Параграф22 Weekly

§22 Анализи

ОБЕЩАНИЯ И СПЕЦЗВЕНА БЕЗКРАЙ

Дискусията по прилагането на новия Наказателнопроцесуален кодекс (НПК), организирана от фондация Конрад Аденауер във вторник (22 юли) (ден преди датата на доклада от ЕК), излезе извън рамките на предварително обявената тема и прерасна в търсене на причините за слабата ефективност на съдебната система. И нищо чудно - отдавна не бяха се събирали на едно място първите ръководители на правосъдието, МВР, прокуратурата и следствието.
В крайна сметка, след тричасови оживени дебати, не стана ясно кой е виновен за рахитичната борба с престъпността. Според шефа на МВР Михаил Миков прокурорите не са достатъчно ангажирани в процеса на разследването, което е обща отговорност. Не може някои да си карат дежурствата от вкъщи. Най-късно до третия час те трябва да са на местопрестъплението и да се произнесат дали задържаните да стоят в ареста 24 часа или тази мярка не е необходима за нуждите на наказателния процес. Прокурорите са далеч от идеята, че носят съотговорност за резултатите от разследването, каза той, визирайки практиката на дежурства в прокуратурата.
Според ръководството на МВР, за да има ефективност в борбата с престъпността, са нужни две неща:
равномерна натовареност на разследващите полицаи
и по-голяма бързина на разследването. Дознателският апарат в МВР не успя да укрепне, а прокуратурата все още не е осъзнала ролята си в разследването, заяви министър Миков. Според него в МВР трябва да се създаде един значителен капацитет, като бъдат привлечени хора, които могат да събират фактите, но това не означава, че те трябва да са задължително с юридическо образование. Практиката показа, че има случаи, в които опитът е водещ. Това ще стане с промените в закона за МВР, които въвеждат разследващата полиция.
Освен това отговорността за бързото и качествено разследване трябва да бъде споделена с прокуратурата, добави Михаил Миков. В къси срокове трябва да се създадат работни места за районните прокурори поне в РПУ в големите градове. Министърът на вътрешните работи и главният прокурор са се договорили за двумесечни стажове на младшите прокурори в полицията и на младшите дознатели в прокуратурата. Необходимо е да се изглади взаимодействието им на терена и да се въведат точни критерии за юридическата работа по разследването, за да има удовлетворителни резултати и за обществото, отбеляза МВР-шефът. Той се обяви категорично срещу възможността районни прокурори да имат право да искат използването на СРС. Смятам, че това е незаконно по сега действащия закон, и ще бъда много упорит по този въпрос. Трябва да се ограничи безполезното и скъпо използване на СРС, защото с тях се доказват само тежки престъпления. Наблюдавам напоследък едно пренасяне на лошия опит от МВР в прокуратурата, изтъкна министър Миков.
Изявлението на вътрешния министър послужи като илюстрация към статистиката, изнесена от главния прокурор Борис Велчев. Според него дознанието е претрупано от дела - на един дознател се падали между 300 и 400. Нито един от тях не може да се справи с такова количество, особено в големите градове. Подобно е положението и при прокурорите. В резултат на тази ситуация цифрата 274 000 дела, които прокуратурата е прекратила по давност само през миналата година, не изглежда чак толкова изненадваща. В същото време няма облекчен процесуален ред, по който да се наказват леките престъпления, те се наказват по тежест и това допълнително задръства системата, обясни главния прокурор. Той обаче категорично не приема държавното обвинение да поеме отговорността за критиките на Брюксел - в публикуваните досега варианти на документа ясно се казва, че няма резултати в борбата с престъпността, но никъде изрично не се посочва с пръст прокуратурата. Все пак той склони да приеме част от общата вина. И тук Велчев направи своя удар, като предложи за излизане от забатачената ситуация да се създаде
специализирано звено за противодействие на организираната престъпност
Според обвинител №1 новото звено, което освен прокурори ще включва хора от МВР, ДАНС, данъчни и митничари, трябва да е максимално дискретно, за да се пазят в тайна обектите, по които работи, да бъдат ограничени възможностите за изтичане на информация и при този комфорт трябва да поискаме съответни резултати. То трябва да бъде окомплектовано с подходящи експерти не само от прокуратурата и МВР и работата му трябва да бъде запазена в тайна. Велчев дори се изсили, че въпросната структура може да бъде организирана за не повече от месец-два, а резултатите неминуемо ще се видят след шест-седем месеца, когато получим следващия доклад от ЕК. Главният прокурор заяви, че това е препоръка и на Брюксел. Според Миков обаче било опит за размиване на отговорност.
Неизвестно защо тази идея на главния прокурор беше възприета едва ли не като сензация или поне като нещо непознато. Предложения за създаване на нови звена обикновено се появяват около датите, в които се публикуват евродокладите. След доклада на ЕК преди две години например се създадоха множество спецзвена за разследване на тежките престъпления в прокуратурите. Очевидно главният прокурор има афинитет съм спецзвената. Нека припомним, че по негова заповед в началото на ноември 2006-а (след поредния доклад за напредъка на България от Брюксел) бе сформирано спецзвено в Софийската градска прокуратура. В него влязоха петима прокурори от СГП: Божидар Джамбазов, Севдалин Цанков, Нелчо Неделчев, Станимир Димитров и Калин Софиянски. На групата бе възложено разследването на около 25 дела, сред които по-известните са: Топлофикация, Държавният резерв, делото срещу Красимир Неделчев от фонд Земеделие, Софийски имоти, Николай Методиев-Пилето и други. Бе му отреден специален статут. В резултат соченият за първи контрабандист в държавата Николай Методиев-Пилето наскоро бе... оправдан. Да, правили сме подобни опити, но сме ги правили бледо, затова и резултатите са такива, обясни ситуацията прокурор №1. Не е ясно при това положение защо изобщо беше създадена, при това с толкова гръм и трясък ДАНС например?
Любопитно е какво ще стане с поредната нова идея на Велчев. Обвинител №1 препоръча през лятото институциите да потърсят най-добрата формула за структурирането на новото звено. А лятото, както знаем, е сезонът на отпуските, а тогава, както още по-добре знаем, българските чиновници от всички видове и рангове не обичат да се напъват и държат на всяка цена да изконсумират правото си на почивка.

Facebook logo
Бъдете с нас и във