Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Палнаха ни отново шенгенския фитил

МВР пусна информационна система от второ поколение ШИС-2

След като ни отрязаха пътя към Шенген, европейските политици продължават да ни палят фитилите по темата, като ни сервират нови и нови дълбокоумни претенции. И този път те дойдоха откъм Брюксел, но изненадващо - от лагера на Европейската народна партия (ЕНП), партньор на бившите управници от ГЕРБ. След срещата си миналата седмица с шефа на предизборния щаб на герберите Цветан Цветанов евродепутатът от групата на ЕНП Моника Холмайер се изцепи, че за приемането ни в Шенген от решаващо значение са два фактора: стабилно развитие на България и борбата с нелегалния трафик на хора и незаконната миграция.


Ако слушаме напътствията на г-жа Холмайер, ще си помислим, че досегашните фактори, които пречеха за приемането ни, изглежда са преодолени успешно. И това е станало благодарение на усилията на българските партньори на ЕНП, които наскоро доброволно напуснаха министерските си кресла у нас. Става дума за проблемите с организираната престъпност и корупцията, които почти всички страни членки на ЕС ни навират в очите, щом понечим да се активираме по посоката Шенген. Какво се случи с тях, та отстъпиха място на нови?


За състоянието на проблема с организираната престъпност най-добре говорят всекидневните информационни бюлетини на МВР - в тях все още обилно присъстват въоръжени грабежи, измами, провалени дребни наркосделки, спипани ДДС-ари. Ще рече - налице са всички форми на проявление на организираната престъпност.


Раздвижване има в борбата с корупцията. То обаче се изчерпва с разлистване на листа от доклади и анализи. Последният доклад беше сътворен от прехвалената антикорупционна структура към Министерския съвет, наречена БОРКОР. Въпросът какво направи центърът от създаването си през 2009 г. насам вече се изпразни от смисъл, тъй като и създателите, и ръководството на БОРКОР обясняваха и продължават да го правят, че на центъра му трябва технологично време, за да даде продукция. Разгеле, през февруари тази година БОРКОР предложи и един продукт. Оповести, че най-сетне има анализ на тема Модел на решение в областта на обществените поръчки. Както е известно, преди една година структурата обеща, че ще предложи разрешение на проблема с корупцията в сферата на обществените поръчки. То трябваше да представлява практически модел за провеждане на обществените поръчки, чрез който да се минимизират възможностите за корупция. Мерките, които предлагаме, водят до редуциране на слабите места и с намаляване на техния брой ще се очертае възможността реално да се ограничат корупционните моменти, обяви и.д. шефът на центъра Елеонора Николова.


Според доклада БОРКОР е разработил електронен регистър за обществени поръчки, който включва всички фази - от заданието и възлагането на поръчката, през електронно кандидатстване и наддаване до класирането на кандидатите. Експертите от центъра изчислиха, че приложението на интервенционната система в областта на обществените поръчки ще донесе икономически ефект от около 1 млрд. лв. годишно. Това е близо 20% от годишния обем на възложените поръчки в полза на хазната и на българската икономика, категоричен е германският експерт Ролф Шлотерер, който е идеолог и консултант по проекта БОРКОР. Центърът предлага шест електронни платформи, които могат да спестят тези пари на държавата. Платформите предлагат взаимодействие помежду си - електронен одит и мониторинг, електронни регистрации и т.н. Предвиждаме електронна регистрация. Решихме да изнесем административната част предварително, за да не се чувстват фирмите дискриминирани. Така те са поставен пред равен старт, защото са наясно с изискванията и съответно дали отговарят на тях. Бизнесът гледа положително на тази мярка, уточни Николова.


Идеята е да се даде шанс на всички фирми, които искат да участват в обществените поръчки. Много често на възложителите им липсва капацитет, но това не е изненада. Голяма част от обществените поръчки в Европа се възлагат централизирано. Ние ще създадем капацитет, който да помага на фирмите, обясниха от БОРКОР.


Платформите обаче все още са част от доклад, а не и от реалната работа по възлагането на обществените поръчки. Кога ще заработят те? Засега не е ясно. Според Моника Холмайер от ЕНП обаче бившето правителство е първото, което не само говори за борба с корупцията, но и предприема реални действия в тази посока. Холмайер сякаш е заразена от предизборна риторика и много често представя реалните действия в бъдеще време. Според нея активните действия се изразявали в идентифициране на основните форми на корупцията, а след това се очаква да бъдат предприети конкретни действия в борбата с това явление.


