Параграф22 Daily

§22 Анализи

Нова наредба за още по-добре охраняваните мъже във властта

В очакване на изборите управляващите си връзват гащите, ако не дай си боже, при  вота пасиансът им не се нареди. За тази цел се приемат закони и наредби, които да им направят живота лесен, даже  ако се случи да се простят с благото на властта. Стремежът към светлото бъдеще прозира зад мотивите за подготвената нова Наредба за условията и реда за осигуряване и осъществяване на охрана на лица. Проектът може да бъде прочетен в сайта за обществени консултации на Министерския съвет.

Според вносителите от МВР наредбата изпълнява изискванията на Закона за МВР, който през 2020 г. беше изменен така, че се разшири обхватът на охранителната дейност на министерството като бяха  добавени  още висши държавни чиновници в списъка на охраняваните. Това стана с нов текст в чл. 14, ал. 2, т. 10 от закона. В него чисто и просто се посочва, че дейността по този член се осъществява чрез "охрана на лица" / т.10/. Но под неопределеното "лица" се имат предвид доста спорни категории охраняеми. 

През лятото на 2020 г., когато управляващите промениха Закона за МВР, списъкът с изброените новопомазани с държавна охрана лица предизвика голям скандал. Промените бяха направени тихомълком,  а  коалиционните партньори разиграха истински цирк с шумен дебат за съдбата на доброволческите отряди. И докато парламентарната зала кипеше от идеи, предложения, спорове за доброволците, в закона по терлъци се промъкна текст, според който вътрешното ведомство ще поеме охраната на висши чиновници от  държавната администрация , власт, редови служители на МВР, НАП, Агенция "Митници". Освен тях с охрана на МВР вече можеха  да се сдобият президентът, премиерът, председателят на парламента, вицепрезидентът и главният прокурор. Така на практика МВР иззе част от функциите на Националната служба за охрана, която е под шапката на президента Румен Радев.

Според промяната в ЗМВР охраната на висшите чиновници се осъществява само след подадено от тях заявление и след преценка за "конкретна заплаха във връзка с осъществяване на служебните им задължения". Срокът на охрана ще бъде преценяван от комисия, ръководена от главния секретар на МВР, а нейни членове са директорите на Главна дирекция "Национална полиция", ГДБОП и на новата Главна дирекция "Жандармерия, специални операции и борба с тероризма" /ГДЖСОБТ/. Именно на новата главна дирекция, която стартира официално от януари тази година, бяха вменени допълнителните задачи на МВР по охрана.

Тогава вносителите Валентин Радев, Пламен Тачев, Константин Попов, Дилян Димитров и Станислав Стоянов от ГЕРБ  уточниха, че под лица имат предвид всички служители от законодателната, изпълнителната и съдебната власт.

Изменението на ЗМВР обаче сякаш открои намерението на управляващите да спрат да се съобразяват с "президентската" служба за охрана - НСО и да си спретнат собствена. Това се случи на фона на неспиращите коментари, че трябва да се ограничи кръга на охраняемите от държавата лица, както и предложението на ДПС лица от изключително значение за националната сигурност да си плащат на службата, за да ги пази. Дори бившият вътрешен министър Веселин Вучков от кабинета "Борисов-2" се обяви против промяната. " Една от възможните причини за тази реформа в структурата на МВР е да се създаде едно ново НСО,  ново охранително звено за политиците, което за разлика от другото да е капсулирано във вътрешното министерство и да има по-малко възможности за контрол върху него", обяви той.

След като поправката в ЗМВР относно разширяването на охранителната дейност на министерството бе приета, дойде ред и на съответната наредба, която да "запечати" окончателно "екстрата". Както се посочва в проекта на наредбата, охраната им ще "се осигурява и осъществява при условия и по ред, определени с наредба на министъра на вътрешните работи".

Наказателно-процесуарният кодекс /НПК/ също разтваря  охранителен чадър, но само за защита на служители под прикритие в наказателния процес. Иначе досега всички видове охрана и специализиран  транспорт се осигуряваха на президента, на вицепрезидента, на председателя на Народното събрание, на премиера и на главния прокурор според Закона за НСО. В него също  бяха внесени  съответните промени за  разширяване на обхвата на охраняваните. В чл. 22 например се посочва, че при конкретна застрашеност на лицето  в мирно време, по решение на комисията по чл. 23 се осигурява охрана на... други лица, свързани с националната сигурност, посегателството спрямо които би  подронило, отслабило или създало затруднения на властта в Републиката.

Новата наредба окончателно определя, че полицията може да охранява служители в администрацията на органи на държавна власт при наличието на конкретна застрашеност. Освен това МВР се нагърбва и с охраната на лицата по чл. 20 или 22 от Закона за Националната служба за охрана(ЗНСО) - тоест изброените по-горе държавници.

Очевидна е грижата на управляващите за спокойствието на висшите чиновници, които се радват на опеката както на ЗНСО, така и на ЗМВР. А благодарение на наредбата, която предстои да се приеме, и  на  останалите т.нар. "други лица" ще бъде  гарантиран спокоен сън...

Facebook logo
Бъдете с нас и във