Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Реформаторите срещу всички за военните разведки

Реформите в сектор "Сигурност", предвидени в пакета от проектозакони за отделните спецслужби и устройствения документ за сектора, продължават да предизвикват коментари сред експертите. Основният въпрос е дали проектите за Националната служба за охрана, за Служба "Военна информация", за Националната разузнавателна служба и за управление на системата за защита на националната сигурност регламентират в достатъчна степен отделните дейности на сектора. 

Според генерал Михо Михов, председател на Комисията по отбрана в парламента и заместник-председател на парламентарната група на АБВ, в голямата си част проектите могат да бъдат подкрепени. Забележките на абевейците са съсредоточени по-скоро върху рамковия закон, който би следвало да координира системата за сигурност. Според Михов тази координация структурно се съсредоточава в Съвета по сигурността към Министерския съвет. Но не е добре изяснено този съвет координиращ или консултативен орган е. Така че съответните текстове трябва да бъдат конкретизирани, смята ген. Михов. Не е регламентиран достатъчно ясно и редът, по който съветът ще взема решения на заседанията си.

Проектът за разузнавателната служба също получава подкрепа в основната си част. Както вече е известно, след влизането му в сила разведките ще бъдат девоенизирани и подчинени пряко на Министерския съвет. Експертите обаче препоръчват да се доизяснят ориентацията и действията на НРС извън границите ни и взаимодействието й с ДАНС на територията на страната. В АБВ очевидно подкрепят позицията на ГЕРБ за две отделни разузнавателни структури и според тях Държавната агенция за разузнаване (ДАР) ще допринесе за утвърждаването на служба "Военна информация" като бойно оперативно и стратегическо разузнаване. АБВ ще брани военните разведки, както и чуждите граждани, привлечени да сътрудничат на разузнавателните служби. Осветяването им при прилагането на закона за досиетата наврежда на националната ни сигурност, категоричен е ген. Михов. Според него, ако това е бил мотивът за уволнението на досегашния директор на Дирекция "Военна информация" Веселин Иванов, не е това работещата формула за бъдещето.

Абевейците са категорични също, че начело на военната разведка трябва задължително да стои висш военен. Общото ръководство на тази дирекция се осъществява от министъра на отбраната, който е политическо лице, но трите нива на разузнаване -тактическо, оперативно и стратегическо, трябва да се контролират от Генералния щаб или от началника му.

Назначаването на цивилен, при това политическа фигура, няма да е добре за военното разузнаване, убедени са хората от АБВ. Очевидно коалиционните партньори на ГЕРБ в управлението няма да подкрепят идеята на военния министър Николай Ненчев начело на "Военна информация" да застане бившият депутат от ДСБ Йордан Бакалов. Опасенията на ген. Михов са, че с назначаването на политическо лице военното разузнаване ще стане разграден двор. "Най-вероятно ще се допусне по-опасното явление - системата да загуби експертния си характер като система, съдействаща за боеспособност и боеготовност на армията", обяви тази седмица ген. Михов. Военното разузнаване, което е оперативно, стратегическо и тактическо, е в тясна координация с разузнавателната общност на НАТО и на ЕС и по тази причина ръководството задължително трябва да е професионално - висш военен, бригаден генерал, с една дума човек от кариерата.

В битката за налагане на позиции се очертава очевиден дисбаланс на противостоящите сили. От едната страна, ГЕРБ, АБВ и Патриотичният фронт защитават идеята за две отделни разузнавателни служби. От другата, Реформаторският блок пък настоява за сливане на цивилното и на военното разузнаване. Трите партии са единни в позицията си, че двете служби имат различни способи и методи за набиране на информация и различни сфери на дейност и в края на краищата - своя специфика. Според ген. Михов всеки вид въоръжени сили, всяко съединение и обединение си имат свое военно разузнаване, което не би могло да функционира в рамките на цивилното.

Явно обсъжданията на пакета от закони в комисиите ще бъдат разгорещени, но едва ли ще се стигне до крайни действия от страна на реформаторите. Но законите за двете разузнавателни служби не могат да чакат сръдните на едни или други и най-вероятно в името на удобното и за РБ, и за ГЕРБ партньорство ДАР и "Военна информация" ще тръгнат из белия свят с нови регламенти. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във