§22 Анализи
Още 226 жалби срещу банери за бисквитки заради защитата на данните
След първата група от 500 жалби през май 2021 г. много уебсайтове, използващи банера на OneTrust, адаптираха своите настройки и добавиха бутони за „отхвърляне“, съобщи неправителствената организация за защита на неприкосновеността на личния живот NOYB*.
OneTrust променя стандартните настройки, за да бъдат по-съвместими с GDPR. Все още, обаче, има много уебсайтове, които не отговарят на изискванията.
NOYB подаде 226 жалби по GDPR до 18 институции за уебсайтове, които използват популярния софтуер за банери за бисквитки („OneTrust“).
В своите дизайни на банери компаниите използват така наречените „тъмни шаблони“, за да накарат потребителите да щракнат върху бутона „приемам“, защото е твърде обременително да се откаже.
Според юрист на NOYB дизайнът на банери за бисквитки принуждава потребителят да даде съгласието си като прави безумно сложно отказването на бисквитки. GDPR всъщност изисква справедлив избор „да/не“, а не луди click-marathons, казва Ала Криниките.
NOYB сканира хиляди уебсайтове, които използват най-разпространения софтуер за банери за бисквитки. Жалба се генерира след преглед от правния екип на NOYB. След това на компаниите се предоставя и ръководство стъпка по стъпка (PDF) за това как да адаптират своите софтуерни настройки и 60-дневен гратисен период, за да се съобразят с GDPR. NOYB подава жалба до съответния орган само ако компанията реши да се съобрази напълно.
Много от уебсайтовете, с които се е свързал NOYB, са адаптирали дизайна си. OneTrust също е предупредил уебсайтовете да адаптират настройките и дори адаптира стандартните настройки на софтуера, за да отговарят на оплакванията на NOYB.
Според Макс Шремс, председател на NOYB, много уебсайтове са адаптирали настройките си, след като са научили за жалбите. Потребители са забелязали нарастващо количество бутони за „отхвърляне“ на уебсайтове през последната година.
NOYB сега събира повече данни и статистика, за да види как тези ефекти са се материализирали на практика. Повече подробности ще бъдат представени през следващите месеци.
Само 24% от всички нарушения са били отстранени в гратисен период от 60 дни. Тези, които не реагират на никаква покана или насока, ще бъдат предадени на надзорните органи, казва Макс Шремс.
NOYB смята да разшири обхвата на проверките до страници, които използват други платформи за управление на съгласие (Consent Management Platforms – CMPs) освен OneTrust, като TrustArc, Cookiebot, Usercentrics, Quantcast и др. Европейският комитет за защита на данните (EDPB) създаде специална работна група за координиране на отговорите на надзорните органи. В момента NOYB все още чака първите решения по жалбите, които са подадени през август 2021 г., въпреки че много от случаите са отбелязали значителен напредък.
*NOYB е акроним за „none of your business“.