Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Последният рубеж пред портите на рая

Нямаше изненади - вътрешният министър Цветан Цветанов оцеля при поредния вот на недоверие, гласуван във вторник вечерта в НС. Традиционно независимият депутат Марио Тагарински описа ситуацията патетично: Цветан Цветанов е най-добрият вътрешен министър, който е имала България в най-новата си история. Ще отидем не само в Брюксел, ще отидем на края на света, за да защитим това правителство, което е последният рубеж срещу скритата власт.
Безотговорните опозиционери атакуваха последния рубеж с аргументите, че МВР, ръководено от Цветанов, се е провалило в политиката по вътрешна сигурност и обществен ред, пропаднали са усилията за присъединяването ни към Шенген, допуска се полицейщина и се нарушават основни човешки права. Дебатите продължиха седем часа в понеделник (25 юли), а самият вътрешен министър ден по-късно постави на тежко изпитание депутатите с почти двучасов коментар по темата основателни ли са тези упреци.
Изводът на управляващото мнозинство е, че вотът е бил безсмислен. И това е истина - но не заради липсата на смисъл в мотивите, а заради перфектната защита на тима на Бойко Борисов, уплътнена с резерви от независимите играчи. За което той дори им благодари в края на мача.
Мотивите обаче изобщо не са лишени от смисъл, напротив, някои от тях можем да прочетем и в доклада на Европейската комисия, оповестен през седмицата преди гласуването на вота. Разбира се, там не фигурира думичката провал, която толкова подразни премиера. Но се посочват дузина препоръки, отнасящи се пряко до политиката по вътрешната сигурност и обществения ред у нас.
Темата за Шенген
не бе засегната в доклада, но пък влезе като основен аргумент в мотивите на опозицията. Шенген бе поводът през 2009 г. Европейският съюз да ни заплаши, че няма да ни отпусне съответните средства. През септември вицепремиерите Цветанов и Дянков подписаха специален план за ускоряване на работата по усвояване на средствата от ЕК в размер на 161 млн. евро, които бяха отпуснати за изпълнение на ангажиментите на страната ни. Тогава стана ясно, че от тези пари 143 млн. евро са били предназначени за МВР, но предишното му ръководство в лицето на Румен Петков и Михаил Миков не е направило почти нищо за усвояването им. Новият тогава вътрешен шеф Цветан Цветанов оповести, че до идването му МВР е усвоило по програмата едва 33 млн. евро, или 21% от договорените средства.
Най-големият проблем преди две години се оказа невъзможността страната да се включи в Шенгенската информационна система (ШИС). Успяхме с огромни мъки едва в края на 2010 г. и страната ни вече се интегрира в общата база данни, свързваща всички страни от Шенгенското пространство с цел да се улесни провеждането на справки и издирване. Както е известно, Централното звено на системата е базирано в Страсбург, а учреденото у нас през есента на м.г. Национално бюро СИРЕНЕ (SIRENE - Supplement Information Requies at the National Entry) започна да приема подадените от страните сигнали и ги разпраща до другите разпределителни бюра.
Буквално ден след като оцеля на последния рубеж, вътрешният министър Цветанов отново даде повод за съмнение в готовността на страната ни да се присъедини към заветната зона. В присъствието на премиера Бойко Борисов и на вицепремиера и вътрешен министър Цветан Цветанов в сряда (27 юли) в Министерския съвет беше подписан договор за финансова помощ от Швейцария, наречена за борба с корупцията и с организираната престъпност. Тя е в размер на близо 10 млн. швейцарски франка (8.63 млн. евро). Парите са от
споразумение за Тематичен фонд Сигурност
част от Българо-швейцарската програма за сътрудничество за намаляване на икономическите и социалните неравенства в рамките на разширения Европейски съюз.
След подписването МВР-шефът обясни, че правителството ще вложи финансовата помощ за изграждането на адекватен административен капацитет. В общата сума са предвидени над 4 млн. франка за МВР. С част от тези средства ще бъде подкрепена работата на бюрото СИРЕНЕ, уточни вътрешният министър.
Думите на министъра са признание, че бюрото явно има проблеми в дейността си, която иначе е щедро финансирана и от Европейската комисия по линия на програмата за присъединяването ни към Шенген. Защо е нужно допълнително да се насочват там пари, предназначени за борба с организираната престъпност, е въпрос, който умилените от швейцарската помощ ръководители на държавата обаче не коментираха. А от дебата по вота стана известно, че през 2010 г. държавата е похарчила 220 млн. лв., отпуснати еднократно по инструмента Шенген.
