Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Шеф на ДАР - от Бюрото по труда

Проектозаконът на Реформаторите не посочва никакви изисквания към кандидатите за председател на разузнавателната агенция

Проектозаконът за ДАР не казва и думичка дали Маргарета Гертруда Зеле, известна с артистичния си псевдоним Мата Хари (или "Окото на деня" на малайски език) би била подходяща за шеф на агенцията.

Проектозаконът за Държавна агенция "Разузнаване" (ДАР) е един дълбок реверанс на Реформаторския блок към силните на деня - в случая партия ГЕРБ под ръководството на Бойко Борисов. Този извод произтича не само от факта, че бъдещата ДАР е поднесена на тепсия на премиера, който ще упражнява общото ръководство на агенцията. Проектът прави възможно всяка политическа партия (на първо време ГЕРБ), която е спечелила избори и се е възкачила на върха на държавата, да определя според своите партийни интереси задачите на разузнавателната агенция и да определя числения й състав. Това е предопределено от нищожните контролни функции на Народното събрание спрямо агенцията - то няма да прави нищо друго, освен да гласува бюджета на ДАР.

Реверанс е и възможността премиерът да избира за шеф на ДАР когото си поиска, без да допусне някой да му се бърка в избора. Това изключително право на министър-председателя е гарантирано от чл.24 в проектозакона, в който се уточнява, че председателят на агенцията се назначава и освобождава с указ на президента по предложение на Министерския съвет. Дори и неговите заместници се назначават от кабинета, което означава, че изпълнителната власт ще реализира в пълен обем своите виждания за разузнавателната служба.   

Най-любопитни са онези текстове в проекта, които се отнасят до ръководството на ДАР и до избора на шефовете й. Те разкриват, че вносителите са коленичели и са привели ниско чела пред сегашния премиер, оставяйки му изключителна свобода да избере шеф на службата, тъй като авторите на законопроекта не са посочили нито едно изискване за качествата, които трябва да притежава разузнавач №1. Впрочем има едно, и то е много лаконично - председателят и заместник-председателите на  ДАР са държавни служители. И по съответния закон отговарят на изискванията за пределна възраст за военна служба, определени в чл.160, ал.1, т.8 на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България. Тоест 62 години за генералите...

Според замисъла на авторите шефът на ДАР трябва да е пълнолетен български гражданин, да е физически здрав, да не е под запрещение, да не е осъждан и лишаван от право да заема определена длъжност, да има изискващото се за длъжността образование, да не е бил щатен или нещатен сътрудник на някогашната ДС и на Разузнавателното управление на Българската народна армия... Явно вратите на разузнаването ще бъдат отворени широко за всички безработни, записали се в бюрата по труда - сред тях със сигурност няма нито един бивш щатен или нещатен сътрудник на ДС, каквито за сметка на това пък можем да видим в парламента и по коридорите на всевъзможните власти. 

Иначе проектозаконът на реформаторите много подробно описва правата и задълженията на разузнавачите, размера на възнаграждението им, правото да получават представително или военно облекло, или неговата равностойност, порцион, безплатна предпазна храна и противоотрови, заплащане на извънреден труд. Няма обаче и дума по въпроса кой и по какъв начин ще определя стратегическите приоритети в дейността на ДАР...

Прочитът на проектозакона оставя впечатление, че авторите му са направили нелоша компилация между законите за МВР, за въоръжените сили и за държавните служители. Разузнавачите обаче не са държавни служители на ненормиран работен ден, регламентиран в изброенине закони, нито пък от Кодекса на труда.

Що се отнася до ръководството на службата, авторите на проекта са изпаднали в крайност, без да посочат нито изисквания за стаж, за образование, за специализации и прочие. В тази му част проектът много напомня на прословутия проектозакон за ДАНС, който тройната коалиция - БСП, ДПС и "Атака", извади от ръкава си буквално в първия ден, като взе властта. Авторите на модела "Бисеров-Йовчев" промениха закона за ДАНС и вместо изискване за десет години стаж в службите за сигурност записаха осем години стаж на юридическа длъжност или професионален стаж в службите. Само дето не бяха написали името на депутата от ДПС Делян Пеевски, който дни по-късно се оказа и единственият кандидат. В сегашния проектозакон също не пише име, но тази грижа е оставена на премиера. И както вече се появиха прецеденти в някои парламентарни комисии, нищо чудно утре на върха на ДАР да бъде качен някой заслужил охранител от бившата фирма на Бойко Борисов "Ипон"...

 

В КАРЕ

По света и у нас

Специалистите в бранша са единодушни, че разузнавачите по принцип са елитни кадри. Заради специфичната негласна дейност разведката води живот, който не го отделя от обкръжението му. Това означава, че той задължително трябва да владее поне два езика, няколко професии, да притежава богати знания.

Съществуват три основни начина за постъпване в разузнавателна служба. Традиционният - т.нар. административен, е когато самата служба наблюдава определени висши учебни заведения и набелязва кандидати сред възпитаниците им. Кандидатът се проучва подробно, после се провежда беседа с него и ако е съгласен, се изгражда неговата легенда. 

Другият път е т.нар. протекционен, тоест когато лице със заслуги към разузнаването или доказан професионалист гарантира за предложен от него кандидат.

При третия начин се приемат кандидати по  тяхно собствено желание. В някои от случаите това е инициатива на самите кандидати, без да е налице ангажимент на самата служба. При други това става, след като разузнавателната агенция обяви публично, че набира кандидати.

Експертите твърдят, че в цивилното ръководство на държавните разузнавания по принцип има три вида щатни служители. Първият са бивши кадрови военнослужещи, които след завършване на военната си кариера в разузнаването остават на работа в него като цивилни. Такъв е регламентът и на проектозакона за ДАР. Бившите военни разведки са професионалният елемент в ръководството. Наред с тях обаче има и назначения, които провеждат политиката на съответната политическа власт. По правило това са хора, които имат опит в разузнаването или в органите за гражданския му контрол. Третата група щатни служители са строго профилирани специалисти в различни области на обществознанието, точните науки, инженерните разработки и изследвания, свързани с практиката на разузнаването.

Facebook logo
Бъдете с нас и във