Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Общинската полиция: На гол корем чифте пищови

Най-пазените и охранявани люде в страната вече не са висшите ръководители на държавата, депутатите, лидерите на партии и маститите бизнесмени. Колкото и да не е за вяра, това са обикновените столичани. От началото на 2011 г. те вече могат да си отдъхнат и да спят спокойно - има кой да бди над сигурността им 24 часа в денонощието 365 дни, 52 седмици...
Хубавата новина беше представена в самия край на миналата година - нещо като черешката на тортата сигурност, на която ще се радват блажените жители на столицата. На 30 декември, под благосклонния поглед на вътрешния министър Цветан Цветанов, столичният кмет Йорданка Фандъкова и шефът на Столична полиция Валери Йорданов подписаха договор за създаването на общинска полиция.
Както беше оповестено тогава, създаването на поредната структура, призвана да бди над съня на столичани, е резултат от стриктното изпълнение на предизборната програма на ГЕРБ.
Подписалите документа обясниха, че чрез директната организация на общинската полиция ще се постигне не само по-голяма оперативност и сигурност за гражданите, но и по-голяма дисциплина и контрол при събирането на паричните им задължения към общината. Това ще даде възможност за оптимизирането на дейността на местната власт. Разликата ще е огромна. Това, което предстои да се извърши от Столичен общински съвет, е да промени наредбите и общинската полиция ще бъде натоварена с повече функции, отбеляза МВР-шефът Цветанов.
Според идеята на ГЕРБ
общинските полицаи ще са част от общата схема за обществен ред
осигурявана от Столичната дирекция на МВР, и ще реагират на всеки сигнал координирано с районните управления на МВР. Освен това ще осъществяват координацията с районните кметове и домоуправителите по места, ще се включат и в охраната на подлези и на други общински обекти.
Договорът предвижда в състава на общинска полиция да влязат 110 служители. За тяхната издръжка общината в София е заделила 2.5 млн. лв. от бюджета си. Полицаите ще носят същите униформи като колегите си от националната дирекция, но на дясната ръка ще имат отличителен знак с емблемата на Столичната община. Оперативно служителите ще се числят в МВР, а ще са на подчинение на общината. Предстои промяна на нормативната уредба на Столичната община, която ще визира правомощията и задълженията на полицаите. Тя ще бъде предоставена на Академията на МВР, която пък поема ангажимента за обучението и повишаването на квалификацията на тези служители.
Звеното заработи още от 1 януари. Първите акции на Общинската полиция бяха насочени срещу неправилното паркиране и нелегалната търговия. Логично общинските ченгета се включиха в омразната на всички столични автомобилисти дейност по репатриране на неправилно паркираните коли в столицата. На 3 януари служители на Центъра за градска мобилност и общински полицаи обхождаха улиците Г. С. Раковски, Граф Игнатиев и бул. Витоша и вдигаха де-що има паркиран автомобил. Друга група общински полицаи пък заедно с инспектори от Столичния инспекторат района на Женския пазар действаха за пресичане на нелегалната търговия.
Доколко незаконният алъш-вериш е секнал след първата акция на общинската полиция, всеки може да се убеди, разхождайки се по сокаците на Женския пазар и из тържището на ул. Димитър Петков. Това, което не можаха да свършат обикновените ченгета от Трето РПУ до 30 декември миналата година, явно не може да го стори и новото звено за по-голяма сигурност на гражданите: търговията с контрабандни цигари кипи от сутрин до здрач и който желае, може да си закупи без затруднения евтини и отровни китайски цигари, предлагани щедро от мургави търговци.
Предизборната идея на ГЕРБ за общинска полиция преди три години беше представена като
политика за децентрализация на правомощията на МВР
По какви причини обаче програмата на герберите не казваше. Нямаше и отговор на логичното питане защо е необходима нова структура за работата, която по закон би трябвало да я върши вътрешното министерство с цялото му съзвездие от служби и дирекции.
