Параграф22 Weekly

§22 Анализи

С хартиена стратегия срещу убийците по пътя

Разгарът на летния отпускарски сезон по традиция съвпада с ожесточаването на войната по пътищата, която взима жертви в пъти повече и от най-кървавата гангстерска битка. В това време на годината човек разпасва ваканционно колана и едновременно с това сякаш праща разума си в отпуск - до този извод води печалната статистика за трагичните катастрофи, която МВР огласява всяка година по това време.
Няма сякаш друго обяснение на факти като този, че само за шест дни в края на юли в Силистренско загинаха 11 души при кървави пътно-транспортни произшествия. Трите катастрофи са станали на участъци, които не са известни като високорискови. Смята се, че там условията са идеални за движение, с добра настилка и маркировка. Автомобилите също са били в добро състояние. Само за едно от произшествията има подозрение, че може би е станало под въздействието на алкохол и наркотици. Но няма разумно обяснение защо са се случили другите две.
Най-шокиращото е, че тези произшествия са станали по пътища, на които
полицейските патрули са нагъсто
Според шефа на полицията в Силистра комисар Ивелин Иванов Областната дирекция буквално е опасала региона с тях. Полицейска кола се е намирала само на 2 км от мястото на единия от инцидентите. Шефът на ОДП-Силистра обаче е скептичен: няма надежда катастрофите да свършат, дори да се поставят полицаи през метър. От края на юли в региона са спрени отпуските на всички служители от дирекцията - само и само да се осигури безопасността по пътищата. Във времето от 22.00 до 04.00 ч. буквално гъмжи от патрули, но и нашите сили няма да стигнат до никъде, защото в крайна сметка сме зависими и от гориво, и от личния състав. Спрял съм отпуските на всички служители и са на пътя, каза още комисар Иванов.
И докато необявената, но реална война по пътищата продължава да взима кървава дан, управляващите се опитват да решават проблема с добре познати способи - с комисия и с национална стратегия. Държавно-обществената консултативна комисия по безопасност на движението се ръководи от вътрешния министър Цветан Цветанов. Тя е съставена от представители на всички институции, ангажирани с движението по пътищата.
На последното си заседание преди лятната ваканция в края на юли комисията умува над десетгодишна Национална стратегия за подобряване на безопасността на движението по пътищата (2011-2020 година). Тя засега съществува само на хартия. Според информацията от последното заседание проектът е разработен от широк кръг експерти и изцяло съобразен с международните стандарти и изисквания на Европейската комисия. Както е известно, хората от ЕК са си навили на пръста жертвите по пътищата на общността да намалеят с 50 на сто в следващите десет години. Идеята на еврокомисарите заслужава поздравления и със сигурност ще получи подкрепа и ще се реализира. Навсякъде в Европа, но не и в България. Въпреки че авторите на проекта за стратегия сами са се похвалили колко навременна и съдържателна е тя. Целта на проекта е да се изгради
нова култура за безопасно поведение
на пътя, да се приложат мерки за опазване на най-уязвимите участници в движението, да се приложат европейските практики за обучение още от най-ранна възраст. Според комисията това може да се случи и у нас - чрез подобряване на инфраструктурата като важен фактор за безопасност, промени в законодателството и най-вече с превантивна работа.
Само дето един съществен фактор е твърде несигурен. Дълбоки съмнения ни обхващат примерно като си припомним поведението на българските шофьори зад граница. В Европа те се държат като отличници, когато трябва да спрат на пешеходна пътека или да спазват нормите за скорост по градските улици и по магистралите. Върнат ли се обаче на наша земя, те сякаш се преобразяват - изключват този чип и включват чипа на родния джигит, който гази през пешеходните пътеки и незачита ограниченията на скоростта, нито забраната за употреба на алкохол и дрога. Примери за това - колкото щеш. Комисията на юлското си заседание изнесе ужасяваща статистика...

