Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Прокуратурата като зенитна артилерия

Прокуратурата и парламентът тази седмица в един ден подеха масирана атака срещу прочутия Авиоотряд 28, който доскоро превозваше наред с държавните мъже сватбари и футболния отбор на Бистришките тигри.


Докато подчинените на Цацаров претърсваха административната сграда на въздушния отряд на Летище София, в парламента специално създадената по случая комисия печеше на бавен огън с неудобни въпроси отговорните фактори за работата на отряда.


Причината за тази суматоха бяха образуваните две досъдебни производства относно извършените полети в страната и в чужбина с въздухоплавателните средства на Авиоотряд 28 и използването на военни самолети на Българската армия не за целите на въоръжените сили, както гласеше официалното съобщение от пресцентъра на Върховната касационна прокуратура.


Разследването е започнала още на 19 юни Софийската градска прокуратура (СГП) срещу длъжностни лица (по сигнали на премиера и на министъра на отбраната), които от 01.05.2009 до 01.05.2013 г. са нарушили служебните си задължения с цел да набавят за себе си или за другиго облага и от това са могли да настъпят неблагоприятни вредни последици за републиканския бюджет. Това е престъпление по служба, съгласно чл.282, ал.1 от Наказателния кодекс (НК). При доказване на престъплението наказанието е лишаване от свобода до пет години. Предмет на разследването са извършените полети в страната и в чужбина с въздухоплавателните средства на Авиоотряд 28 и съответствието им с нормативните изисквания за работата на авиоотряда, съобщиха от прокуратурата.


Държавното обвинение информира, че претърсването е извършено с разрешение на Софийския градски съд (СГС), при което са иззети множество документи, засягащи организацията на работа и извършените вътрешни и задгранични полети. Иззети са документи и видеозаписи от ВИП пунктове на софийското летище. В акцията са участвали смесени екипи от следователи от следствения отдел на СГП и служители на Националната агенция за приходите (НАП).


Паралелно с тези действия разследване е започнала и Софийската военноокръжна прокуратура - срещу служители от Българската армия и Министерството на отбраната - също за длъжностни престъпления. Засега не се споменават имената на хората, които са разследвани за това, че в периода от август 2009 до март 2013 г. са превишили властта си, като са предоставили 51 пъти военни въздухоплавателни средства за ползване в страната и чужбина. Това е ставало не за целите на въоръжените сили на България, от което са настъпили тежки последици - щети в размер на близо 813 000 лева. Следствието се води във формирования на военновъздушните сили във Враждебна, Крумово и Безмер и го осъществяват военни прокурори и Националната служба за охрана (НСО). При пълно съдействие от страна на командването на военновъздушните сили са иззети множество документи. Проведени са разпити на лица от летателния състав, както и на офицери от НСО, включително и на директора на службата ген.Тодор Коджейков.


И по двете досъдебни производства предстоят разпити на множество свидетели, за да бъдат установени пълните данни за полетите, съдържащи се в отправените към прокуратурата сигнали - маршрут, цел на ползване, заплащане на гориво, превозвани лица и т.н.


Скандалите с полетите на правителствения авиоотряд започнаха още през миналата година, когато стана ясно, че той е превозил футболния отбор Бистришките тигри по разпореждане на Бойко Борисов. На 5 юни тази година депутатите решиха да се сформира временна парламентарна комисия, която да провери как са ползвани Авиоотряд 28, както и самолетите и вертолетите на МО. По този повод бившият премиер заяви, че е летял, защото така е преценил за неговата сигурност. Ще видите, че аз в чужбина съм летял само по работа, а вътре в страната, за да мога да направя две-три откривания на ден, заяви Борисов.


По време на първия парламентарен контрол премиерът Пламен Орешарски посочи, че има редица слабости в системата за отчетност на заявките за полети с Авиоотряд 28. От него се разбра, че Министерският съвет е заплатил за полети с авиоотряда 1 653 699 лв. за периода от 1 март 2011 до 31 май 2013 година. Тази сума не включвала периода преди март 2011 г., когато отрядът е бил подчинен на Министерството на транспорта. За периода август 2009 - март 2013 са извършени 309 полета със самолети и хеликоптери на авиоотряда .


Стана ясно и че военни хеликоптери са използвани като авиотаксита, по определението на председателя на създадената специално по този казус временна анкетна комисия Венцислав Лаков. От заседанието й тази седмица разбрахме, че в документацията на отряда цари пълен хаос. Причината била, че нито Военновъздушните сили (ВВС), нито Националната служба за охрана имали задължение да пазят списъка на пътниците, летели с въздухоплавателни средства на ВВС и Авиоотряд 28. На заседанието бяха изслушани командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Константин Попов, началникът на НСО ген. Тодор Коджейков и командирът на 16-а Транспортна авиогрупа полк. Димитър Иванов.


Съществува пълен административен хаос. Ако при един граждански полет е ясно кой пътник кога и закъде е летял, нито ВВС, нито НСО имат задължение да пазят списъка на пътниците, летели с въздухоплавателни средства на ВВС и Авиоотряд 28, обясни Лаков. НСО се интересувало от охраняваното лице, но не и от хората, които го съпровождат. Комисията установила, че са изпълнени 69 полета с машини на ВВС, при които е изразходвано гориво за 841 889 лева. От тях едва 167 130 лв. са възстановени на военните. Според Лаков комисията е установила, че през 2011 г., когато се провеждаха местни и президентски избори, военен самолет Спартан и хеликоптер Кугър са летели с предизборна цел.


Кугър е летял по маршрута Крумово - Долна Митрополия - Крумово и с този полет Бойко Борисов е искал да удари едно рамо на неговите хора в района, посочи Лаков. Имало и полети с екзотични цели. Такова е пътуването по дестинацията Крумово - Горна Оряховица - Паламара - Крумово, на цена над 12 000 лв., по повод - откриване на пивоварна във Велико Търново. Друг повод е откриване на джамия и др.


Изключително интересни са тези полети и пораждат въпроси - каква е била целесъобразността им, как се харчат парите на данъкоплатците. Полетите с въздушните таксита не са допринесли за повишаване на подготовката на младите пилоти, както се твърди, коментира Лаков. Според него няма правно основание ВИП лица да извършват полети с въздухоплавателни средства на МО. Шефът на ВВС ген. Попов е признал, че е имало спешни полети, без да е посочено кой е на борда, но имало и други, които не са били спешни и пак не са посочвани пътниците на борда.


Не е зле да припомним, че временните комисии и разследванията по време на предишната власт не доведоха до никакви реални резултати. В началото на управлението на ГЕРБ бяха създадени две комисии за проучването на сделките от последната година на управлението на Сергей Станишев и за опорочаването на изборите през 2009 година. Създадена беше и комисия за несъстоялото се изграждане на АЕЦ Белене, имаше и комисия за аферата Хохегер, в която беше замесено името на съпругата на Станишев Моника Йосифова, създадена бе и комисия за борба с корупцията по високите етажи на властта. В крайна сметка обаче не се стигна по-далеч от разгласяване на различни скандални обстоятелства. Остава да видим дали и историята с разследването на авиоотряда ще доведе донякъде, или ще затихне в стила на поговорката, че у нас всяко чудо е за три дни...

Facebook logo
Бъдете с нас и във