Явно преди изборите през 2009 г. напиращата към властта партия на Борисов-Цветанов не е обръщала внимание на данните от Евростат, които сочат, че спрямо 8-милионното си население България има най-голям брой полицаи, в сравнение с всички страни от Европейския съюз. Изглежда, няма промяна в позицията им и през двете години на управлението им, щом като продължават да харчат парите на данъкоплатците за най- различни видове полиция, без поне малко да е ясно предварително какъв ефект от работата е възможен.
А ето едно мнение на униформен служител от МВР по въпроса, публикувано в сайта police.ba4ka.com: При добра координация тази полиция би се оказала напълно излишна в контекста на заявените цели. Какво всъщност налага създаването на полицейски служби в България, които не са просто под контрола на МВР, а вече са на подчинение на кметовете на общини? Какво пречи самото МВР да започне да си върши работата по места, с каквито подразделения те естествено разполагат - регионални дирекции на вътрешните работи, районни полицейски управления със съответните ръководства? Не е ли достатъчно да се предостави възможност за непрекъсната обратна връзка от страна на местната власт към централното ръководство на МВР, за да може своевременно да се предприемат необходимите промени и да се осигури съответната координация?
Очевидно на МВР-началниците им се струва важно осъществяването на залегналата в програмата децентрализация на дейностите на МВР. Надявам се, че и други общини биха се възползвали, заяви при подписването на договора вътрешният шеф Цветанов. Да, имаше желаещи през май миналата година, когато същият проект беше представен от директора на Главна дирекция Охранителна полиция към МВР комисар Милчо Енев и заместник-кмета по сигурността на Столичната община Иван Сотиров. Тогава стана ясно, че освен столичната и общините Бургас, Велико Търново, Правец и Казанлък също биха искали да си имат местна полиция. Само че през май
кризата вече глозгаше бюджетите им
и те се чудеха как да свържат двата края до края на годината. А създаването на този вид структури по места предполагаше договор между областната дирекция на полицията и общината, в който се уточнява издръжката на общинските ченгета. Срещу това те трябваше да извършват контрол по безопасността на движението, осигуряване на нормално предвижване на градския транспорт и изпълнението на кметските наредби - нещо, което върши и охранителната полиция. Разликата е, че общинските нямат право да извършват разследвания, да използват технически средства, както и да конвоират лица.
Въпреки незначителните различия един охранителен полицай излиза на държавата толкова, колкото трябваше да излезе един общински на кметството - по около 1600 лв. на месец. Такива бяха изчисленията по разценки на МВР, посочени от комисар Енев.
Сметката изглежда обезсърчи повечето кметове да искат общинска полиция. Реакцията им към проекта беше повече от сдържана, тъй като тогава все още предстоеше съкращаване на общинските разходи с 20 процента. Представителят на Националното сдружение на общините (НСОРБ) Благой Станчев с право отбеляза, че за да има своя полиция, общината трябва да внася парите за издръжка в МВР, откъдето ще бъдат изплащани заплатите на нейните полицаи. Освен това в разгара на кризата съвсем естествено беше и подозрението на НСОРБ че е възможно областните дирекции на полицията по места да се отдръпнат от изпълнението на функциите си с мотив, че общината трябва да дофинансира разходите.
Първи дадоха заден ход от проекта общинарите от Бургас. Заместник-председателят на тукашния общински съвет Константин Луков обяви, че Бургас също би искал да има общинска полиция, но градската администрация ще изчака, за да види как ще бъде структурирано звеното в София и как ще му тръгне с изпълнението на задачите. Чак тогава на територията на Община Бургас ще бъде сформирано звено Общинска полиция, обяви Луков.
