Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Приятелски огън с бюджетен мерник

Катаджията да стане най-добрият приятел на човека - това си пожелаваше в последните години приказливият началник на столичния КАТ комисар Богдан Милчев. В края на юли МВР протегна за пореден път ръка към шофьорите, като публикува за обществено обсъждане проект за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата. Бяха представени и мотивите към проекта. И точно човекът (бил той шофьор или пешеходец) да поема протегнатата ръка, един странен пропуск събуди подозрения и недоверие.


Мотивите към всеки проектозакон по принцип следват групите нормативни текстове, които той променя. В случая те са пет, но една група е пропусната в мотивите. Първата засяга въвеждането на директива на Европейския съюз за улесняване на трансграничния обмен на информация относно пътнотранспортни нарушения, свързани с безопасността по пътищата. Втората група изменения трябва да реши несекващите проблеми на КАТ със законноста на електронните фишове. Третата група текстове цели да засили контрола върху упойващите вещества, замайващи главите на водачите наред с алкохола. Четвъртата група е посветена на проблема със застраховката Гражданска отговорност при регистриране на кола в държава, чийто гражданин собственикът не е, и в която няма намерение да кара возилото.


Както се вижда, повечето от тези мерки в името на безопасността имат и някакви финансови измерения. Но именно при петата група промени, която в мотивите изобщо не е спомената, парите са в основата. Предложено е рязко повишаване на глобите (в повечето случаи - двойно), без за това да е обелена и дума. Но е обяснено премахването на санкцията за превишаване на скоростта с до 10 км/ч, което било толеранс за водачите и щяло да спести разходи на МВР за администриране на дребните нарушения. Случайно или не, броени дни преди проектът да бъде публикуван, Милчев оповести и друг жест: максималната скорост за движение да бъде вдигната с 20 км/ч навсякъде, където инфраструктурата позволява. В частност обаче това се отнасяло само за някои столични булеварди, а крайното решение трябвало да вземе Столичната община.


Дотук обаче с отстъпките. При това - засега на думи. Дори предложената нова услуга - да си направиш справка дали автомобилът, който се каниш да купиш, се издирва, ще е срещу такса, чийто размер ще определя Министерският съвет.


А промените по отношение на електронните фишове, чиято необжалваемост беше отменена от Конституционния съд по искане на омбудсмана, плачат отново за... Конституционния съд. Проектът предвижда КАТ да има на разположение цяла година за издаване на фиша, а връчването му на нарушителя да може да става и чрез... публикуването му на ведомствения сайт. Представяте ли си как следите този сайт цяла година, за да не изпуснете двуседмичния срок, за да обжалват е наказанието по съдебен ред?


Културата на движение по родните пътища безспорно има варварски измерения. Жертвите са като при война - и това знаем. Да допуснем, че е вярна и статистиката на КАТ, според която броят на жертвите и на пострадалите намалява - да се чуди човек при толкова тежки инциденти само в последните десетина дни. Изглежда, че все пак бюджетните съображения са водещи в момента, в който актуализацията на бюджета е на дневен ред. И вероятно точно този аспект на промените авторите на проекта се боят да коментират, макар че разполагат с вечният аргумент за завишаването на санкциите - дисциплиниращия ефект.


Кога МВР и в частност КАТ са се справили с другите проблеми, преди да надуват глобите? С фалшиви шофьорски книжки ли не се кара масово? Шофьорските курсове ли не са повече от бутафория? Техническите прегледи само здрави коли ли допускат на пътя? Пътищата и маркировката ли са европейски, целогодишното каране с включени светлини ли го има някъде в Европа? Катаджиите рушвети ли спряха да взимат?


Като стана дума за глобите и за рушветите същият Богдан Милчев трябва да бъде чут и в ретроспектива.


Преди броени месеци шефът на КАТ поиска изцяло нов Закон за движение по пътищата, защото старият закон 20 години отглежда безобразни нарушители. Милчев не каза тогава какво ще е изцяло новото. Но явно е бил съсредоточен именно в надуването на глобите. Въпреки собственото му признание, че много от тях не се плащат - заради пропуски в системата за събирането им или защото съдът ги отменя? И в обобщение стигаме до парадокс: съставените актове са намалели три пъти, шофьорите са станали по-дисциплинирани, жертвите намаляват, актовете - също, шофьорите се дисциплинират. И глобите не се събират, но дайте пак да вдигнем размера им двойно.


При това Милчев има определен афинитет към събирането на пари с бюджетни измерения. Неотдавна той предложи въвеждането на агресивно законодателство и нулева толерантност към малките нарушения, позовавайки се на доктрината Джулиани. Наказвайки сурово дребните престъпления, кметът на Ню Йорк удържал тежката престъпност. Гражданите пък бяха призовани да снимат нарушителите с личните си телефони и да свидетелстват срещу тях в съда. Чуха се и хвалби колко хиляди пешеходци са глобени, понеже те били три пъти по-недисциплинирани от шофьорите. Същата стока се оказаха и велосипедистите. А нововъведените хайки по холандски модел, в които смесени бригади от служители на КАТ, НАП, ДАИ и митниците спират наведнъж стотици автомобили, давали отлични резултати.


Пак неотдавна КАТ-аджия №1 беше притиснат да каже какви са резултатите в борбата срещу корупцията в службата. За цялата 2012 г. имало едва 13 сигнала срещу негови подчинени. От тях се потвърдили обаче само два, и то частично, защото доказването на корупцията е много сложен момент. Трябвало служителят да бъде хванат в момента, в който взима парите. А както всички знаем, парите в тези случаи се предават така, че да няма кой и как да ги хване. Какво чудно има тогава, че дребните нарушители не желаят да плащат глоби?


nbsp;


Новите оръжия срещу войната по пътищата


Водач, който превиши разрешената максимална скорост в



населено място, се наказва, както следва:



1. за превишаване от 11 до 20 km/h - с глоба 100 лв.;



2. за превишаване от 21 до 30 km/h - с глоба 200 лв.;



3. за превишаване от 31 до 40 km/h - с глоба 300 лв.;



4. за превишаване над 40 km/h - с глоба 400 лв.;



5. за превишаване над 50 km/h - с глоба 500 лв., като за всеки следващи 5 km/h превишаване над 50 km/h глобата се увеличава с 50 лв.



Водач, който превиши разрешената скорост извън населено място, се



наказва, както следва:



1. за превишаване от 11 до 20 km/h - с глоба 100 лв.;



2. за превишаване от 21 до 30 km/h - с глоба 150 лв.;



3. за превишаване от 31 до 40 km/h - с глоба 200 лв.;



4. за превишаване над 40 km/h - с глоба 250 лв.;



5. за превишаване над 50 km/h - с глоба 300 лв., като за всеки следващи 5 km/h превишаване над 50 km/h глобата се увеличава с 50 лв.



Водач на моторно превозно средство за обществен превоз на пътници и



опасни товари, който превиши разрешената скорост, се наказва, както следва:



1. за превишаване от 11 до 20 km/h - с глоба 100 лв.;



2. за превишаване от 21 до 30 km/h - с глоба 150 лв.;



3. за превишаване от 31 до 40 km/h - с глоба 250 лв.;



4. за превишаване над 40 km/h - с глоба 450 лв.;



5. за превишаване над 50 km/h - с глоба 600 лв., като за всеки следващи 5 km/h превишаване над 50 km/h глобата се увеличава с 50 лв..

Facebook logo
Бъдете с нас и във