Параграф22 Daily

§22 Анализи

Призракът на Големия брат дебне в сянката на социалните медии

Светът все по-често говори за създаването на правила и регулация на дейноста им

За значението  и влиянието  на социалните мрежи за възникването и развитието на обществено-политически явления и кризи по света вече са изписани тонове мастило. Политическите наблюдатели и коментатори у нас също държат ръка върху пулса на Facebook, Twitter, Instagram и YouTube, надявайки се анализите и прогнозите им да са дълбинни  и достоверни. 

За тях например не остана тайна как т.нар."Отровно трио" организира действията си срещу правителството на ГЕРБ. Основният канал за комуникации с последователите им е Facebook. Например в началото на август 2020 г. с пост в социалната мрежа те обявиха премиера Бойко Борисов за персона - обект на издирване.

"Скъпи сънародници, граждани, моля информирайте ни и разпространявайте в социалната мрежа ако забележите долното лице. Моля всички, които го забележат да го посрещнат  с подобаващи възклицания, знаци и ясни намерения за бъдещето на държавата. Не пестете сили и енергия, издирваният е на заплата при гражданите", гласеше съобщението на "Отровното трио".

Събирането на средства за организирането и провеждането на продължаващите протести също се осъществява във Facebook - въпреки твърденията на правителствените тролове, че парите идват от черните каси на политическите опоненти на властимащите, от незаконните хазартни милиони на Васил Божков-Черепа или от левия джоб на Путин. В края на август "триото" публикува в социалната мрежа отчет за събраните пари в специалната сметка в подкрепа на протестите. Според отчета дотогава бяха натрупани 65 000 лева, от които за палатки, за тенти, за спални чували, за озвучаване, за кабели, мегафони, стикери, плакати, транспаранти, знамена, столове, маси, храна и вода, за санитарни потребности и - забележете!- за популяризация в интернет, са били изразходвани 17 570 лева. Битката продължава, помощта на всеки един от вас е ценна в борбата срещу мафията, написаха  в  свой  пост  проф. Велислав Минеков, адв. Николай Хаджигенов и Арман Бабикян.

Няма съмнение, че значението на социалните мрежи като канали за информация и комуникация е огромно. Напоследък обаче все по-отчетливо се оформя въпросът каква е ролята им за управлението на кризите и не се ли превръщат социалните мрежи във тотален властови център по силата на монополното си положение?

Отговор донякъде дадоха съвместните и очевидно координирани действия на Facebook, Twitter, Инстаграм, Ютюб по отношение на бившия президент на САЩ Доналд Тръмп. Както е известно мрежите блокираха акаунтите на Тръмп, след като преди това  Facebook и Twitter няколко пъти сложиха предупреждения под някои от неговите туитове, че може да съдържат "дезинформация" или "неверни твърдения". Но финално  социалните медии замразиха окончателно профилите на Тръмп заради  постовете му в навечерието на безредиците на 6 януари във Вашингтон. 

Дали постовете на Тръмп са наложили езика на омразата и са призовавали към насилие е въпрос, който би трябвало да занимава разследващите институции в САЩ. В случая внимание заслужава друг проблем - как с едно съвсем простичко действие социалните медии елиминираха 89 милиона последователи на Тръмп като  спряха кранчето, през  което преливаше сила за горещата им  привързаност към него.

Безпрецедентното поведение на Facebook и Twitter спрямо действащия все още президент на САЩ доведе дотам, че самият главен изпълнителен директор на Twitter Джак Дорси определи решението за блокиране на акаунта на Тръмп като правилно, но опасно, ако се преценява като проява на мощта на компанията. С едно мръдване на пръста Twitter остави въпросните 89 милиона американци на сухо, след като до този момент само в часовете, когато течеше  делото за импийчмънт срещу него на 23 януари 2020 г., той ги "зарадва" с рекордните 142 туита?! Излязоха данни, че активността на Тръмп в Twitter е стигнала революционни размери - през 2018 т. Тръмп е "туитвал" или "ретуитнал" приблизително 3500 пъти, през 2019 г. 7700 пъти, а през 2020 г. е направил това над 12 000 пъти!  А "Ню Йорк Таймс" пресметна, че през 2019 г. постовете на Тръмп са били "тагвани" в Twitter със скорост 1000 пъти в минута...

Очевидно принудителното затваряне на устата на Тръмп в социалните медии е било тежък удар за последователите му. Но пък за политическите му опоненти е добило  цената на златото.