Най-любопитното е, че община Бургас вече имаше сключен договор с МВР и ползва услугите на охранителна полиция. Луков разкри, че в годините до кризата бройката на платените от общината полицаи на МВР е била 26, като през 2010 г. те са намалени наполовина заради икономиите, които общината трябва да прави. Е, в задачата се пита, от какъв зор тогава общината ще икономисва от наем на редови полицаи, за да си направи общинска полиция, за която също трябва да плаща от джоба си? При това на МВР, която пък ще осъществява контрола?
Самият вътрешен министър се изпусна при подписването на договора, че
издръжката на един полицай е по-висока от средствата за един охранител
каквито ползват досега общините. Полицаите обаче са с повече функции, уточни той.
Така, както са замислени, всъщност общинските полицаи изпълняват по-малко функции, в сравнение с редовите униформени. За това свидетелства и публикуваната в бр. 42 от миналата година на Държавен вестник Наредба № iз-1027 от 12 май 2010 г. за организацията и дейността на звената Общинска полиция в Република България, издадена от МВР. Нейният чл.13 посочва, че основните дейности са защита на правата и свободите на гражданите, опазване на живота, здравето и имуществото им; превенция на правонарушенията; опазване на обществения ред на територията на общината; контрол на безопасността на движението и осигуряване на безпрепятствено движение на градския транспорт; охрана на обекти; контролна и административно-наказателна дейност по спазване на действащото законодателство и наредбите на общинския съвет; съдействие на длъжностни лица от общинската администрация при изпълнение на служебните им задължения, свързани с контрол по спазване на наредбите на общинския съвет, заповедите и разпорежданията на кмета по въпросите на опазването на обществения ред на територията на общината; съдействие на общинските съвети и кметства за прекратяване на самоуправни деяния след решение на органите на съдебната власт; охрана на мероприятия, провеждани на територията на общината... Към края на този списък фигурира даже предотвратяване на терористични актове. Както се вижда, все дейности, които влизат и в работата на МВР, за чиято издръжка плащаме всички ние - независимо дали живеем в големи общини като Столичната, или в село Долно Уйно, Кюстендилско.
Но, изглежда, идеята за децентрализацията на дейността на МВР, залегнала в програмата на ГЕРБ, не е нищо друго, освен да плащаме допълнително за сигурност и ред, които така и няма да усетим. Иначе как да си обясним, че наред с полицията в МВР общинска полиция, в големите общини като Столична например, в общата администрация съществува цяло направление Обществен ред, сигурност и защита при бедствия с директор Емил Танев, отдел Обществен ред и сигурност с началник Краснодар Беломорски? Все важни чиновници с големи заплати, които се заделят от данъците, които плащаме на общината майка...
Да не забравим: столичани наистина са най-охраняваните хора на Балканите, тъй като Столичната община си има и... охранителна фирма Егида-София ЕАД. Още през 2002 г. е подписан план за взаимодействие между Столичната дирекция на полицията и Егида за ограничаване на престъпността и обезпечаване на здрав ред в столицата (както е записано в плана). Ето какви са задачите на евтините, според вътрешния министър, общински охранители: опазване на обществения ред и ограничаване на престъпността в София, противодействие срещу детската престъпност, педофилията, наркоманията, хулиганските прояви; охранителни обследвания на учебните заведения и детските градини с цел отстраняване на причините и условията, създаващи предпоставки за извършването на престъпления; профилактични мероприятия на територията на столицата за координация и взаимодействие с оглед ефективна превенция и навременно реагиране на престъпни посегателства; взаимодействие на дежурните части от СДВР и РПУ с дежурния център на Егида с цел ефективна координация и управление на силите, работещи по единната разстановка; актуализиране и обмен на информация за лица и групи, извършващи престъпления, сборища и уязвими места по обществения ред, както и наблюдение спрямо същите, и т.н.
Е, при толкова ченгета от МВР, охранители и общинска полиция - всички платени от джоба ни, защо ли народът продължава да слага решетки по вратите и прозорците си?!?

Facebook logo
Бъдете с нас и във