Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Политически фитили в делото за радикален ислям

Делото срещу религиозните служители от родопските села, обвинени, че проповядват радикален ислям, постепенно започва да се измества от плоскостта на вярата и се прехвърля в полето на политиката. Какво да се прави - наближават избори!


Първите признаци за подобна тенденция се появиха в началото на седмицата, когато в Пазарджик при засилени мерки за сигурност се проведе третото заседание по нашумялото дело. Както е известно, прокуратурата обвинява 13 имами, че разпространяват антидемократична идеология и за участието им в нерегистрираната в България организация Ал-Уакф ал-ислями.


Срещу трима от подсъдимите - Саид Муутлу, Абдула Салих и Ахмед Муса Ахмед , са повдигнати и обвинения за проповядване на омраза на религиозна основа и ако се докаже вината им, те са застрашени от затвор до пет години. През седмицата бяха разпитани част от заплануваните да дадат показания свидетели в процеса...


Медиите обаче отделиха внимание нетолкова на процесите вътре в съда, колкото на обстановката около сградата на пазарджишката съдебна палата. За това донякъде допринесе засиленото внимание към събитието от страна на вътрешния министър Цветан Цветанов, който обяви предишната седмица, че не се очакват размирици по време на процеса. И, слава Богу, така и стана, иначе щеше да се повтори кървавият кютек край Баня башъ в София, където не се разбра кой започна пръв и кой кого удари....


На една страна бяха застанали националисти от ВМРО и Атака, водени от своите лидери Красимир Каракачанов и Волен Сидеров, а на друга - роднини и поддръжници на подсъдимите. Какво беше предизвикало появата на алтернативната група разбрахме от изявлението на воеводата, който обясни присъствието на своята чета с това, че на последните заседания хора с големи бради, лоши погледи и забулени жени притесняваха съдии и че шествието на ВМРО е против опита на ислямските фундаменталисти да ислямизират Родопите.


Облеченият от глава до пети в черно Волен също не губи излишно време, а нанесе директен предизборен шут на управляващите, като заяви, че сред подсъдимите ислямисти имало и двама души от ГЕРБ и дори назова техните имена. Тук сме, защото сме българи. Посрещаме всеки с добре дошъл, но не искаме никой да ни се качи на главата. Добри сме, гостоприемни сме, но не искаме да ни тъпчат, провикна се пък неговият колега Петър Гайдарски, представител на Националния фронт за спасение на България.


Пред една телевизия млада жена от Пазарджик се оплака, че на предишните заседания срещу ислямистите Градската градина, която е в близост до съдебната палата, се изпразва от майките с колички. Сбирките на ислямистите са нерегламентирани и пречат на децата, време е законите в държавата да се спазват, каза тя.


Преди влизането на съдебния състав и началото на официалното заседание един от обвиняемите ислямисти - Али Ходжа, наля масло в тлеещия междуетнически огън, като каза пред журналистите, че ако се повтори случилото се в Югославия, няма да са виновни те, а всички останали. Към него се присъедини и друг обвиняем Али Хайредин, който каза, че мюсюлманите никога не са имали религиозни права в България.


Покрай развихрилите се страсти все пак се разбраха и някои подробности по процеса, които прозвучаха от устата на трима от явните свидетели, които съдиите успяха да разпитат на заседанието.


Най-много време отне на съда Муафак ал Асад, който взе да разправя, че е бил тормозен от агенти на ДАНС да подпише молба, в която да се откаже от преводач. Сириецът, който има и българско гражданство, заяви също, че го спрели с автомобила му на пътя от Сърница за София. Той и съпругата му били заплашени по повод на преводача, а синът му, който е тийнейджър, заминал за размирната Сирия. Прокуратурата обаче представи пред съда доказателства, че свидетелят владее писмено и говоримо български език и дори е написал дипломната си работа в наш университет на български. При тези смазващи доводи съдът отмени определението си от предишното заседание, с което бе назначил преводач на Асад.