Скандалът около бившия депутат от мнозинството на ГЕРБ Емил Димитров, който се закани да разкаже за корупционни механизми в управлението на Борисов, обаче взриви предизборната риторика на г-жа Холмайер. Дори и твърденията му да са резултат на неовладяна емоция, все пак те ерозират представата за първото правителство в България, което е предприело стъпки в посока на борбата с корупцията. Емоцията си е емоция, но за да изрази страха си, че и с децата му може да се случи нещо като с дъщерята на Евелин Банев-Брендо, явно Димитров знае много повече от кухнята на герберското управление, отколкото Холмайер. И това прави различно предизборното им говорене.


Иначе евродепутатката е права, че трафикът на хора е проблем. Тази престъпност се разраства, сочат данните на ГДБОП. Нашенските антимафиоти вече се похвалиха, че през миналата година са неутрализирани 28 организирани престъпни групи и са повдигнати обвинения за трафик срещу 64 души. Според данни на Съвета на Европа, близо с 30% е нараснал броят на лицата с обвинения и с присъди за трафик на хора през 2012 година. В ЕС страната ни е цитирана като държава, участваща в най-много съвместни екипи за разследване, създадени за противодействие на трафик на хора, от всички държави-членки. През 2012 г. те са девет на брой, а осем от тях са свързани с разкриване и документиране на престъпна дейност, свързана и с пране на пари. По 15 от неутрализираните престъпни групи е водено паралелно разследване съвместно с партньорски служби от Германия, Нидерландия, Франция, Великобритания, Швейцария, Кипър и Испания.


Отчетена е обаче засилена активност на престъпните групи, занимаващи се с трафик на жени от България с цел сексуална експлоатация за Германия и Франция. Този факт показва, че мафията търси и намира начин да реализира намеренията, въпреки мерките на МВР и партньорите му.


Очевидно е обаче, че не проблемът с трафика на хора е решаващият, за да не ни приемат в Шенген, както твърди евродепутат Холмайер. Незаконната емиграция - също. Защото за ЕС не е тайна, че нашите граници се охраняват по стандартите на Шенген, въпреки че не сме членове на зоната. Налагат се нови технологии, функционират модерни системи за контрол като примерно Интегрираната система за наблюдение на българо-турската граница, електронни гишета, термовизионни системи и т.н. Освен това от миналата седмица страната ни е въвела в експлоатация Шенгенска информационна система от второ поколение (ШИС-2). Това стана, след като Европейската комисия обяви, че от 9 април пуска в действие ШИС-2. Бързината, с която реагира МВР в случая, е похвална. В отговор на въпрос от Параграф 22 от министерството поясниха, че в ШИС-2 се съдържат налични не само сигналите с данни за издирвани лица, но и техните снимки, дактилоскопни отпечатъци и документи. Освен това - европейски и международни заповеди за задържане, присъди, постановления за задържане и друга полезна информация за правоохранителните служби. Системата от второ поколение предлага възможности за създаване на връзки между отделни сигнали за издирване на лица и вещи. Въведени са и нови категории на издирваните вещи - плавателни и въздухоплавателни средства, контейнери, 99 вида специална техника и промишлено оборудване с уникална маркировка, издирвани банкови карти. До включването на ШИС-2 в действие в общата база данни са се съдържали 42 милиона сигнала. Прогнозите сочат, че скоро системата ще поеме над 70 млн. сигнала.


Явно по отношение на техническите въпроси България продължава да е отличник, а ЕС с нарастващ инат се опъва срещу приемането ни в зоната. Това със сигурност го знае и г-жа Холмайер, което обяснява и безспорното й авторство в намирането на нови доводи срещу включването на страната ни в Шенген.


nbsp;


nbsp;


Технически показатели



ШИС- 2 представлява информационна технология от най-нов тип, която се състои от централна система, национални системи на държавите от Шенгенското пространство и комуникационна инфраструктура за обмен между централната система и националните системи.



Миграцията на данни от досега съществуващата ШИС-1 към ШИС-2 ще приключи след усилено наблюдение (с продължителност един месец) и през този период и двете системище продължат да функционират едновременно чрез синхронизация. От 9 май 2013 г. нататък европейската агенция EU-LISA ще поеме отговорността за всекидневното управление на централната система.



Достъп до нея имат единствено националните органи за граничен контрол, полицията, митническите власти, съдебните органи и службите за издаване на визи и за регистрация на моторни превозни средства.



Всеки има право на достъп до данните, които са свързани с него и са въведени в системата, и може да отправи искане до компетентния национален орган за промяна или заличаване на личните му данни. Всеки може да подаде иск пред съда за достъп, за промяна, заличаване или получаване на информация или за получаване на обезщетение във връзка с отнасящ се до него сигнал в системата.



Националните надзорни органи и Европейският надзорен орган по защита на данните ще си сътрудничат и ще извършват координиран надзор над Шенгенската система. В края на февруари 2013 г. общите бюджетни задължения, поети от ЕК по проекта от 2002 г. насам, достигнаха 167 784 606 евро.


Facebook logo
Бъдете с нас и във