Параграф22 Weekly

§22 Анализи

НСО И ПОЛИТОЛОГ В СЪДЕБЕН ДУЕЛ

Д-р Стойковски е обвинен по чл.341 ал.1б за причинена средна или тежка повреда на едно или повече лица, независимо от това, дали са настъпили последици по предходната буква (значителни имуществени вреди). Тезата на държавното обвинение обаче изглежда по-скоро като нескопосана шега, тъй като самият д-р Стойковски е излязъл от катастрофата със седем счупени ребра.
Делото за катастрофата, в която пострада шефът на парламента на Македония Георгиевски, ще се гледа на 10 февруари в Радомирския районен съд. Инцидентът стана на 4 октомври 2007 г. по време на пътуване на Георгиевски от Скопие за София, където трябваше да получи от българския президент Георги Първанов орден Стара планина.
Кортежът на тогавашния председател на македонския парламент Любиша Георгиевски е бил ескортиран от коли на НСО и МВР. Съгласно утвърдените правила от радомирското село Углярци нататък македонските автомобили били пилотирани от полицейски Опел Астра. Около 14.30 ч. кортежът се намирал между гара Александър Димитров и разклона за с. Поцърненци. На 100 м след пилотиращия автомобил се движело БМВ 535 на Национална служба за охрана с включена светлинна сигнализация. Непосредствено след него се движел брониран Мерцедес Бенц, в който пътувал председателят на Народното събрание на Македония. На разстояние 10-15 м той бил следван от втори автомобил на НСО БМВ 728, също с включена светлинна сигнализация. Колите се движели със скорост 70-80 км/ч.
Според обвинителния акт, при преминаване на кортежа в района между разклона за с. Поцърненци и гара Александър Димитров в насрещната лента за движение имало колона от два-три автомобила. Те били следвани от Опел Вектра и движещ се след вектрата Опел Астра. Опел Вектра е бил управляван от Горан Стойковски, втората немска кола пък шофирал Румен Шарков.
Както сочи обвинението, скоростта, с която се движели тези коли, била около 80 км/ч, пътят бил прав, в добро състояние, без неравности. В района няма пътни знаци, ограничаващи скоростта на движение на моторните превозни средства. Максимално допустимата скорост в участъка е 90 км/ч.
Прокуратурата твърди, че пътуващият към Кюстендил Опел Вектра изведнъж променил праволинейното си движение, като направил маневра, идентична с изпреварване, без да използва светлинен пътепоказател. При приближаване на пилотиращата Астра вектрата се върнала изцяло в пътната лента, в която се движела. В момента на разминаването с пилотиращия автомобил вектрата започнала да криволичи. Така навлязла в лентата за насрещно движение, в която пътувал кортежът. Опелът се ударил челно в БМВ-то, водещо кортежа. Последвал и втори, приплъзващ удар в същия автомобил. Вектрата се завъртяла в посока, обратна на часовниковата стрелка и била застигната от Опел Астра, управлявана от Румен Шарков. Заради тези маневри и той се оказва подсъдим.
При въртенето била засегната и предната дясна част на мерцедеса на Георгиевски. След удара мерцедесът продължил праволинейното си движение и малко по-късно спрял. От започналото неконтролируемо движение на вектрата последвал и удар с второто БМВ от кортежа.
Незабавно след катастрофата служителите от НСО и от охраната на Народното събрание на Македония проверили здравословното състояние на Георгиевски и на останалите членове на македонската делегация и на пострадалите от произшествието лица.
Любиша Георгиевски се качил в колата, която не била засегната от пътния инцидент, и продължил пътя си към София.
Новината за катастрофата светкавично бе обявена в македонския парламент. Заместник-председателят на НС Бесим Догани съобщи от трибуната, че колата на Любиша Георгиевски е претърпяла пътен инцидент и е изцяло потрошена. Вината според него била на българската страна, която щяла да поеме всички разходи по щетите.
Освен различните повреди по автомобилите при инцидента били ранени и двамата днешни подсъдими. Помощ им оказал медицински екип от Спешния център в Радомир. Водачът на вектрата Горан Стойковски имал седем счупени ребра, а 30 -годишният Румен Шарков получил контузии в областта на гръдния кош, корема и слезката. Нито един от водачите не е употребил алкохол, доказал Алкотест Дрегер.
Версията на д-р Стойковски за катастрофата обаче е противоположна на тезата на държавното обвинение. Македонският политолог твърди, че не е предприемал никакво изпреварване, а е бил блъснат от кола на кортежа. Опитах се да спра на място, както и останалите коли. Никого не съм блъскал, мен ме блъснаха, заяви след инцидента д-р Стойковски. Според него в този момент не е било възможно да се изпреварва, тъй като всички намалили скоростта и започнали да отбиват вдясно. Политологът твърди, че кортежът се е движил с висока скорост, така че да изтласка другите коли от пътя.
Четиридесетгодишният Горан Стойковски е македонски гражданин, родом от гр. Куманово. По професия е политолог, не е осъждан. Той пребивава у нас постоянно и е един от авторите на книгата Македония на кръстопът. Тя излезе на пазара в началото на тази година и предизвика ожесточени коментари. Изследването съдържа интервюта със съвременни жители на Македония и е пъстра палитра от социално-психологически възприятия и изживявания в македонската действителност. Съавтори на д-р Стойковски са проф. Петър-Емил Митев и Антонина Желязкова.

Facebook logo
Бъдете с нас и във