Магистратите разгледаха представените от прокуратурата веществени доказателства - шест файла от компютъра на Асад, които са били иззети по време на претърсване и обиск, извършени в дома му. Един от тези файлове - наречен хитата, съдържа текстове на арабски език. В него свидетел разпозна програмата на Ал Уакф Ал Ислями, която е обсъждана по време на среща на дейци от организацията в Истанбул през 2009 г., като обясни, че програмата е била предложена от представители на Саудитска Арабия в България съвместно с Главното мюфтийство.


На друг файл е записан отчет за участниците в организацията, броят им и средствата, които са получили, но свидетелят обясни, че информацията не е писана от него. Следващите файлове представляваха план-програма на арабски език в шест страници, таблици - също на арабски език, и програма за работа със студенти от Югозападния университет в Благоевград, на които е изписана дата, тема и лектор. Свидетелят обаче заяви, че не е работил със студенти от Югозападния университет и не е ходил в Благоевград. Муафак ал Асад свидетелства, че на среща с хора от Ал Уакф Ал Ислямив Саудитска Арабия е поел ангажимента да координира връзката между мюфтийството и организацията.


Съдът разпита и други двама свидетели - Добри Джевизов и Стефан Атанасов, които разказаха за беседа, която имали в пловдивския квартал Столипиново с един от подсъдимите - Ахмед Муса Ахмед , за основите на религията. Според показанията на Джевизов Муса твърдял, че Аллах е бил на трона, а според неговите вярвания това не е така. Според неговото разбиране Аллах съществува без място. Атанасов пък каза, че Муса изповядва уахабизъм, но не го признава. Според свидетели Ахмед Муса е казал, че тези, които не изповядват уахабизма, трябва да бъдат убити.


Самият подсъдим Ахмет Муса коментира извън залата, че двамата свидетели не знаят религията и затова говорят така. Според него обаче те са грешници, но не са неверници. Той е категоричен, че никога не е казвал, че трябва да се режат главите на неверниците, както се твърди. Хюсеин Хафъзов, главен секретар на Главно мюфтийство, който присъства на делото, коментира показанията на свидетелите с думите, че съдът трябва да решава доктринални различия.


Като невежество и непознаване на терминологията обясни някои от показанията на свидетелите подсъдимият Али Хайредин, според когото твърденията за призиви за убийства на неверници са били абсолютна спекула и измислица и не са български патент.


В крайна сметка съдът отложи разпита на тримата тайни свидетели, обозначени с номера 002, 004 и 005, за 28 ноември. Причината делото да се отложи за по-късна дата бяха ангажименти на адвокатите на обвиняемите, които обявили, че това е единствената възможна за тях дата през ноември. Съдът определи и датите за следващите съдебни заседания през декември - 17, 19, 20 и 21. На първите две дати ще бъдат изслушани допълнителни свидетели, ако страните поискат такива, а на следващите две дати ще бъдат изслушани вещите лица и ще бъдат предявени останалите веществени доказателства по делото.


nbsp;


nbsp;


nbsp;


Президентът вярва в българския съд


По отношение на радикалния ислям и процеса, който тече тези дни в Пазарджик срещу имамите, върховенство трябва да имат съдът и правораздаването, заяви в деня на процеса президентът Росен Плевнелиев.


Аз съм спокоен и всички ние трябва да дадем възможност на съдиите да си свършат работата. Убеден съм, че те ще погледнат много коректно всяко доказателство и ще вземат обосновано решение, подчерта Плевнелиев.


Той изрази притеснението си от това, че различни националистически формации се опитват да извличат бонуси за сметка на една чисто формална и много ясна процедура. Президентът допълни, че вярва в българския съд и е спокоен за обективното правораздаване.


nbsp;


Ройтерс : Процесът е проверка за етническия баланс


Стотици националисти се събраха в южен български град, за да изразят подкрепата си за съдебния процес срещу 13 религиозни лидери, обвинени в разпространение на радикален ислям - случай, който покачва напрежението в българското общество. Процесът, който се провежда броени месец след самоубийствения атентат, при който загинаха петима израелски туристи и български шофьор на автобус в Бургас, тества деликатния етнически баланс между мюсюлманското малцинство и християнското мнозинство в страната.

Facebook logo
Бъдете с нас и във