КАРЕ
Войната по пътищата
От 1 януари до 30 юни 2011 г. са загинали 272 и са ранени 3477 души. Загиналите деца до 18 години са 8, ранените - 471. Убити са 52 младежи на възраст между 18 и 24 години, ранените са 633. От 25 до 64 години са загинали 164, ранените са 1957. Възрастните хора над 64 години, намерили края си на пътя, са 45, ранените са 449.
Най-много са жертвите сред шофьорите - общо са загинали 132 от тях и са ранени 1396 души. Фатални инциденти са се случили със 76 пътници, ранени са били 1156. Загиналите пешеходци са 64, ранените - 917.
По вина на шофьорите са загинали 235 и са били ранени 3224 души. Жертвите по вина на водачите представляват 86 на сто от общия брой на загиналите. Най-голям е броя на жертвите, причинени при движение с превишена и несъобразена скорост - 134. Следват неправилното изпреварване и навлизане в насрещната лента -34, неспазване на предимство - 28. С пет души се е увеличил в сравнение с предишната година броят на убитите от шофьори, употребили алкохол. Числата са толкова стряскащи, че човек се пита дали изобщо има някакъв начин да се противопоставим на кървавото безчинство по пътищата. Тройната коалиция, която управляваше преди две години, също си е мислела, че тежкият проблем с пътните инцидентите може да се разреши със стратегия. В резултат на това се е появила Национална стратегия за подобряване на безопасността на движението по пътищата на Република България за периода 2007-2010 година. И там черно на бяло е записано, че основната й цел е ограничаването на пътнотранспортните произшествия и броя на загиналите и ранените граждани от тях. В резултат на прилагането й до края на 2010 г. броят на загиналите е трябвало да бъде сведен до... 700, а броят на ранените - до 25% спрямо средните показатели за периода 2002-2005 година. Е, може да се каже, че тази стратегия си е изпълнила задачата, донякъде - жертвите до края на 2010 г. са 775, а ранените - 8080.
Сегашното ръководство на комисията също е взело присърце задачата да намали жертвите колкото може по пътищата. Това става ясно от проекта за стратегия. Там например са записани
принципи на безопасността на движението
които ни отвеждат към изначални достижения на човешката мисъл.
Амбициозно звучи частта в проекта, която представя целта и визията на стратегията 2011-2020 година. Авторите на проекта имат благородното намерение в този период да намалят броя на убитите с 40 на сто, на тежкоранените - с 20%, броят на пострадалите деца - с 60 на сто. Сред предвидените специфични мерки, както е записано в проекта, са залегнали действия по ограничаване влиянието на превишената и несъобразена скорост, промяната в поведението на участниците в движението, подобряване на инфраструктурата за намаляване на скоростта, поощряване ползването на автомобили със системи за безопасност на движението, намаляване броя на водачите, управляващи под въздействие на алкохол, противодействие на управлението под въздействието на наркотици, оборудване на контролните органи с технически средства, ограничаване на мобилните комуникации по време на шофиране. А против умората на шофьорите стратегията предвижда редица инфраструктурни решения: въвеждане на трeсящи (трополящи) полоси; електронни системи за следене будното състояние на водача; електронни системи за следене направлението на движение на автомобила; контрол по спазване на режимите на движение и почивки от професионалните водачи. Наред с тях стратегията съдържа и мерки срещу агресията по пътищата.
Ще се разчита на редовна инспекция за безопасност на пътищата, за откриване и отстраняване на местата с концентрация на пътнотранспортни произшествия, проектиране и реализиране на кръгови кръстовища, вливания и отливания на пътния поток, изкуствени неравности, подлези, надлези, въвеждане на зони с ограничение до 30 км/час в градовете...
Според информация от комисията проектът за стратегия може да бъде внесен за разглеждане в парламента и приет през есента на 2011 година. Във войната по пътищата обаче няма правила, нито ваканция. По тази причина мерките от неприетата стратегия би трябвало да са валидни и постоянно действащи, а не сезонна инициатива. Иначе съставителите на черната статистика ще имат много работа...

Facebook logo
Бъдете с нас и във