнително материално стимулиране.


Бюрото се задължава всяка година до 31 май да внася в НС доклад за извършената дейност, който съдържа обобщени данни за разрешаването, прилагането и използването на спецсредства, съхраняването и унищожаването на информацията, получена от тях, както и за защита на правата и свободите на гражданите срещу незаконно използване на СРС-та. Бюрото ще уведомява служебно гражданите, когато срещу тях са били прилагани разузнавателни средства.


Поради сложността на материята законът не навлиза в подробности, а възлага на МС да регламентира подробно реда и начина на прилагане на този нов принцип. Естествено е той да бъде въведен в действие не веднага, а в началото на следващата календарна и финансова година, пишат в мотивите си вносителите.


Според непотвърдена информация едновременно с публикуването на законопроекта за промени в ЗСРС по искане на Цветлин Йовчев в МВР са били издърпани от ДАНС бивши кадри на специализираната дирекция във вътрешното ведомство Оперативно-технически операции (СДОТО). Те ще съветват министъра за реформите в това звено. Недостигът от 93 млн. лв. за издръжка в бюджета на МВР, открит от МВР-шефа, обаче отлага реализирането на намеренията му за реформа на спецдирекцията. Според Йовчев до края на годината се очертава недостигът да скочи до 180 млн. лева. За реформата на СДОТО са необходими големи средства за изваждането на спецтехниката от МВР и разполагането й на друго място, което ще трябва да определят депутатите при разработването на проекта за промяна. Същото действие трябва да се случи и в 28-те областни дирекции в страната, в които работят териториални звена на СДОТО. Очевидно заради дупката в бюджета това няма да стане до края на 2013 година. От друга страна, това би било добре за бъдещата спецагенция, тъй като за това време експертите ще могат да подготвят добре аргументиран нов Закон за специалните разузнавателни средства. Горчивият опит с проектозакона за промени в ДАНС показва, че това е в интерес както на вносителите, така и на обществото.

Facebook logo
Бъдете с нас и във