Между другото, оказа се, че част от швейцарската помощ ще се отлее и към Академията на МВР. Не че школата на ведомството е закъсала за пари, не. Както Параграф 22 писа наскоро, тя е сред най-добре финансираните висши училища в страната, с бюджет 14.4 млн. лв., за който УНСС може само да мечтае. Написаното отекна и от парламентарната трибуна в понеделник, когато депутатът от ДПС Йордан Цонев също обяви, че разходите за Академията на МВР са повече от тези за УНСС, а разходите за институтите на МВР - повече от тези за БАН. Горко на тази държава, която дава повече пари за полиция, отколкото за образование, възкликна той.
Най-тежкият провал е отложеното ни членство в Шенген, повтаряха от трибуната на НС народните представители от опозицията. Мнозинството многократно контрира, че няма никакъв провал, защото сме изпълнили всички технически критерии и сме готови да ни приемат, което е отчела и Европейската комисия. Обаче ако действително сме ги изпълнили, значи и
бюрото СИРЕНЕ няма нужда от допълнително финансиране
което всъщност е предназначено за борбата с корупцията и мафията, където според ЕК имаме проблеми. А както бе казано, то ще получи още пари.
„Заблудата, която дълго време се насажда, е, че ние сме изпълнили техническите критерии, обяви от трибуната червеният Михаил Миков. Той посочи, че неизпълнените технически мерки по Шенген все още гълтат милиони левове и в края на годината са предвидени още 20 млн. лв. разходи за тях, които в крайна сметка ще даде данъкоплатецът.
От ходовете на ръководството на държавата и на МВР става ясно, че вместо целенасочена политика и финансиране просто се запълват дупки в сектори, в които по документи работата е свършена. Пак ще се върнем на намерението част от парите да се насочат за СИРЕНЕ. Всъщност те се взимат от звената за противодействие на мафията и корупцията - сякаш те самите са вързали и цъфнали. Да напомним, че точно заради проблемите там ни спряха на входа на Шенгенското пространство. А европейските ни партньори ни предупредиха, че може да не се получи присъединяването. В края на миналата година вътрешното министерство на Германия ни изпрати писмо, в което със суров тон се казваше, че недостатъците в борбата с корупцията и организираната престъпност са свързани с оптималната охрана на границите и могат да имат сериозни последици за вътрешната сигурност на ЕС. Към тази позиция се присъедини и Франция, която също се изказа против влизането ни в Шенген през март 2011 година. Тези дефицити дават основание за тревога и скептицизъм по отношение на приемането на България и Румъния. Положително решение за това не може да бъде взето, преди да е налице видим и устойчив напредък във времето по слабите точки в правосъдната реформа и в борбата с организираната престъпност, написа в посланието си германският вътрешен министър Томас де Мезиер.
Пропуските са посочени в междинните доклади на Европейската комисия. Ето защо не е достатъчно да се изпълнят Шенгенските критерии като технически процес, а да се преодолеят слабостите по отношение на посочените от ЕК проблеми, напомни посланието. Според Франция и Германия те влияят на контрола и управлението на границите на Европейския съюз, както и на Шенгенската информационна система, която страната ни използва съвсем отскоро.
Разбира се, Шенген все още е далеч от битието на всеки българин, за когото е по-важно да има работа и да си няма разправия с т.нар. органи на реда. А те вместо ред напоследък все по-често оставят след себе си хаос и разбити глави. Примери дал бог. Толкова, че дори през април т.г. заместник вътрешният министър Веселин Вучков призна на дискусия с правозащитни организации, че има полицейско насилие. Той обаче видя причините не в човешкия материал, а в дефектната правна уредба, в неадекватната административна и съдебна практика. Стигна се дотам, че бе поискано в прокуратурата да се създаде специално звено, което да се занимава с такива случаи. Според данни на държавното обвинение в периода от 2008 до 2010 г. има издадени 14 осъдителни присъди. А според данните на Институт Отворено общество през 2010 г. са регистрирани най-много случаи на полицейско насилие у нас.
Разбира се, примери за слабости и проблеми в дейността на МВР се появяват всеки ден. Както се казва обаче, не греши този, който не работи. От друга страна, да се твърди, че поисканият вот е безсмислен, говори за деформираното вътрешно убеждение на властта, че е безгрешна. Ако е така, значи се е случило невероятното - божият порядък е изменен и раят вече е тук. Само дето вярващите са малко...

Facebook logo
Бъдете с нас и във