Любопитно е, че дори Алексей Навални, чиято опозиционна сила също черпи енергия от социалните мрежи, определи поведението на "монополистите", доминиращи  в тях като неприемлива цензура. А френският министър на икономиката Брюно Льо Мер заяви по този повод, че "дигиталната олигархия е опасност за демокрацията"

Идва ли времето, когато със законодателни инициативи и железни правила "дигиталната олигархия"  ще бъде принудена да слезе от трона си? Съ дбата на Тръмп подсказва, че това е по-скоро утопия, поне засега. Тръмп понечи да въведе правила, ограничаващи влиянието и властта на социалните медии. През май 2020 г. той подписа заповед за "предотвратяване на онлайн цензурата", като се ревизира законът, свързан с регулациите на информационните гиганти като Facebook, Twitter и Google. "Това, което мога да кажа, е че ще наложим регулации", заяви Тръмп по време на подписването на документа.

Е, видяхме как се разви ситуацията за него няколко месеца по-късно!

Въпреки това в света стават все повече гласовете  за създаването на правила за дейноста на социалните медии.  В началото на януари т.г. създателят на Cвeтoвнaтa мpeжa (WWW – Wоrld Wіdе Wеb) сър Tим Бъpнъpc-Лий даде ясен знак, че търси решение на пpoблeмите нa oтвopeнoтo ĸибepпpocтpaнcтвo, xapaĸтepизиpaщo c вce пoвeчe зaтвopeни плaтфopми ĸaтo Fасеbооk.

"Cиcтeмaтa ce пpoвaли. Интepнeт пpecтaнa дa изпълнявa cвoятa ocнoвнa цeл – дa пoмaгa нa чoвeчecтвoтo в paзвитиeтo нa иcтинaтa и дeмoĸpaциятa. И aз cъм oбeзпoĸoeн", твърди той, призовавайки зa peгyлaция нa пoлитичecĸaтa oнлaйн-peĸлaмa, зa дa нe ce дoпycнe  изпoлзвaнeто й  пo нeeтичeн нaчин. Според него на обикновените потребители им е писнало от контрол, а идеята му е интернет да се обнови така, че да се възроди  сценария за споделяне и колаборация между отделните хора - "интернет от типa, ĸoйтo пoмoгнa нa гoлeмитe coциaлни мpeжи дa cтaнaт тoлĸoвa ycпeшни, нo бeз дa ce oтнeмa възможността за ĸoнтpoл от  вceĸи пoтpeбитeл", обяви  преди време  сър  Tим Бъpнъpc-Лий.

Според него случващото се в мрежата е притеснително. Очертават се три глобални проблема, които все повече пречат на мрежата да бъде инструмент, който служи на цялото човечество. Първият е големият ръст на разпространение на фалшиви новини в социалните мрежи, които често са направени така, че да се харесват и да съвпадат с  личните предпочитания на хората и ги заблуждават. Вторият проблем е загубата на контрол върху личните данни на потребителите, с което пряко е свързан и третият проблем - ширещата се политическа реклама в мрежата, която манипулира поведението на хората. Според сър Tим Бъpнъpc-Лий ако създадените от човека социални мрежи не са от полза на човечеството, те могат и трябва да бъдат променени.

Според  редица специалисти идеята на британския учен е утопична. Едва ли технологичните гиганти ще посегнат върху най-скъпото си притежание - личните данни на потребителите си, които правят възможно възцаряването на политическата реклама в социалните мрежи.

Но макар и утопична, идеята все пак намира подръжници. В края на януари генералният секретар на ООН Антониу Гутериш призова за въвеждане на  глобални правила, с които да се регулира дейността на мощните  социални медии като Facebook, като Twitter. Изявлението му бе по повод случилото се с президента Доналд Тръмп. Трябва да бъде създаден механизъм, в който съществува регулаторна рамка с правила, които позволяват това да бъде направено в съответствие със закона, каза  генералният секретар. Не мисля, че ние можем да живеем в свят, в който твърде много власт е дадена на ограничен брой компании, подчерта още Гутериш.

Междувременно натежават подозренията, че контролът върху личните данни е ефимерен и най-вече илюзорен. В края на януари т.г.  приложението за съобщения WhatsApp, което е собственост на Facebook, обяви че добавя биометрична функция към своите мобилни и настолни версии, за да могат потребителите да потвърдят самоличността си. В близко бъдеще биометричното влизане ще действа като вторичен начин за идентификация и ще включва или пръстов отпечатък, или идентификатор на лице или ID на ириса.

И отново идва ред на съмненията:  дали чрез такива нововъведения  WhatsApp Facebook не се  превръща в глобално Министерство на вътрешните работи? И нашето  МВР, както и партньорите му в ЕС и по света  вече използва биометрични данни в  новите документи за самоличност. Тези данни са уникални и се използват за разпознаване (идентификация) или за проверка (верификация) на самоличността и са ефективно средство срещу заплахата от злоупотреба със самоличност и за бързо откриване на фалшиви или манипулирани документи.

Една от характеристиките на утопиите е, че те описват място, което не съществува. Неконтролираната мощ на социалните медии обаче ни изправя пред призрака на Големия брат от придобиващата реални очертания антиутопия на Джорд Оруел - Бъдещето, описано в неговата  "1984" май вече е тук...

 

 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във